۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
تعداد بازدید: ۱۸۲۰۵۴
ترجمه اختصاصی خطوط از اتفاقات ۲۴ ساعت گذشته درباره سلمان رشدی؛
... و بالاخره آن اتفاق موعود رخ داد و سلمان رشدی نویسنده هندی‌الاصل رمان جنجالی «آیات شیطانی» مورد حمله یک مسلمان قرار گرفت. اتفاقی که بعد از فتوای امام خمینی (ره) در دهه شصت در تمام سی و چند سال گذشته غیرمنتظره نبود، ولی با این حال باز هم موجی از محکومیت را از سوی چهره‌های فرهنگی جهان به وجود آورد...
کد خبر: ۱۹۹۶۵

آقای نویسنده نزدیک به خط پایان- سه دهه بعد از زمان موعود!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ سلمان رشدی نویسنده هفتاد و پنج ساله هندی‌الاصل بریتانیایی که بعد از انتشار گسترده کتاب «آیات شیطانی» سایه مرگ را همیشه بالای سر خود احساس می‌کرد، بالاخره مورد حمله قرار گرفت. او قرار بود در موسسه "شوتاکوا" که یک نهاد غیردولتی آموزشی است، سخنرانی کند- که در کنار هنری ریز بنیانگذار یک سازمان غیردولتی که از نویسندگان تحت پیگیرد قضایی حمایت می‌کند، هدف حمله قرار گرفتند.
رشدی که در سال‌های آغازین دهه شصت شمسی برای نوشتن کتاب  «کودکان نیمه‌شب»- برنده جایزه بوکر- نام آشنایی در ایران به شمار می‌آمد، دو سه سال بعد، پس از انتشار رمان «آیات شیطانی» ناگهان در فضای جنگ‌زده  ایران تبدیل به یک نام منفور شد. رمانی که در نهایت به خاطر توهین به پیامبر صدور حکم مرگ سلمان رشدی را از سوی امام خمینی (ره) به دنبال داشت- که البته در تمام این سال‌ها در اثر مراقبت‌های پلیسی ناکام مانده بود.
دیروز اما دنیا از شنیدن خبر سوء‌قصد به جان سلمان رشدی، نویسنده ۷۵ساله‌ بریتانیایی شوکه شد و در بهت فرو رفت...
 
سلمان رشدی به خاطر توهین به باورهای یک میلیارد و چند صد میلیون مسلمان در موقعیت دشواری قرار داشت و خیلی‌ها نام این نویسنده را با نفرت بر زبان می‌آوردند. ولی با این حال حمله به این نویسنده که جایزه‌های بسیاری در کارنامه‌ ادبی‌اش دارد، با مخالفت و موضع‌گیری انبوهی از چهره‌های فرهنگی در نقاط مختلف جهان همراه شده است.
 
داستان حمله
 آقای نویسنده نزدیک به خط پایان- سه دهه بعد از زمان موعود!
بی‌بی‌سی در این زمینه در توصیف رویدادهایی که به وقوع پیوسته؛ از شاهدان عینی نقل قول کرده که می‌گویند مهاجم چندین ضربه به سلمان رشدی وارد کرده- که از آن میان یک ضربه خطرناک به ناحیه راست گردن رشدی زده شده و او بعد از حمله، غرق خون شده و روی زمین افتاده است. این خبرگزاری در توصیف مهاجم هم نوشته که او ماسکی سیاه به چهره داشت و با یک چاقو به صحنه هجوم برده بود. هم‌چنین پلیس هم اعلام کرده که او را دستگیر کرده است.
مظنون این حمله هادی مطر، ۲۴ ساله از نیوجرسی است. پلیس می‌گوید که هیچ نشانه‌ای از انگیزه این حمله ندارد، اما در این زمینه با اف‌بی‌آی در ارتباط است. هادی مطر، مظنون این حمله برای شرکت در سخنرانی مجوز ورود داشت و به تنهایی در آن مراسم حضور داشت. پلیس در حال تعیین اتهامات متهم است. گفتنی است که به گزارش رسانه‌های غربی پیش از حمله به رشدی، پلیس هیچ نشانه‌ای از تهدیدات قبلی نداشت.
درباره هادی مطر که به عنوان عامل حمله معرفی شده باید به این موضوع اشاره کرد که در حالی‌که رسانه‌ها عامل حمله به سلمان رشدی را فردی به نام هادی مطر معرفي کرده بودند، رسانه‌های آمریکایی گواهينامه‌ای از او به نام "حسن مغنيه" منتشر کرده‌اند- و گفته‌اند لبنانی‌الاصل و از حامیان حزب‌الله است.  روزنامه نیویورک‌پست نیز به نقل از یک مقام پلیس گزارش داد که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد وی پیش‌تر در رسانه‌های اجتماعی مطالبی را در حمایت از جمهوری اسلامی منتشر کرده بود.
 
بعد از حمله
 آقای نویسنده نزدیک به خط پایان- سه دهه بعد از زمان موعود!
بعد از حمله هادی مطر؛ سلمان رشدی با هلی‌کوپتر به بیمارستان منتقل شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت.
در شرایطی که هنوز اخبار متقنی درباره عمل جراحی سلمان رشدی منتشر نشده؛ اما اندرو وایلی، مدیر برنامه‌های سلمان رشدی گفته که رشدی قادر به تکلم نیست! او گفته: خبرهای خوبی ندارم، چون این نویسنده شناخته‌شده زیر دستگاه تنفس مصنوعی است و قادر به تکلم نیست!
وایلی هم‌چنین در بیانیه‌ای نوشته که انتظار می‌رود سلمان رشدی یکی از چشمان خود را از دست بدهد، عصب یک بازوی او آسیب دیده و کبدش چاقو خورده و آسیب دیده است. پلیس هنوز انگیزه حمله و یا اتهام رسمی ضارب در این حمله را مشخص نکرده و در تلاش برای کسب حکم بازرسی کوله‌پشتی و تجهیزات الکترونیکی است که در محل حمله پیدا شده است.

آقای نویسنده نزدیک به خط پایان- سه دهه بعد از زمان موعود!

برچسب ها: ادبیات کلاسیک ادبیات جهان ادبیات آمریکا کتاب و ادبیات ادبیات معاصر سلمان رشدی
ارسال نظر
آخرین اخبار