۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
تعداد بازدید: ۱۹۴۴۳۷
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: هرگونه تنش در منطقه و کشورها، در سایر نقاط جهان اثرگذار است و امیدواریم اجماع جهانی علیه جریانات تروریستی حاصل شود و آمریکا و رژیم صهیونیستی هم با این اجماع جهانی از حمایت از گروه‌های تروریستی عقب نشینی کنند.
کد خبر: ۲۱۱۴۱

شهریار حیدری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط با اشاره به روند مبارزه با تروریسم در منطقه، اظهار کرد: تروریسم محصول چند فکر و اندیشه و نتیجه حمایت مالی کشور‌های مختلف است. حدود ۸۰ سال پیش کشور انگلیس به اعتراف سرویس استعمار اعلام کرد که "۲۰ سال در خاورمیانه کار کردیم تا بدانیم راه تفرقه و تنش در بین کشور‌های مسلمان و خاورمیانه چیست" و به این نتیجه رسیدند که تفرقه قومی و دینی می‌تواند زمینه ساز شکاف‌های بین ملت‌ها و دولت‌ها باشد.
وی افزود: نهایتا در جریان پروسه تحقیقی که انگلیس انجام داد از ترکیه شروع کردند و از ایران و عراق عبور کردند و در عربستان، پایه وهابیت را بنیان گذاشتند و از دل وهابیت، سلفیت جهادی ایجاد و از دل آن هم داعش بوجود آمد؛ اما تفکر داعش صرفا مذهبی نیست بلکه عرصه‌های قومی و مذهبی و ایجاد تنش و تفرقه است که متاسفانه آخرین دستاورد غرب برای دنیای اسلام بود.
حیدری تصریح کرد: اجرای پروژه داعش در سوریه، عراق شروع شد و با کمال تاسف در حال جابجا کردن آن‌ها از عراق و سوریه به سمت افغانستان هستند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد فراگیری حکومت افغانستان را داد که از همه زبان‌ها و اقوام استفاده کند، اما طالبان از قوم پشتون بیشتر حمایت می‌کند چراکه از این قوم برخواسته است لذا با دیگر اقوام دائما در تنش است و اجازه نمی‌دهد قوم ها دیگر از قدرت سهمی داشته باشند.

«تروریسم» دستاورد غرب برای خاورمیانه/ هر گونه تنش در منطقه بر کل جهان تاثیر می‌گذارد 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به گسترش داعش در منطقه، اظهار کرد: حتی آمریکا و رژیم صهیونیستی اجازه نمی‌دهند حکومت نیم بند طالبان ثبات پیدا کند چراکه به طریق هوایی بازماندگان داعش در سوریه و عراق را جمع آوری کرده و به افغانستان انتقال می‌دهند تا الان هم بعضا درگیری‌هایی ایجاد می‌شود از سوی دیگر به سمت جذب نیرو در افغانستان و پاکستان حرکت کردند و قطع یقین یکی از تنش‌های آینده افغانستان و پاکستان حضور فعال داعش است که به مردم این دو کشور تحمیل می‌کنند.
وی با بیان اینکه هر گونه ناامنی در کنار مرز‌های ایران بر امنیت کشور اثرگذار است، افزود: همین الان سیر مهاجرت به سمت ایران بیشتر شده است وضعیت افغانستان از نظر درآمدی و اشتغال هر روز بدتر می‌شود؛ همه این موارد می‌توان در امنیت کشور تاثیر بگذارد، اما 

قدرت دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران نسبت به قبل بیشتر شده است و جزو کشور‌های اول دنیا از نظر دفاعی می‌باشیم، اما نگران تنش در منطقه هستیم


حیدری اضافه کرد: مثلا عراق که این حد آسیب دیده است برای ما اهمیت دارد و با سوریه رابطه استراتژیک داریم؛ لذا به نظر من جریان تروریسم آسیب جدی برای تمام دنیا خواهد بود. روابط امروز دیپلماسی بهم پیوسته است و هرگونه تنش در منطقه و کشورها، در سایر نقاط جهان اثرگذار است و امیدواریم اجماع جهانی علیه جریانات تروریستی حاصل شود و آمریکا و رژیم صهیونیستی هم با این اجماع جهانی از حمایت از گروه‌های تروریستی عقب نشینی کنند. تروریست‌ها ابزاری دست آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و می‌خواهند با استفاده از آن‌ها روابط قدرت را تنظیم کنند تا به اهداف مورد نظر برسند.
وی در خصوص ضرورت ساماندهی اتباع افغانستانی حاضر در ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران به صورت سنتی میزبان اتباع افغانستانی بوده و کسانی که کارت اقامات دارند از مزایای آموزشی و اقتصادی کشور ما بهره‌مند هستند و به رسم همسایگی، ایران بیشترین خدمت را به ملت افغانستان داشته است چراکه این کشور سال‌ها است درگیر نزاع‌های قومی و حتی دخالت کشور‌های سلطه گرد بوده و مردم این کشور مخالف سلطه دیگر کشور‌ها هستند لذا سیر مهاجرت به ایران هر روز افزایش می‌یابد، اما بسیاری از ان‌ها بدون ضابطه‌ وارد کشور ما می‌شوند که این ورود بی ضابطه خطر جدی به دنبال دارد.
حیدری افزود: همه مولفه‌های اقتصادی و خدمات رسانی در کشور ما به سمت سیستمی شدن حرکت می کند یعنی شهرستانی اگر ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد سازمان غله به همان میزان، آرد تامین می‌کند و یکباره می‌بینید ۲۰ هزار نفر به جمعیت این شهرستان‌ها اضافه شده است که نظام اداری کشور را دچار تنش می‌کند؛ بنابراین باید در حوزه دیپلماسی با دولتمردان همسایه و حاکمیت طالبان مذاکراتی داشته باشیم تا در قالب تفاهم نامه مشترک، مانع از ورود بی ضابطه اتباع به کشور شوند.

برچسب ها: شهریار حیدری تأمین مالی تروریسم طالبان افغانستان مبارزه با داعش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
ارسال نظر
آخرین اخبار