۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
تعداد بازدید: ۱۵۱۴۹۶
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و نماینده جیرفت و عنبرآباد از بی توجهی به تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی انتقاد کرد و گفت: در دولت روحانی هم می‌خواستند این ارز حذف شود، اما وقتی سوال می‌کردیم زیر ساخت‌های دولت برای جلوگیری از تبعات بحران و گرانی چیست؟ دولتمران هیچ پاسخی نداشتند، همانطور که دولت سیزدهم پاسخی ندارد!
کد خبر: ۱۹۴۶۱
نویسنده : کورش شرفشاهی
به دلیل اصرار دولت و برای آنکه مجلس متهم به چوب لای چرخ دولت گذاشتن نشود، در خصوص حذف ارز سکوت کردیم و اختیاررا به دولت واگذارکردیم که دولت هم بی محابا و بدون مطالعه اجرا کرد

آحاد جامعه از تبعات یارانه نقدی خبر ندارند/ باور درستی از کالا برگ الکترونیکی در ذهن مردم وجود ندارد! 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، ذبیح الله اعظمی ساردویی با اشاره به اینکه از هنگام حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، استفاده از کالابرگ الکترونیکی با جدیت مطرح شد، گفت: متاسفانه باور درستی از کالا برگ الکترونیکی در ذهن مردم وجود ندارد و همگان گمان می‌کنند قرار است بار دیگر کوپن فعال شود، در حالی که این گونه نیست و هنگامی که می‌گوییم کالا برگ، یعنی کاغذ که درست نیست.

بیشتر مردم یارانه را به صورت پول نقد می‌خواهند، زیرا هر جا و هر جور بخواهند خرج می‌کنند در حالی که از تبعات آن خبر ندارند و نمی‌دانند پول نقد به هیچ عنوان پاسخگوی هزینه‌های زندگی و تورم موجود نیست!


وی با تاکید بر اینکه بیشتر مردم و آحاد جامعه می‌گویند کالا برگ نمی خواهیم، گفت: بیشتر مردم همان یارانه را به صورت پول نقد می‌خواهند، زیرا هر جا و هر جور بخواهند خرج می‌کنند در حالی که از تبعات آن خبر ندارند و نمی‌دانند پول نقد به هیچ عنوان پاسخگوی هزینه‌های زندگی و تورم موجود نیست.
نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: یارانه‌ای که دولت می دهد، برای آن است که مردم برنج، مرغ، روغن و دیگر کالا‌های اساسی را بخرند که بدلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گران شده و باید به اندازه‌ای باشد که پاسخگوی این گرانی‌ها باشد.
وی با هشدار نسبت به اینکه یارانه نقدی همیشه به انحراف رفته و هرگز مسوولان به اهداف پرداخت یارانه نرسیده اند، گفت: وقتی پول نقد به حساب افراد واریز می‌شود، با آن پول قسط وام را می‌پردازند، به سفر می‌روند یا به نوعی هزینه می‌کنند که هیچ تاثیری بر سفره آنان ندارد.
اعظمی با تاکید بر اینکه وقتی به مردم پول نقد می‌دهیم، به جای آنکه کالا‌های اساسی بخرند، در مسیر‌های غیر هدف هزینه می‌کنند، گفت: قرار بر این است که مردم با پول یارانه کالا‌های یارانه‌ای بخرند، اما نه تنها نمی‌خرند، بلکه گاهی تحریم هم می‌کنند، به همین دلیل مرغ و تحم مرغ اضافه می‌آوریم و باید صادر کنیم، در حالیکه شکم مردم گرسنه و سفره هایشان خالی است.
وی با هشدار نسبت به اینکه یارانه امروز به انحراف رفته است، گفت: اگر کارت الکترونیکی تعریف و هدفمند شود، صرفا برای خرید موادغذایی قابل برداشت است و حداقل‌های سفره مردم به ویژه دهک‌های پایین جامعه تامین می‌شود.

