۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳
تعداد بازدید: ۱۵۵۶۶۰
در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی محقق شد؛
رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از موفقیت محققان این پژوهشگاه در دستیابی به ۱۱ فناوری و دانش فنی جدید خبر داد و گفت: محققان موفق به معرفی رقم جدید مرکبات کولایم به نام پرنیان شدند.
کد خبر: ۱۶۵۰۱

دستیابی به ۱۱ فناوری جدید در حوزه بیوتکنولوژی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، غلامرضا صالحی جوزانی با اشاره به موفقیت محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی در دستیابی به ۱۱ فناوری و دانش فنی جدید گفت: محققان پژوهشگاه در سال گذشته ضمن ثبت دو اختراع در زمینه کاربرد فناوری نانو موفق به معرفی رقم جدید مرکبات کولایم به نام پرنیان شدند.

وی گفت: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در حال حاضر دارای ۵۰ نفر عضو هیأت علمی شامل پنج استاد، ۱۱ دانشیار، ۲۷ استادیار و دو مربی است که در سال گذشته بالغ بر ۱۳۳ طرح و پروژه (۲.۷ پروژه به ازای هر عضو هیأت علمی) را به مرحله اجرا درآورده اند. انتقال ژن‌های مطلوب برای بهبود صفات کمی و کیفی گیاهان، به کارگیری نانوتکنولوژی در کشاورزی و جمع آوری و شناسایی و ارزیابی میکروارگانیسم ها با قابلیت استفاده از مهمترین زمینه‌های تحقیقاتی این طرح‌ها بوده است.

صالحی جوزانی در توضیح اثربخشی این تحقیقات به طرح خودکفایی تولید غده بذری سیب زمینی عاری از ویروس اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ارقام سالم سازی شده سیب زمینی به ۱۷ رقم رسید و بیش از شش هزار گیاهچه درون شیشه‌ای تولید و بین ۱۳ شرکت خصوصی تولید کننده هسته اولیه بذر سیب زمینی و مراکز دولتی توزیع شد. با اجرای این برنامه طی ۱۴ سال اخیر بالغ بر ۴۱ میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت گرفته و حداقل برای ۲۱۰ نفر اشتغال زایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: محققان پژوهشگاه در سال گذشته موفق به تولید ۱۵ محصول مختلف پروبیوتیک شدند که با انتقال دانش فنی پروبیوتیک های طیور به بخش خصوصی و تولید صنعتی آنها شاهد تولید ۱۵۰ تن انواع محصولات پروبیوتیک بودیم. در مجموع طی پنج سال گذشته بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال محصول پروبیوتیک طیور با دانش فنی منتقل شده از پژوهشگاه تولید شده که میزان اثربخشی آن در افزایش درآمد مرغداران بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال بوده است.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از دریافت اولین رویالیتی حاصل از انتقال دانش فنی (تولید صنعتی کود زیستی مبتنی بر قارچ تریکودرما) به بخش خصوصی خبر داد و گفت: با استفاده از این محصول که سالانه بالغ بر ۲۰ هزار بسته از آن تولید خواهد شد. ضمن کنترل ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی عوامل بیماری زا، میزان عملکرد محصولات کشاورزی ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی در بیان دستاوردهای تجاری سازی شده پژوهشگاه در سال گذشته نیز به قرارداد اعطای مجوز بهره برداری انحصاری از دانش فنی تکثیر، فرمولاسیون و استفاده از کود زیستی و محرک رشد اختصاصی گوجه فرنگی گلخانه‌ای به دو شرکت خصوصی، قرارداد مجوز بهره برداری انحصاری، فرمولاسیون و استفاده از کود زیستی اختصاصی خیار گلخانه‌ای، قرارداد همکاری جهت انجام آزمایش‌های تخصصی تشخیص تراریختگی یا عدم تراریختگی نمونه‌های وارداتی، قرارداد تولید لاین‌های دابل هاپلویید خیار جهت تولید ارقام هیبرید و آزاد گرده افشان و قرارداد ارائه مشاوره علمی در خصوص نحوه کاشت، داشت و برداشت گیاه سالیکورنیا و فروش بذر آن اشاره کرد.

دکتر صالحی جوزانی با اشاره به استقرار ۱۴ واحد، شش هسته و یک مؤسسه فناور در مرکز رشد واحدهای فناور بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار داشت: شرکتهای مستقر در مرکز رشد پژوهشگاه در سال ۱۴۰۰ موفق به ثبت سه اختراع شده اند.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در بیان آمار تولید علم پژوهشگاه در سال ۱۴۰۰ به انتشار ۱۱۰ مقاله خارجی و ۴۸ مقاله در نشریات علمی – پژوهشی داخلی اشاره کرد و گفت: در راستای توسعه همکاری‌های پژوهشی با دیگر مؤسسات تحقیقاتی قراردادهای همکاری با مؤسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی، مؤسسه تحقیقاتی علوم دامی، مؤسسه اصلاح و تهیه بذر چغندر قند، مرکز تحقیقات ابریشم کشور، مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی، سازمان شیلات، شیلات آذربایجان شرقی، دو واحد کشت و صنعت خصوصی و قرارداد برنامه تحقیقاتی مشترک با دو شرکت بخش خصوصی امضا شده است.

برچسب ها: بیوتکنولوژی زیست فناوری کشاورزی
ارسال نظر
آخرین اخبار