۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
تعداد بازدید: ۱۳۴۷۱۱
گزارش خطوط از آثار زیست محیطی ماسک‌های یکبار مصرف
کمتر از یک سال پیش گزارشی درباره، آسیب‌ها و زیانی که ماسک‌های یک بار مصرف به محیط زیست وارد می‌کند، نشان داد که به زودی تعداد ماسک‌های ر‌ها شده در دریای مدیترانه از تعداد عروس دریایی‌ها بیشتر خواهد شد.
کد خبر: ۲۰۲۹۷

فاجعه زیست‌محیطی که ممکن است نسل‌ها طول بکشد/ جای ماسک در خیابان نیست!

عروس دریایی‌های مدیترانه کمتر از ماسک‌های ر‌ها شده در دریا! 

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی خطوط؛ ماسک‌ها در حال حاضر همچنان یک الزام قانونی در بسیاری از فضا‌های عمومی در سراسر جهان است، اما حتی قبل از اینکه ماسک اجباری شود، ماسک‌ها باعث ایجاد مشکلات زباله در خشکی و دریا می‌شد. این در حالی است که ما روزانه در کف خیابان‌ها و پیاده رو‌ها انواع مختلفی از ماسک‌های یک بار مصرفی که در محیط زیست ر‌ها شده‌اند را به وضوح می‌بینیم.
برای کاهش تأثیر سوء دورریز ماسک اقدامات زیر را انجام دهید: از ماسک‌های قابل استفاده مجدد بدون فیلتر یکبار مصرف استفاده کنید. آن‌ها را به طور مرتب با ماشین لباسشویی مطابق دستورالعمل پارچه بشویید. سعی کنید یک ماسک یدکی به همراه داشته باشید تا اگر مشکلی برای ماسکی که می‌پوشید پیش آمد نیازی به استفاده یا خرید ماسک یکبار مصرف نداشته باشید. اگر نیاز به استفاده از ماسک یکبار مصرف دارید، آن را به خانه ببرید (شاید در یک کیسه اگر مجبورید آن را بردارید) و سپس آن را مستقیماً در یک سطل درب دار قرار دهید. اگر این امکان‌پذیر نیست، آن را در سطل زباله عمومی مناسب قرار دهید
 
طبق گزارش‌ها، در دریای مدیترانه، ماسک‌هایی مانند چتر دریایی شناور دیده شده‌اند. علی‌رغم اینکه به میلیون‌ها نفر گفته شده است از ماسک‌های صورت استفاده کنند، راهنمایی‌های کمی در مورد نحوه دور انداختن یا بازیافت ایمن آن‌ها ارائه شده است. و با شروع برداشتن محدودیت‌های قرنطینه توسط کشور‌ها، طبیعتا به دلیل قرار گرفتن در اماکن عمومی هر ماه میلیارد‌ها ماسک در سطح جهان مورد نیاز خواهد بود. اما بدون شیوه‌های دفع بهتر، یک فاجعه زیست محیطی در راه است. اکثر ماسک‌ها از مواد پلاستیکی با ماندگاری طولانی تولید می‌شوند و در صورت دور ریختن می‌توانند برای چندین دهه تا صد‌ها سال در محیط باقی بمانند. این بدان معنی است که آن‌ها می‌توانند تأثیرات زیادی بر محیط زیست و مردم داشته باشند. برای انسان و حیوانات خطرناک است در ابتدا، ماسک‌های دور ریخته شده ممکن است خطر انتشار ویروس کرونا را به جمع‌آوران زباله، جمع‌آوران زباله یا افرادی که برای اولین بار با زباله‌ها برخورد می‌کنند، داشته باشد. از طرف دیگر ماسک‌ها تنها مشکل نیستند - سایر اقلام PPE مانند دستکش نیز در تعداد زیادی دور انداخته می‌شوند. این تخریب محیط زیستی در میان مدت و بلند مدت، حیوانات و گیاهان را نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند. زباله‌های پلاستیکی از طریق توده‌ عظیم خود می‌توانند محیط‌ها را خفه کنند و اکوسیستم‌ها را از بین ببرند. برخی از حیوانات نیز نمی‌توانند تفاوت بین اقلام پلاستیکی و طعمه خود را تشخیص دهند و متعاقباً در تکه‌های بسترزباله‌های پلاستیکی از جنس ماسک‌ها و دستکش‌ها خفه می‌شوند. حتی اگر آن‌ها خفه نشوند، حیوانات ممکن است دچار سوءتغذیه شوند زیرا موادی معده آن‌ها را پر می‌کند، که مواد مغذی ندارند.
ماسک‌های دور ریخته شده ممکن است توسط موجودات دریایی با طعمه اشتباه گرفته شوند و خورده شوند. پلاستیک‌ها ابتدا به میکروپلاستیک‌ها و در نهایت به نانوپلاستیک‌های کوچکتر تجزیه می‌شوند. این ذرات و الیاف ریز اغلب پلیمر‌هایی با عمر طولانی هستند که می‌توانند در زنجیره‌های غذایی جمع شوند. تنها یک ماسک می‌تواند میلیون‌ها ذره را تولید کند که هر کدام دارای پتانسیل حمل مواد شیمیایی و باکتری‌ها به زنجیره غذایی و حتی به طور بالقوه در انسان هستند.

کاری که باید انجام دهید

در ماه مارس، سازمان بهداشت جهانی تخمین زد که برای مبارزه با کووید-۱۹، در هر ماه به ۸۹ میلیون ماسک یکبار مصرف در مراکز پزشکی سراسر جهان نیاز است. علاوه بر این، یک مطالعه جدید توسط مرکز نوآوری زباله‌های پلاستیکی در دانشگاه کالج لندن، تقاضای داخلی فعلی برای بریتانیا را ۲۴ میلیارد ماسک در سال نشان می‌دهد. تیم دانشگاه کالج لندن ساخت، استفاده از ماسک‌های قابل استفاده مجدد یا همان ماسک‌های پارچه‌ای را بررسی کردند تا تأثیرات محیطی کلی آن‌ها را محاسبه کنند. آن‌ها دریافتند که ماسک‌های قابل استفاده مجدد در ماشین لباسشویی کمترین تأثیر را در طول یک سال داشته‌اند.
با در نظر گرفتن همه این موارد، ما باید این اقدامات را برای کاهش تأثیر استفاده از ماسک انجام دهیم: از ماسک‌های قابل استفاده مجدد بدون فیلتر یکبار مصرف استفاده کنید. آن‌ها را به طور مرتب با ماشین لباسشویی مطابق دستورالعمل پارچه بشویید. سعی کنید یک ماسک یدکی به همراه داشته باشید تا اگر مشکلی برای ماسکی که می‌پوشید پیش آمد نیازی به استفاده یا خرید ماسک یکبار مصرف نداشته باشید. اگر نیاز به استفاده از ماسک یکبار مصرف دارید، آن را به خانه ببرید (شاید در یک کیسه اگر مجبورید آن را بردارید) و سپس آن را مستقیماً در یک سطل درب دار قرار دهید. اگر این امکان‌پذیر نیست، آن را در سطل زباله عمومی مناسب قرار دهید.
برچسب ها: رئیس سازمان محیط زیست حفاظت از محیط زیست حفظ محیط زیست بحران های محیط زیست آلودگی آب آلودگی های زیست محیطی آلودگی ماسک بیماری کرونا کووید ۱۹ کووید 19
ارسال نظر
آخرین اخبار