۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
تعداد بازدید: ۱۰۵۶۹۷
خطوط در روز جهانی زرافه از خطر انقراض این پستاندار گزارش می دهد
 زرافه ها در خطر انقراض قرار دارند. چالشی که فعالان محیط زیست جهان را از ادامه این روند نگران کرده است این در حالی است که مطالعه تاریخ نشان می دهد دیپلماسی زرافه در برخی از کشورها مانند مصر اهمیت زیادی داشته است تا جایی که از آن به عنوان هدیه استفاده می کردند.
کد خبر: ۱۶۵۴۹

از تولد تا مرگ زرافه ها/ زرافه هدیه دیپلماتیک تاریخ!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ امروز روز جهانی زرافه است. حیوانی با گردن بلند که اگرچه در ایران جزو گونه های منقرض شده به حساب می آید اما اغلب مردم در باغ وحش ها زرافه ها را دیده اند.با این حال انقراض این گونه جانوری تنها مختص به ایران نیست. زرافه ها در لیست قرمز گونه های در معرض خطر و آسیب پذیر جهان قرار دارند. در 30 سال گذشته، تعداد زرافه ها در آفریقا 40 درصد کاهش یافته است. تخمین زده می شود که کمتر از 100هزار زرافه در آفریقا باقی مانده است.

 نام زرافه از کلمه عربی "زیرافه" گرفته شده است که به معنای بلندترین از همه است. اکتشافات ژنتیکی اخیر نشان داده است که چهار گونه متمایز وجود دارد که همگی بومی آفریقا هستند - زرافه شمالی، زرافه جنوبی، زرافه مشبک و زرافه ماسایی. متأسفانه از دست دادن زیستگاه، استخراج معادن، شکار غیرقانونی و ناآرامی های مدنی، همگی آن را در معرض خطر واقعی انقراض قرار داده اند و حافظان محیط زیست از همه می خواهند که از چشم پوشی از این پستانداران باشکوه خودداری کنند. روز جهانی زرافه هرسال در 21 ژوئن برابر با ۳۱ خرداد با شروع گرم ترین فصل سال جشن‌گرفته می شود. هدف از این روز جهانی این است که در انقلاب تابستانی ، در مورد حیوانی با درازترین گردن آگاهی پیدا کنیم! بنیاد حفاظت از زرافه (GCF) این ابتکار را در سال 2014 برای برگزاری یک روز و محافظت از زرافه های  آسیب پذیر و در برابر خطر انقراض انجام داد.

از دست دادن زیستگاه، استخراج معادن، شکار غیرقانونی و ناآرامی های مدنی، همگی آن را در معرض خطر واقعی انقراض قرار داده اند و حافظان محیط زیست از همه می خواهند که از چشم پوشی از این پستانداران باشکوه خودداری کنند

 تولد توله زرافه به مناسبت روز جهانی

پارک سافاری مونارتو محل زندگی 20 زرافه، یکی از بزرگترین و موفق ترین موسسه های پرورش زرافه در استرالیا است. از سال 1995، بیش از 52 گوساله در این پارک متولد شدند. این در حالی است که چند روز پیش در تاریخ ۱۰ ژوئن برابر با ۲۱ خرداد، آخرین زرافه جهان در این پارک متولد شد. پارک سافاری مونارتو از بنیاد حفاظت از زرافه حمایت می کند، که در حال حاضر بر انتقال زرافه به موزامبیک تمرکز دارد که بزرگترین عملیات در نوع خود خواهد بود. این جابه‌جایی تلاشی برای معکوس کردن روندی است که تعداد زرافه‌ها در برخی مناطق تا 90 درصد کاهش یافته و حتی در برخی مناطق منقرض شدند.

عجیب ترین هدیه دیپلماتیک تاریخ

با این حال جالب است که بدانید اگر چه امروزه در جهان زرافه ها در خطر انقراض قرار دارند اما زرافه ها هدیه دیپلماتیک محبوب در عصر رنسانس بودند. سلطان قیتبای مملوک در سال 1487 به لورنزو د مدیچی یکی از آنها را برای کمک به یک معاهده تجاری هدیه داد هرچند که این هدیه عجیب پس از آن تقریباً بیش از یک بار دیگر در تاریخ تکرار نشد، اما در سال 1826، محمد علی پاشا، فرماندار  مصر، تصمیم گرفت زرافه ای را به فرانسه بفرستد تا از او حمایت نظامی کنند. بنابراین زرافه در کشتی که از اسکندریه به مارسی می رفت قرار گرفت. سوراخی در عرشه کشتی نیز برای قرار دادن گردن زرافه بریده شده بود. اما در نهایت  ایتین جفروی سنت هیلرطبیعت‌شناس پیشنهاد داد تا زرافه را با پای پیاده به پاریس ببرد. برای این سفر، صفوفی شامل چندین گاو تشکیل شد تا در طول مسیر به زرافه جیره روزانه 25 گالن شیر داده شود. سنت هیلر به زرافه یک پوست روغنی سفارشی داد که با تزئینات رنگارنگ سلطنتی فرانسه تزئین شده بود.

برچسب ها: رئیس سازمان محیط زیست حفاظت از محیط زیست سازمان محیط زیست ایران حفظ محیط زیست بحران های محیط زیست حیات وحش
ارسال نظر
آخرین اخبار