۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
تعداد بازدید: ۹۷۲۷۸
طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، قیمت گاز برای خانواده‌های اروپایی در سال ۲۰۲۲ از سطح آمریکا فراتر رفته است، در حالیکه این میزان در سال‌های مختلف همواره کمتر از آمریکا بود.
کد خبر: ۲۱۲۱۹

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، با وقوع جنگ اوکراین در 24 فوریه سال 2022، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‎‌هایی را علیه صنعت نفت و گاز روسیه وضع کردند.

روس‌ها نیز در واکنش به این تحریم‌ها، جریان صادرات گاز خود به اتحادیه اروپا را محدود کرده و کشورهای اروپایی را در آستانه ورود به ماه‌های سرد سال با چالش کمبود سوخت مواجه کردند. این موضوع باعث افزایش قیمت سوخت در اتحادیه اروپا شد.

 سهم سوخت در سبد هزینه خانوار بریتانیا دو برابر شد

طبق گزارش رویترز، با افزایش قیمت سوخت، بریتانیایی‌ها به طور متوسط 10 درصد از درآمد خانوار خود را صرف گاز، برق و سایر سوخت‌های گرمایشی و همچنین سوخت وسایل نقلیه خانگی، عمدتاً بنزین و گازوئیل می‌کنند که دو برابر این میزان در سال 2021 است (تصویر 1).

تصویر 1

 قیمت گاز در اروپا از آمریکا هم فراتر رفت

همچنین طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، قیمت گاز برای خانواده‌های اروپایی در سال 2022 از سطح آمریکا فراتر رفته است (تصویر 2)، در حالیکه این میزان در سال‌های مختلف همواره کمتر از آمریکا بود.

 

تصویر 2

قیمت گاز در ترکیه در ماه جولای بیش از دو برابر شده است در حالی که قیمت برق نسبت به مدت مشابه سال قبل 67 درصد افزایش یافته است (تصویر 3).

 

تصویر 3

 کاهش 40 درصدی صادرات گاز روسیه به اروپا نسبت به سال 2021

افزایش قیمت سوخت در اروپا درحالی رقم خورد که جریان گاز روسیه به اروپا در هفت ماه اول سال 2022 کاهش یافته است و جریان از طریق سه مسیر اصلی خط لوله در مقایسه با مدت مشابه در سال 2021 حدود 40 درصد کاهش یافته است (تصویر 4).

تصویر 4

در مجموع به نظر می‌رسد که با ادامه تنش‌ها بین روسیه و اتحادیه اروپا، کمبود سوخت در زمستان به یکی از چالش‌های جدی اروپا تبدیل شود به گونه‌ای که روسیه انتظار دارد که در جنگ اوکراین به نفع این کشور توفیقاتی را به دست آورد.

انتهای پیام/فارس.

ارسال نظر
آخرین اخبار