۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
تعداد بازدید: ۳۴۰۵۳۹
درس آموخته‌ای ازعاشورا
خانواده مهم‌ترین نهاد تأثیر گذار در رشد و شکوفایی افراد جامعه می‌باشد، بنابراین توجه به این نهاد و بررسی راهکار‌های مدیریت این نهاد می‌تواند اولویت اصلی اندیشه‌های بشر باشد، اساس و زیربنای خودسازی در خانواده شکل می‌گیرد. خانواده مطلوب، خانواده متعادلی است که در آن روابط گرم و صمیمی، موجب پیوند افراد خانواده به یکدیگر می‌شود. تعاملات در خانواده متعادل، زمینه‌ساز جامعه سالم و رو به رشد و متعالی می‌گردد. نمونه بارز چنین خانواده‌ای خانواده عاشورایی است. همراهی خانواده امام حسین (ع) در واقعه عاشورا، نشان از همدلی، همفکری و همراهی آن‌هاست، همسران و فرزندان امام حسین (ع) با ایشان همفکر و همراه بودند که تا آخرین لحظات پای امام ایستادند.
کد خبر: ۱۹۵۵۱

نوشتاری از: لیلا صالح آبادی، مشاورخانواده

ضرورت مهارت همراهی و همدلی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در واقعه کربلاء، خانواده امام او را همراهی می‌کنند، اما همراهی عاشقانه. فرزندان، خواهران، برادران، بردارزاده و خواهرزاده ، همه او را همراهی می‌کنند همراهانی همچون ، حضرت امام سجاد(ع) ، حضرت امام محمدباقر(ع)، حضرت علی اصغر(ع) حضرت رقیه و سکینه (س). اگر خانواده همفکر و همدل باشد در  همه شرایط همدیگر را همراهی می‌کنند. همدلی و همراهی ، درسی از عاشورا است.

همدلی و همراهی یعنی این که بتوانیم دیگران را بفهمیم و احساس طرف مقابل را درک کنیم ، خود را جای دیگران گذاشتن، این‌که دیگری چگونه فکر یا ادراک می‌کند، چه احساسی دارد و محیطش را چگونه ارزیابی می کند . یعنی دنیا را از دریچه چشم دیگری ببینیم و این دیدن از چشم دیگران ، باید بدون هرگونه ارزشیابی و قضاوت درباره احساسات، افکار و رفتارهای طرف مقابل صورت گیرد.

یکی از مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباط با خانواده و حتی دیگران، مهارت همدلی است، اولین و مهم‌ترین گام برای دادن شوق دوباره به مدیریت بحران درخانواده است، زوجین از این طریق می‌توانند تعارض‌های درونی، درد عاطفی و دنیای درونی طرف مقابل را به طور دقیق تجربه کنند، و وقتی اینگونه نباشد نمی‌توانندیکدیگر را درک کنند اما برخوردار بودن از این مهارت به زوج‌ها کمک می‌کندتا تعارض‌ها را بهتر حل کنند و روابط پخته‌تری در زندگی خانوادگی داشته باشند.

پایداری زندگی سالم در میان همسران، بدون توجه به اصول یک گفتگوی مؤثر و همراهی با همسر امکانپذیر نیست، در واقع اولین جایی که بایداین مهارت تمرین شود و به شکوفایی برسد، بین همسران ودرخانواده است. همسر، همراه، شریک زندگی و همراز وقتی معنا پیدا می‌کند که زوجین همراه و همدل بایکدیگر باشند و آنگاه است گه عشق هم معنا می یابد وهمچنین باعث می‌شود تا همسران به راحتی به توافق و تفاهم بر سر موضوعات مختلف برسند و یک رنگ شوند . اگر زوجین احساس کنند که یکدیگر را درک نمی‌کنند ، دیواری از هیجان‌های منفی بین آنها به وجود خواهد آمد.

درک کردن طرف مقابل به این معنی نیست که شما تمام صحبت‌های او را تمام و کمال بپذیرید و تسلیم گفته‌هایش شوید، بلکه منظور فهمیدن احساسات و هیجانات یکدیگر است، یعنی اگر بین شما و همسرتان اختلافی هم وجود دارد این اختلاف نباید به رابطه عاطفی تان آسیب بزند، بسیاری اوقات همدلی می‌تواند ناراحتی‌ها را برطرف کند بدون این که توافق بین همسران به وجود آمده باشد، اغلب ناراحتی‌ها به خاطر وجود مشکلات نیست بلکه به خاطر عدم همدلی است که باعث می‌شود در بروز مشکلات فرد، خودش را قربانی و رهاشده احساس ‌کند. اعضای خانواده اعم از زن و شوهر یا فرزندان باید برای رسیدن به کمال نهایی یاور همدیگر باشند؛ اما این مهم نیازمند راهکار مناسب است.

مهم‌ترین راهکارها برای تقویت همدلی :

برای صحبت کردن بایکدیگر وقت بگذاریم ،به نقاط مثبت یکدیگر توجه کنیم ، گوش دهیم و شنونده خوبی باشیم و از نصیحت کردن بپرهیزیم و با خودمان مهربان باشیم، به دنبال برنده و بازنده نباشیم برای شریک زندگی‌مان درمانگر باشیم، از جنگ و دعوا بپرهیزیم، خود را به جای دیگران قرار دهیم و دنیا را از چشم او ببینیم. از مقایسه کردن با دیگری خودداری نماییم ، زیرا به احساسات طرف مقابل لطمه وارد می کند.در زمان همدلی افراد را مقصر ندانیم و آنها را سرزنش نکنیم.

 

 

 

برچسب ها: خانواده فرهنگسرای خانواده تشکیل خانواده روایت محرم
ارسال نظر
آخرین اخبار