۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
تعداد بازدید: ۱۵۷۰۵۹
خطوط در سالروز برگزاری اولین کنکور سراسری مسیر پرفراز و نشیب این آزمون را مرور کرد
امروز کنکور سراسری در ایران ۵۳ ساله شد. درست ۱۵ مرداد ماه سال ۱۳۴۸ بود که اولین کنکور سراسری در ایران برگزار شد. آزمونی برای ۱۲ دانشگاه با حق انتخاب تنها ۳۰ رشته تحصیلی.
کد خبر: ۱۹۶۶۶

اولین پشت کنکوری‌های ایران چطور وارد دانشگاه شدند؟ / آزمون با پاسخ تشریحی!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ کنکور سراسری حالا بیش از نیم قرن عمر دارد و مسیر پر پیچ و خمی را طی کرده است. آزمونی که با تأسیس وزارت علوم در ایران شکل جدی‌تری از ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را فراهم کرد. بر اساس آمار‌های نخستین آزمون سراسری کنکور، در آن سال با حضور ۴۷ هزار و ۷۰۳ داوطلب برگزار شد. با این حال تا پیش از کنکور نیز دانشگاه‌های ایران شروع به فعالیت کرده بودند اما نحوه ثبت نام و ورود به آن‌ها از طریق کنکور سراسری نبود بلکه هر دانشگاه به صورت مستقل آزمون و مصاحبه با متقاضیان انجام می‌داد و در صورت قبولی در آزمون ورودی، وارد دانشگاه می‌شدند. در دهه ۴۰ با گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت تقاضا برای ادامه تحصیلات دانشگاهی بیش از سال‌های قبل شده بود و همین هم شد که مسئولان وزارت علوم در اولین سال تأسیس این وزارتخانه، شرکت در کنکور سراسری برای ورود به دانشگاه‌های کشور را الزامی کردند‌.

زیر و بم اولین کنکور سراسری

نخستین کنکور سراسری با آنچه امروزه برگزار می‌شود اختلاف زیادی دارد. در آن زمان از یک طرف منابع آزمون ناشناخته بودند و از طرف دیگر سؤالات کنکور به صورت پاسخ‌های کوتاه طراحی شده بود. بنابراین آنچه که در سال‌های بعد رخ داد و سؤالات کنکور به صورت گزینه‌هایی با ۴ جواب طراحی شد، محصول تجربه سال‌های بعد بود. نکته جالب درمورد انتخاب رشته‌های دانشگاهی پیش از برگزاری نخستین کنکور در ایران نیز، اولویت داشتن رشته پزشکی در بین متقاضیان ورود به دانشگاه بود. بنابراین تا قبل از تدوین قانون کنکور بسیاری از افرادی که دیپلم خود را اخذ کرده بودند برای ورود به دانشگاه پزشکی دانشگاه تهران با یکدیگر رقابت می‌کردند. با این حال اگر چه شرکت‌کنندگان کنکور سال ۱۳۴۸ اولین نسلی از ایرانی‌ها به شمار ‌می‌روند که طعم سخت آزمون و رقابتی سراسری در کشور را چشیدند اما سخت‌ترین دروان کنکور در ایران حدود ۲۳ سال بعد اتفاق افتاد و در سال ۱۳۸۱، یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در کنکور شرکت کردند. همین هم شده که در تاریخچه کنکور سراسری در ایران سال‌های ۷۹ تا ۸۲ را به دلیل تعداد زیاد شرکت‌کننده، سخت‌ترین کنکور‌ها می نامند. با همه این‌ها هرچند که در دو دهه گذشته نیز وضعیت به همین منوال است و هرساله حدود یک میلیون نفر در کنکور شرکت می‌کنند؛ اما تحلیل این شرایط (افزایش داوطلبان کنکور) در واقع به دلیل افزایش دانشگاه‌ها و تأسیس دانشگاه‌های جدید با ظرفیت پذیرش داننبیشتر دانشجو رقم خورد.

اگر چه شرکت‌کنندگان کنکور سال ۱۳۴۸ اولین نسلی از ایرانی‌ها به شمار ‌می‌روند که طعم سخت آزمون و رقابتی سراسری در کشور را چشیدند اما سخت‌ترین دروان کنکور در ایران حدود ۲۳ سال بعد اتفاق افتاد و در سال ۱۳۸۱، یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در کنکور شرکت کردند.

تکلیف کنکور بعد از نیم قرن

 حالا که کنکور در ایران به میانسالی رسیده و مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرده، زمزمه‌های تازه‌ای در خصوص شیوه برگزاری آزمون‌های سراسری کنکور در سال آینده به گوش می‌خورد. بر اساس آخرین اخبار رسمی که به نقل از سازمان سنجش منتشر شده است، کنکور ۱۴۰۲ در نیمه اول تیرماه و در نیمه دوم دی‌ماه برگزار می‌شود. ثبت‌نام آزمون دوباره، اما پذیرش یک‌بار انجام می‌شود.
سوابق تحصیلی با بالاترین نمره دریافت می‌شود؛ هر داوطلب اگر در دو آزمون شرکت کند دو نمره کنکور خواهد داشت و اگر در یک آزمون شرکت کند یک نمره کنکور خواهد داشت، اما فقط یک نمره آزمون به انتخاب داوطلب محاسبه می‌شود.
نمره کنکور به اضافه سوابق تحصیلی نمره کل را تشکیل می‌دهد تا داوطلب براساس گروه آزمایشی انتخاب رشته کند.
دروس عمومی در قانون جدید کنکور حذف شده است؛ در واقع این دروس از آزمون سراسری حذف شده و به آزمون‌های سوابق تحصیلی منتقل شده است.

برچسب ها: کنکور 1402 مافیای کنکور تخلفات کنکوری ها حذف کنکور کنکور سازمان سنجش دانشگاه علوم پزشکی تبریز شورای گسترش دانشگاهها اساتید دانشگاه
ارسال نظر
آخرین اخبار