۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
تعداد بازدید: ۱۵۷۵۰۳
گفته می‌شود که بقایای یکی از موشک‌های چین ممکن است به سطح سیاره زمین برخورد کند.
کد خبر: ۱۹۲۰۱

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، اگرچه مشخص نیست بقایای موشک چینی کی و کجا روی زمین فرود بیاید، اما کارشناسان هوافضا در حال ردیابی بخش عظیمی از موشک هستند که انتظار می‌رود تا اوایل روز یکشنبه به زمین بازگردد. این بخش بخشی از موشکی به نام Long March ۵B است که چین در ۲۴ جولای به مدار زمین پرتاب کرد تا ماژول آزمایشگاهی را به ایستگاه فضایی Tiangong چین برساند.

به طور معمول، بقایای موشک به روشی کنترل شده، معمولاً برای جلوگیری از آسیب به مناطق پرجمعیت به اقیانوس باز می‌گردند، اما درباره این موشک، در حین پرتاب تقویت کننده موشک ۲۳ متری به مدار رسید و اکنون برای ورود مجدد به اتمسفر زمین کنترل نشده و دارد به سمت زمین کشیده می‌شود.

به گفته کارشناسان، نقطه دقیقی که تقویت کننده موشک دوباره وارد جو زمین می‌شود را نمی‌توان تا چند ساعت پس از ورود مجدد تعیین کرد.

جاناتان مک داول، ستاره شناس، در گفتگوی توییتری درباره ورود مجدد کنترل نشده موشکی که این هفته توسط شرکت هوافضا پرتاب شد، گفت: مشکل این است که چگالی اتمسفر در زمان‌های مختلف متغیر است و بنابراین نمی‌توان پیش بینی کرد که ماهواره دقیقاً در چه نقطه‌ای از جو به اندازه کافی برای ذوب شدن و از بین رفتن باید قرار گیرد.

بقایای موشک چینی به زمین برخورد می کند؟

دو پرتاب قبلی موشک Long March ۵B، هر دو ورود مجدد کنترل نشده داشتند، اما بقایای آن‌ها در نزدیکی سواحل غربی آفریقا در سال ۲۰۲۰ و در اقیانوس هند در سال ۲۰۲۱ فرود آمد.

به گفته شرکت هوافضا، با جسمی به این اندازه، مقداری از تقویت کننده موشک در جو زمین می‌سوزد و ۲۰ تا ۴۰ درصد از جرم یعنی معادل حدود پنج تا نه متریک تن احتمالاً باقی می‌ماند.

به گفته شرکت هوافضا، به دلیل ورود مجدد کنترل نشده، "احتمال غیر صفر" وجود دارد که زباله‌های باقیمانده در یک منطقه پرجمعیت فرود بیایند، به طوری که بیش از ۸۸ درصد از جمعیت جهان زیر ردپای زباله مذکور زندگی می‌کنند. مقامات چینی نسبت به نگرانی‌ها در مورد ورود مجدد کنترل نشده عقب نشینی کرده اند.

ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه طی یک نشست خبری گفت: «طبق اطلاعات در دست، این موشک با فناوری خاصی طراحی شده است و اکثریت قریب به اتفاق اجزای آن در هنگام ورود مجدد به جو می‌سوزند.» احتمال اینکه این فرآیند به فعالیت‌های هوانوردی یا زمین آسیب برساند بسیار کم است.

برچسب ها: پرتاب موشک چین فناوری‌های نوین زمین
ارسال نظر
آخرین اخبار