۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
تعداد بازدید: ۱۰۵۳۷۵
نخست وزیر اسرائیل: موشک های ایران هم باید وارد توافق هسته ای شود.
کد خبر: ۲۱۰۳۳

برنامه سفر رئیس موساد به امریکا علیه برجام / نخست وزیر اسرائیل:  با همه قدرت مان علیه توافق هسته ای می جنگیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، نخست وزیر اسرائیل گفت: توافق هسته ای با ایران، معامله بدی است و خطرات پنهان در آن، امروز بزرگتر هستند.

به نقل از الجزیره، یائیر لاپید روز یکشنبه افزود: با همه قدرت مان با توافق هسته ای می جنگیم اما بدون اینکه به روابط استراتژیک با امریکا، آسیب بزنیم. امضای توافق هسته ای با ایران، برای اسرائیل الزام آور نیست. همه آنچه که در توان داریم برای حمایت از امنیت خود انجام می دهیم.

نخست وزیر اسرائیل گفت: جنگ دیپلماتیک اسرائیل علیه توافق هسته ای شامل جلسات اخیر مشاور امنیت ملی اسرائیل و وزیر دفاع اسرائیل در امریکا شد.

این دو مقام ارشد اسرائیلی به تازگی به امریکا سفر کردند.

وی ادامه داد: تلاش های زیادی داریم تا مطمئن شویم امریکایی ها و اروپایی ها خطرات توافق هسته ای را درک کرده اند. توافق سال 2015 (برجام)، معامله خوبی نبود و توافق فعلی که در حال بررسی است خطرات بزرگتری دارد.

لاپید افزود: " توافق جدید هسته ای باید شامل تاریخ پایان و تحت نظارت بیشتری باشد و در حل مسائل موشک های بالستیک ایران و ارتباط تهران در تروریسم در همه مناطق خاورمیانه سهم داشته باشد. می توان به چنین توافقی دست یافت اگر تهدید نظامی ایران قطعی، روی میز باشد. همچنین اگر ایرانی ها درک کنند که چالش افرینی و فریبکاری آنها هزینه بالایی دارد. ارتش اسرائیل و دستگاه اطلاعاتی اسرائیل از طرف من دستوراتی دریافت کردند تا برای هر سناریویی، آماده باشند".

او قبل از این هم مدعی شده بود توافق هسته ای جدید 100 میلیارد دلار در سال به ایران می دهد و گروه های مسلح مورد حمایت ایران مثل حماس و حزب الله و جهاد اسلامی از این پول استفاده خواهند کرد.


برنامه سفر رئیس موساد به امریکا علیه احیای برجام


یک مقام مسوول اسرائیلی اعلام کرد رئیس دستگاه اطلاعاتی اسرائیل (موساد) در روزهای آینده به امریکا سفر خواهد کرد تا درباره احیای برجام، مذاکراتی با مقامات امریکایی داشته باشد.

خبرگزاری فرانسه نوشت: "این جدیدترین اقدام اسرائیل برای منع قدرت های غربی از احیای برجام است. دولت عبری معتقد است توافق احیای برجام، حمایت مالی از گروه های نظامی توسط دشمن جدی اش یعنی ایران را تسهیل خواهد کرد و مانع از کسب سلاح هسته ای توسط تهران نمی شود. این چیزی است که جمهوری اسلامی تلاش برای تحقق آن را رد می کند".

یک مقام ارشد اسرائیلی که ترجیح داد هویت خود را برای خبرگزاری فرانسه منتشر نکند گفت رئیس موساد "دیوید بارنیاع" در هفته اینده به امریکا سفر خواهد کرد تا در جلسات غیرعلنی کنگره درباره توافق هسته ای مشارکت کند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت به لحظه سرنوشت سازی در مذاکرات هسته ای رسیدم و من در این زمینه، خوشبین هستم./ عصر ایران

 
ارسال نظر
آخرین اخبار