۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
تعداد بازدید: ۲۲۱۳۱۲
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با بیان اینکه روان درمانی موفق‌ترین درمان برای وسواس است، گفت: دارو درمانی روشی سریع و ارزان برای درمان وسواس است، اما باید به این نکته اشاره کرد که قطع دارو معمولا باعث بازگشت این اختلال می‌شود.
کد خبر: ۱۶۶۳۴

عوامل پسیکولوژیک و زمان شیوع اختلال وسواس/نقص در حافظه که به شک‌ها و تردید‌ها دامن می‌زند!

معصومه آخوندی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی  خطوط، درباره چگونگی درمان قطعی وسواس، گفت: اختلال OCD یا وسواس، موضوعی بیشتر از تمیزی و نظافتی است که دیگران آن را وسواس می‌دانند. یکی از معیار‌های مهم این اختلال افکار و رفتار‌های تکراری است که افراطی بودن آن باعثِ اختلال در زندگی روزمره می‌شود.

روان درمانی موفق‌ترین درمان برای وسواس است
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی افزود:به وسواس لقب مهمان ناخوانده داده اند که کنگر خورده و لنگر انداخته است افکار وسواسی کلماتی هستند که مرتب فرد را دچار تردید می‌کنند و دائم در ذهن فرد زنگ می‌زند و تکرار می‌شود گاهی وسواس خودش را به شکل تصاویر یا ایماژ نشان می‌دهد که در آن احتمال دارد فرد تصاویر غیراخلاقی و عجیب و غریب از کودک آزاری را ببیند. فرد وسواسی دچار ترسی می‌شود که مبادا کار ناشایستی انجام دهد.
وی ادامه داد:در مقابل وسواس ها، اجبار‌ها بوجود می‌آید و فرد احساس می‌کند که باید اعمالی را انجام دهد تا با وسواس‌ها مقابله کند یا با آن‌ها کنار بیاید. اجبار‌ها گاهی شکل اعمالِ ذهنی به خود می‌گیرد مثل شمردن یا تکرار عبارات و جمله ها.
آخوندی افزود: در اختلال OCD افکار اضطراب زا، تکراری، آزار دهنده، غیرمعمول با محتوای خاصی هستند. فرد تلاش می‌کند که از شر افکارش خلاص شود، چون غالبا با اصول اخلاقی شخص منافات دارد واز همین رو اجبار‌ها هم وقت گیر هستند و فرد در برابر انجام ندادن آن نمی‌تواند مقاومت کند رفتار فرد به گونه‌ای است که انگار تشریفات و اصول خاصی را رعایت می‌کند.

روان درمانی موفق‌ترین درمان برای وسواس است
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ادامه داد: این اختلال علاوه بر افکار وسواسی خودش را به شکل حساسیت رفتاری که فرد به تقارن، نظم، نجاست و پاکی دارد نشان می‌هد.
وی ادامه داد: شیوع این اختلال معمولا تدریجی است و بیشتر اوایل نوجوانی یا اوایل بزرگسالی و پس از یک رویداد استرس زا مثل حاملگی، زایمان، مشکلات در روابط عاطفی و شغلی ظاهر می‌شود. تعداد زنان مبتلا اندکی بیشتر از مردان است، اما پسر بچه‌ها بیشتر از دختر بچه‌ها به آن مبتلا می‌شوند.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی تصریح کرد: از عوامل پسیکولوژیک این اختلال می‌توان نقص در حافظه که به شک‌ها و تردید‌ها دامن می‌زند را نام برد. علت دیگر نقص در" احساسِ دانستن " کی متوقف کنیم دیگر کافیست می‌باشد و این در حالی که گاهی هم مسئولیت اغراق آمیز شخص او را به دام اختلال می‌اندازد.
آخوندی افزود: هر چند نمی‌توان نقش بیولوژیک قسمت پیشانی و عقده‌های پایه‌ای مغز را نادیده گرفت بنابراین از آنجایی که این اختلال بروز تدریجی دارد تمایل به بدتر شدن دارد کسانی که برای درمان مراجعه می‌کنند سالهاست از شروع اختلال شان می‌گذرد، ولی هیچ بهبود خودبخودی حاصل نشده است.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی بابیان اینکه خوشبختانه امروزه درمان‌های مؤثری برای OCD وجود دارد تصریح کرد:دارو درمانی روشی سریع و ارزان برای OCD است هر چند قطع دارو معمولا باعث بازگشت این اختلال می‌شود.

روان درمانی موفق‌ترین درمان برای وسواس است
وی ادامه داد:دستاورد‌های درمانی نشان می‌دهند که این روش درمانی برای تقریبا ۷۵ درصد درمانجویان درمان مؤثر و طولانی مدت است و یک نکته بسیار مهم این است که فردی که به تمیزی و نظافت اهمیت می‌دهد اختلال وسواس ندارد. هر چند که ممکن است مستعد این اختلال باشد.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی یادآورشد:بهتر است در صورتی که نسبت به داشتن یا نداشتن OCD شک داشتید از روانپزشک یا روانشناس کمک بگیرید.

برچسب ها: روان شناسی وسواس روان پزشک اختلال کودک آزاری
ارسال نظر
ناشناس
۱۷:۵۳ - ۰۴ تير ۱۴۰۱
بسیار عالی و جامع بود
آخرین اخبار