۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
تعداد بازدید: ۵۳۰۰۷۶
مردم از الگو‌های مختلفی در سبک زندگی خود پیروی می‌کنند. یکی از این الگو‌ها تمایل به گیاهخواری است. اما آیا مردم ایران از مضرات و فواید این سبک غذایی آگاهی دارند یا کورکورانه این سبک غذایی را انتخاب کردند؟ خطوط سعی کرده است در گزارشی به واکاوی این موضوع بپردازد.
کد خبر: ۱۷۲۲۱

فشار‌های اقتصادی دلیل تغییر سبک غذایی در کشور/گیاهخواری در زنان رایج‌تر از مردان!

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، این روز‌ها شما هم حتما جمله "من گوشت نمی‌خورم، گیاه خوار هستم! " را از اطرافیان خود زیاد می‌شنوید. با ما در این گزارش همراه باشید تا از این سبک غذایی بیشتر بدانید.
گیاهخواری انواع متعددی دارد، اما اساس همه آن‌ها بر نخوردن گوشت گرم حیوانات و در برخی رژیم‌ها عدم تناول خاستگاه‌های حیوانی همانند لبنیات و تخم مرغ ... است.

گیاهخواری در ایران از مد تا واقعیت

حیوان کشی ممنوع!

اما با چه دلیلی؟ این پرسش بسیاری از افرادی است که با برای اولین بار با این سبک‌غذایی مواجه می‌شوند. یکی از دلایلی که فعالان این کارزار بین‌المللی که به این سبک غذایی روی آوردند جلوگیری از کشتن حیوانات است، شعار این افراد این است: حیوان کشی ممنوع!

حق حیات حتی برای حیوانات

این افراد معتقدند که انسان‌ها حق کشتن هیچ موجودی در زمین را ندارند و باید حیوانات نیز زندگی خود را داشته باشند. برخی از گیاهخواران نیز به حدی به این قواعد پایبند هستند که لباس‌های از جنس پوست حیوانات را نیز تن نمی‌کنند.
یکی از گزار‌های توجیه‌ای آنان بر گرفته از مرور تاریخی سبک غذایی انسان‌ها است. آن‌ها بر این گزاره تاریخی تاکید دارند که انسان‌ها از ابتدای آفرینش خود گیاهخوار بودند و بدن آن‌ها به این شرایط سازگار بوده است، اما با گذشت زمان تمایل به گوشت خواری پیدا کردند.


گیاه‌خواری در زنان رایج‌تر

شاید برایتان جالب باشد که بدانید که ۶۸ درصد گیاهخواران را زنان و ۳۲ درصد را مردان تشکیل می‌دهند. زیرا از زمان پیدایش انسان‌ها مرد‌ها تمایل بیشتری به شکار داشتند و مسئولیت تامین غذای خانواده با آن‌ها بوده است.

گیاهخواری در ایران از مد تا واقعیت

 


یک خطر برای گروه‌های خاص


به نگاه کارشناسان اگر چه گیاهخواری برای برخی افراد مناسب است، اما این رژیم برای برخی افراد هم آسیب‌زننده است به خصوص گروه‌های آسیب پذیر مانند زنان باردار و شیرده، کودکان، نوجوانان و ورزشکاران.
به عقیده کارشناسان تغذیه اگر این سبک غذایی اصولی نباشد، سبب پوکی استخوان و کم خونی می‌شود و بلعکس این سبک غذایی به روش اصولی می‌تواند عملکرد قلب را بهبود بخشد.
در این راستا خبرنگار خطوط گفت‌وگویی با "علی اصغر میرابراهیمی" رییس اتحادیه رستوران و سلف سرویس‌ها داشته که آگاه شویم این سبک غذایی در میان ایرانیان به چه میزان محبوب است.


پای گیاهخواری به تهران نیز باز شده است!


حالا دیگر پای گیاهخواری به خیابان‌های تهران نیز باز شده است! با توجه به آن که طرفداران این سبک غذایی روز به روز در حال افزایش هستند، رستوران‌های کشور نیز به ناچار باید این نوع رژیم غذایی را به منو رستوران‌ها اضافه کنند تا جوابگوی نیاز مشترین خود باشند. اگر در تهران گذرتان به خیابان ایرانشهر افتاد، با رستوران‌های دارای منو غذای گیاهی مواجه می‌شوید.

گیاهخواری در ایران از مد تا واقعیت

رییس اتحادیه رستوران و سلف سرویس کشور: با توجه به این که در دوره انفجار اطلاعاتی هستیم، مردم ایران به خوبی از فواید و مضرات گیاه خواری آگاه هستند.


رژیم غذایی محبوب در ایرانشهر


میرابراهیمی میزان محبوبیت رژیم غذایی در ایران را بالا می‌داند و معتقد است: این روز‌ها مردم کشور به رژیم غذایی گیاه خواری افزایش پیدا کرده است و افراد با آگاهی کامل به این رژیم غذایی تمایل دارند در رستوران‌ها این سبک غذا سرو شود و امروزه در بیشتر مناطق تهران همانند خیابان ایرانشهر تمام مواد غذایی برخی رستوران‌ها گیاهی هستند.

رییس اتحادیه رستوران و سلف سرویس کشور ادامه می‌دهد: با توجه به این که در دوره انفجار اطلاعاتی هستیم، مردم ایران به خوبی از فواید و مضرات گیاه خواری آگاه هستند.

گرانی‌ها رونقی برای بازار گیاهخوری

او در ادامه به تغییر سبک غذایی در میان ایرانیان نیز اشاره دارد: یکی از وعده‌های اصلی غذایی مردم ایران گوشت است، اما می‌توان امیدوار بود که در آینده نزدیک تمایل به گیاه خواری افزایش یابد. نکته دیگری که این کارشناس و دیگر کارشناسان به آن اذعان دارند تغییر سبک غذایی در کشور به دلیل فشار‌های اقتصادی است. به نگاه آنان شرایط نابسامان اقتصادی کشور سبب شده که بیشتر مردم کشور تمایل بیشتری به این نوع رژیم غذایی پیداکنند، زیرا این نوع رژیم غذایی از نظر اقتصادی نیز به صرفه است.
میرابراهیمی در پایان این نکته را مطرح کرد که بنا بر گفته محققان، بیشتر افرادی که گوشت نمی‌خورند از فشار خون و چربی پایین‌تری نسبت به بقیه برخوردار هستند.

برچسب ها: گیاه خواری تغذیه‌ گوشت رستوران
ارسال نظر
آخرین اخبار