۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
تعداد بازدید: ۱۵۵۱۷۲
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط تحریمی هم کشور‌هایی مانند روسیه و چین و کشور‌های هماسه بیشترین تعامل را با جمهوری اسلامی ایران داشتند، بنابراین مسیر دیپلماسی می‌بایست به سمت شرق حرکت کند.
کد خبر: ۲۱۱۸۲

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، شهریار حیدری در توضیح اهتمام ویژه دستگاه دیپلماسی کشورمان به حوزه آسیا، اوراسیا و نگاه به شرق دولت سیزدهم در توسعه روابط، گفت: بعد از پیروزی انقلاب با توجه به ساختار جمهوری اسلامی ایران و تلاش قدرت‌های غربی برای آسیب این ساختار، طبیعتا روابط ما با غرب به ویژه آمریکا و اروپا کمتر شد، اما در دولت سیزدهم این نگاه قوت گرفت و دولت مسیر دیپلماسی را به سمت شرق هدایت کرد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: در شرایط تحریمی هم کشور‌هایی مانند روسیه و چین و کشور‌های همسایه بیشترین تعامل را با جمهوری اسلامی ایران داشتند، بنابراین مسیر دیپلماسی می‌بایست به سمت شرق حرکت کند.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: دولت با توجه به تجربه بیش از ۴۰ سال نگاه به شرق را در طول این یکسال تقویت کرد، ایران برای توسعه روابط با همه کشور‌ها جز کشور‌های بدون پرچم یعنی رژیم صهیونیستی مشکلی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه سیاست راهبردی جمهوری ایران در وهله نخست، توسعه روابط با کشور‌های همسایه و سپس کشور‌های منطقه است، گفت: دولت در راستای همین سیاست راهبردی، توسعه روابط با کشور‌های جدید را دنبال کرده است، البته روابط با کشور‌های غربی در صورت تمایل آن‌ها نیز مورد توجه دولت بوده است، زیرا منعی برای تقویت دیپلماسی در این حوزه نداریم.

حیدری تغییر نگاه دولت به سمت کشور‌های شرقی را از دستاورد‌های حوزه سیاست خارجی دولت برشمرد و گفت: ایران برای توسعه روابط با کشور‌های شرق راحت‌تر و با اطمینان بیشتر توانسته گام بردارد، انعقاد توافقنامه‌های راهبردی با چین و روسیه هم در همین راستا انجام گرفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است: وزات خارجه از همه ظرفیت‌ها باید استفاده کند، ما نباید روابط خود را محدود به شرق یا غرب کنیم، که به نظر می‌رسد این موضوع مورد توجه دولت قرار گرفته است و توسعه روابط با کشور‌های شرق در اولویت قرار گرفته است و این به معنای قطع روابط با غربی‌ها نیست. البته اگر غربی‌ها سیاست‌های اشتباه خود را کنار بگذارند، تعامل با غرب هم می‌تواند توسعه یابد. /خانه ملت.

پایان پیام

برچسب ها: کمیسیون امنیت ملی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیپلماسی اقتصادی چین روسیه غرب اتحادیه اروپا آمریکا
ارسال نظر
آخرین اخبار