وقتی پول نقد به حساب افراد واریز می‌شود، با آن پول قسط وام را می‌پردازند، به سفر می‌روند یا به نوعی هزینه می‌کنند که هیچ تاثیری بر سفره آنان ندارد


عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه قرار بود دولت دو ماه پول نقد بدهد و پس از آن کارت الکترونیکی برای خرید کالای اساسی تعریف شود، چرا اجرایی نشده است، گفت: باید بپذیریم که زیر ساخت‌های کالابرگ الکترونیکی مهیا نیست، اما باید دلیل آن را از دولت سوال کنید، زیرا مجری دولت است و اگر نتوانسته به وعده خود عمل کند، باید پاسخگو باشد.
وی با یادآوری اینکه درمورد حذف ارز ترجیحی، دو سال بحث شد، گفت: البته دردولت روحانی هم می‌خواستند این ارز حذف شود، اما وقتی سوال می‌کردیم زیر ساخت‌های دولت برای جلوگیری از تبعات بحران و گرانی چیست، دولتمران هیچ پاسخی نداشتند، همانطور که دولت سیزدهم پاسخی ندارد.
اعظمی با ابراز تاسف از اینکه دولت سیزدهم بدون برنامه، عجولانه و بدون تعریف زیرساخت‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد گفت: دولت رییسی نیز اگرچه با افتخار اعلام کرد ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کردیم و ژست پیروزمندانه گرفته است، اما هیچ زیر ساختنی نداشتند.

اعظمی با تاکید بر اینکه وقتی به مردم پول نقد می‌دهیم، به جای آنکه کالا‌های اساسی بخرند، در مسیر‌های غیر هدف هزینه می‌کنند گفت: قرار بر این است که مردم با پول یارانه کالا‌های یارانه‌ای بخرند، اما نه تنها نمی‌خرند، بلکه گاهی تحریم هم می‌کنند، به همین دلیل مرغ و تخم مرغ اضافه می‌آوریم و باید صادر کنیم، در حالیکه شکم مردم گرسنه و سفره هایشان خالی است!


وی با تاکید بر اینکه بار‌ها نسبت به تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هشدار دادیم، اما دولت اصرار بر اجرای آن داشت، گفت: بدلیل اصرار دولت و برای آنکه مجلس متهم به چوب لای چرخ دولت گذاشتن نشود، در خصوص حذف ارز سکوت کردیم و اختیاررا به دولت واگذارکردیم که دولت هم بی محابا و بدون مطالعه اجرا کرد.
نماینده جیرفت و عنبرآباد با تاکید بر اینکه نتیجه تصمیم عجولانه دولت را دیدیم، گفت: در نتیجه تصمیم غیر کارشناسی دولت و حذف عجولانه ارز ۴۲۰۰ تومانی، می‌بینیم که چه بحرانی در اقتصاد رقم خورده و قیمت‌ها چه اندازه رشد وحشتناکی داشته است.
وی در پاسخ به اینکه راهکار مقابله با این بحران چیست، گفت: اگر دولتمردان حامی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و آن‌ها که بدون مطالعه این کار را انجام دادند، دیدید، از آن‌ها بپرسید که دولت می‌خواهد چه کار کند؟
اعظمی افزود: باید از دولت پرسید آیا قرار است کالا‌های اساسی را به قیمت مناسب و با کالابرگ الکترونیکی به مردم بدهد تا سفره شان از این کوچکتر نشود یا بازهم قرار است با روش آزمون و خطا کشور را اداره کنیم و تاوانش را مردم با رشد سرسام آور قیمت‌ها و گرانی لجام گسیخته بدهند؟

برچسب ها: بخش کشاورزی کالابرگ یارانه گرسنگی مردم دولت سیزدهم دولت روحانی دولت مردمی دولت دوازدهم صادرات تخم مرغ صادرات مرغ تخم مرغ ذبیح الله اعظمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس
ارسال نظر
آخرین اخبار