۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
تعداد بازدید: ۷۱۱۵۵
معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه‌ای به مناسبت روز مبارزه با تروریسم، از تمامی دولت‌های جهان خواست تا به روند مصونیت‌بخشی و بی‌کیفرمانی تروریست‌ها در سراسر جهان پایان دهند.
کد خبر: ۲۱۱۸۱

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، متن این بیانیه به شرح ذیل است:


بیانیه ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در مورد روز مبارزه با تروریسم

بسم الله الرحمن الرحیم

با گذشت بیش از هفت دهه از تصویب منشور ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر، جهانیان همچنان در آتش افراط‌گرایی، تنفر پراکنی و خشونت می‌سوزند.

اگر زمانی جنگ‌های جهانی مهم‌ترین عامل در مرگ میلیون‌ها انسان در سراسر جهان بودند، امروز شاید تروریسم جای آن را گرفته و موجبات مرگ هزاران انسان بی‌گناه را فراهم آورده باشد.

پدیده شوم تروریسم و استفاده ابزاری از آن توسط برخی کشورها، باعث شده تا انسان‌های بی‌گناه هر روزه در گوشه‌ای از جهان به کام مرگ کشانده شوند. تروریسم البته هیچ‌گاه خود را در قالبی واحد عرضه نکرده و همواره و همزمان با پیشرفت انواع فن آوری‌ها، جلوه‌های جدیدی از خود (نظیر استفاده از پهباد‌ها در عملیات‌های تروریستی، بیوتروریسم و تروریسم سایبری) به نمایش گذاشته است.

طبقه‌بندی تروریسم به خوب و بد و سوءاستفاده از آن برای تخریب تفکرات رقیب، تروریسم‌شوئی و اعطای مصونیت به تروریست‌هایی که وفق اصل اساسی حقوق بین‌الملل کیفری جنایاتشان هیچگاه مشمول مرور زمان نخواهد شد، در کنار شناسایی و پناه دادن به تروریست‌ها و حمایت مالی از آن‌ها از جمله دلایل رشد و توسعه این پدیده شوم و تهدید کننده صلح و امنیت بین‌المللی در عرصه بین‌المللی است.

جمهوری اسلامی ایران، اصلی‌ترین قربانی تروریسم در جهان محسوب می‌شود. ترور بیش از ۱۷۰۰۰ انسان بی‌گناه طی چهار دهه گذشته، ترور دانشمندان ایرانی خصوصاً ترور جنایتکارانه بزرگترین مدافع حقوق ملت‌های منطقه (سپهبد شهید قاسم سلیمانی) که پس از آن شاهد رشد خشونت و افراط گرایی در منطقه هستیم، از جمله مصادیق متعدد مهندسی تروریسم علیه ایران است.

حمایت از گروهک تروریستی منافقین که دستش به خون هزاران انسان بی‌گناه در ایران آلوده است و پناه دادن به آن توسط برخی دولت‌های اروپایی، انفعال و سکوت محض در قبال ترور‌های مستمر دانشمندان ایرانی، تنها نمونه‌هایی از واکنش‌های حمایتی برخی کشور‌ها در قبال پدیده ترور است.

امروزه، کشور‌های غربی و آمریکا به بهشت امنی برای گروهک‌های تروریستی نظیر منافقین، کوموله، پژاک، دموکرات و ... تبدیل شده‌اند و حمایت‌های سیاسی، امنیتی، اطلاعاتی، فنی، مالی و رسانه‌ای را از آن‌ها به عمل می‌آورند.

در این چارچوب، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید انواع و اقسام تروریسم و مخالفت شدید با رویه برخی کشور‌های غربی و آمریکا در رتبه‌بندی تروریسم به خوب و بد، روز مبارزه با تروریسم را به عنوان روز حسابرسی و مسئولیت پذیری دول حامی تروریسم می‌داند و از تمامی دولت‌های جهان می‌خواهد تا به عنوان اولین گام، به روند مصونیت بخشی و بی‌کیفرمانی تروریست‌ها در سراسر جهان پایان داده و آن‌ها را به پای میز محاکمه بکشانند.

بدیهی است بر اساس منشور ملل متحد در اولویت بخشی به ترتیبات همکاری و تعامل در سطح مناطق جغرافیایی، جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام آمادگی کامل خود برای هماهنگی با همسایگان، عزم خود برای مبارزه فراگیر و هدفمند با این پدیده شوم در منطقه غرب آسیا را اعلام می‌دارد./معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر

برچسب ها: سازمان حقوق بشر گروه‌های تروریستی منافقین
ارسال نظر
آخرین اخبار