۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
تعداد بازدید: ۱۰۰۴۸۷
خطوط در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر فرآیند اعتیاد بررسی می‌کند؛
این روز‌ها به بهانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، بحث مصرف تریاک و گل در رسانه‌ها داغ است. با این حال فراتر از این موضوع باید این پرسش را مطرح کرد که اساساً اعتیاد از چه زمانی آغاز می‌شود و چطور می‌توان از همان روز اول جلو آن را گرفت؟
کد خبر: ۱۶۸۸۷

نه به علف‌های هرز! /فرآیند اعتیاد چطور اتفاق می‌افتد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ با یک سرچ ساده در گوگل خیلی زود متوجه می‌شوید که این روز‌ها کارشناسان حوزه اعتیاد درباره آمار مصرف زیاد ۲ ماده مخدر هشدار می‌دهند؛ اولین ماده تریاک و دومین ماده گل یا علف هرز و یا همان ماریجوانا خارجی‌ها است! امروز در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، می‌توان این سؤال را مطرح کرد که اساساً اعتیاد چگونه ایجاد می‌شود؟ موضوع این است که مغز ما، دما، احساسات، تصمیم‌گیری، تنفس و هماهنگی را تنظیم می‌کند.  این ارگان اصلی بدن همچنین بر احساسات فیزیکی در بدن، هوس‌ها، اجبار‌ها و عادات تأثیر می‌گذارد.  بنابراین وقتی مغز تحت تأثیر یک ماده شیمیایی قوی و مضر مانند بنزودیازپین ها یا هروئین قرار می‌گیرد، طبیعتا عملکرد مغز تغییر پیدا خواهد کرد.
دارو‌ها با سیستم لیمبیک در مغز تعامل دارند تا احساسات قوی را آزاد کنند و بر بدن و ذهن فرد تأثیر بگذارند.  افراد به مصرف مواد مخدر ادامه می‌دهند تا احساسات شدید و احساس خوبی که مغز آزاد می‌کند را تجربه کنند.  این تصور، چرخه‌ای از مصرف مواد مخدر و افزایش شدید آن را ایجاد می‌کند.  در نهایت بعد از مدتی، مصرف‌کننده مواد فقط برای اینکه احساس کند طبیعی است به مصرف ادامه می‌دهد و اعتیاد آغاز می‌شود.

چطور به مواد نه بگوییم

اغلب افرادی که به مواد مخدر اعتیاد پیدا می‌کنند، در اولین تجربه مصرف خود بدون شک از طریق شخص مصرف‌کننده‌ای وسوسه شدند‌. این موضوع نه تنها واقعیت است بلکه منطقی هم به نظر می‌رسد؛ چرا که طبیعتا مواد مخدر نه تنها به راحتی قابل تهیه نیست بلکه طریق مصرف آن برای فردی که می‌خواهد اولین بار ماده‌ای را مصرف کند، غیر ممکن است. همین هم شده که اغلب افراد، در اولین دفعات، مصرف در جمع یا در کنار یکی از دوستان خود را تجربه می‌کنند. اصرار یا فشار همسالان می‌تواند در هر سنی سخت باشد. گاهی حتی به عنوان یک بزرگسال، ممکن است فشار زیادی برای نوشیدن الکل یا تریاک و گل، به خصوص در یک مهمانی را تجربه کرده باشید. با این حال گاهی اوقات افرادی که حتی با این کار راحت نیستند هم ممکن است در چنین شرایطی احساس کنند که باید با همسالان خود سازگار شوند یا به اصطلاح امروزی، پایه جمع باشند!
اما امروز در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، خطوط با مرور آخرین مقالات پزشکی در حوزه اعتیاد برخی از عبارات و کنایه‌هایی که مشاوران سراسر جهان، برای نه گفتن در مقابل پیشنهادات وسوسه‌انگیز توصیه می‌کنند را بررسی کرد.

گاهی حتی به عنوان یک بزرگسال، ممکن است فشار زیادی برای نوشیدن الکل یا تریاک و گل، به خصوص در یک مهمانی را تجربه کرده باشید. با این حال گاهی اوقات افرادی که حتی با این کار راحت نیستند هم ممکن است در چنین شرایطی احساس کنند که باید با همسالان خود سازگار شوند یا به اصطلاح امروزی، پایه جمع باشند!


بنابراین اگر در برابر پیشنهاد مصرف مواد قرار گرفتید خونسردی خودتان را حفظ کنید و همان ابتدا با جملاتی ساده بگویید: نه ممنون، من خوبم."یا "من واقعاً آن را دوست ندارم."
با این حال مشاوران توصیه می‌کنند که در این شرایط می‌توانید هم زمان با نه گفتن، خیلی کوتاه دلیل‌تان را هم توضیح دهید عباراتی مانند: من نمی‌خواهم معتاد شوم، این واقعاً کار من نیست یا من اهل آن صحنه نیستم. " و"من سعی می‌کنم سالم زندگی کنم و طبیعتا مواد مضر است.".عده‌ای از کارشناسان نیز معتقدند که در زمان نه گفتن می‌توان به موضوعات تأثیرگذاری اشاره کرد تا طرف مقابل را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد: "من سعی می‌کنم دوستدار محیط زیست باشم و سیگار کشیدن برای محیط زیست مضر است." یا "من ترجیح می‌دهم گیاهان را بخورم و بدنم را قوی نگه دارم تا اینکه آن‌ها را دود کنم! ". گاهی اوقات اما برای نه گفتن باید شرایط جامعه‌تان را به رخ فرد پیشنهاد دهنده بکشید، مثلاً بگویید: «روزگار سخت است.  وقتی مردم از گرسنگی می‌میرند و خانه‌هایشان را از دست می‌دهند، چه کسی پولی برای مصرف مواد مخدر دارد؟!» یا شاید این جمله نیز تأثیر‌گذار باشید:"افراد گرسنه زیادی در اطراف من هستند که بتوانم پول اضافی‌ام را به جای مواد به آن‌ها بدهم."
نه گفتن به مواد مخدر که همواره با پیشنهادات وسوسه‌انگیزی همراه است در عین حال خونسرد بودن می تواند دشوار باشد.  با این حال، امکان‌پذیر است. راه‌های مختلفی برای نه گفتن و در عین حال خونسرد بودن وجود دارد. شما فقط باید راهی را پیدا کنید که بهترین نتیجه را برای شما دارد.
نکته کلیدی که باید به خاطر بسپارید این است که وقتی نه می‌گویید، محترمانه و صادق باشید. هیچ کس نمی‌تواند شما را مجبور به انجام کاری کند که نمی‌خواهید انجام دهید، مگر اینکه تحت فشار باشید. بنابراین، اگر نمی‌خواهید مواد مخدر را امتحان کنید، این کار را نکنید. به همین سادگی.

برچسب ها: اعتیاد درمان اعتیاد خط ملی اعتیاد آسیب های اعتیاد زنان آمار اعتیاد پلیس مبارزه با مواد مخدر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر مواد مخدر قانون مبارزه با مواد مخدر ستاد مبارزه با مواد مخدر
ارسال نظر
آخرین اخبار