۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
تعداد بازدید: ۱۱۳۵۴۶
مدیرعامل شرکت نفت سپاهان گفت: در ۲۰۰ شرکتی که تولید روغن فراورشی یعنی بازیافت روغن، صورت می‌گیرد، مشمول این نوع قیمت گذاری نمی‌شوند و همین مساله موجب ایجاد یک التهاب قیمت در بازار شده است.
کد خبر: ۲۱۳۳۶

افزایش تولید روغن موتور به ۱6 هزار تن/دلیا التهابات بازار روغن موتور؟!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ،نیکوهمت، مدیرعامل شرکت نفت سپاهان در نشستی خبری اظهار داشت: ۲۰۴ شرکت تولید کننده خرد و عمده روغن موتور و فرآورد‌های آن در کشور وجود دارند که از این تعداد ۴ پالایشگاه اصلی و شرکت بزرگ، ۸۵ درصد تأمین روغن موتور کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: به جز تولید این ۴ پالایشگاه مابقی تولیدات که ۱۵ درصد را دربرمی‌گیرد و حدود ۲۰۰ شرکت متولی آن هستند، از روغن‌های بازیافت شده تولید می‌شود که روغن موتور‌های تقلبی نیز که گه‌گاه خبر‌هایی از وجود آن‌ها در بازار می‌رسد، در این دسته قرار می‌گیرند.

نیکوهمت با بیان اینکه "اگر توزیع شبکه‌ای شود این اطمینان را می‌توانیم بدهیم که از تولید تا اتوسرویس هیچ مشکلی در کیفیت و قیمت وجود نداشته باشد"، گفت: به منظور ساماندهی بخش توزیع، شرکت نفت سپاهان واحد بازرگانی ذیل خود مخصوص توزیع برند نفت سپاهان را فعال کرد.

وی ادامه داد: برخی تخلفات انجام گرفته در بازار مثل احتکار محصول، فروش حواله ای، صادرات غیرقانونی، فروش محصولات شرکت با برند‌های متفرقه و فروش روغن‌های تقلبی و مواردی از این قبیل ما را مجاب کرد تا در روند توزیع محصولات شرکت تغییراتی صورت دهیم تا هم مصرف کننده نهایی بتواند محصول با کیفیت و با قیمت مناسب دریافت کند و هم شرکت از این فضای ناسالم زیان بیشتری نبیند.

مدیر عامل شرکت نفت سپاهان خاطرنشان کرد: تغییری که در چند ماه گذشته در روند توزیع محصولات شرکت نفت سپاهان انجام گرفته در همین راستا بوده و شرکت کیمیا اسپیدی قشم به عنوان بازوی اجرایی شرکت نفت سپاهان در یک چارچوب هدفمند و برنامه ریزی شده این وظیفه مهم را پیگیری می‌نماید.

نیکوهمت "با بیان این که ظرفیت تولید روغن در کشور ما زیاد است، به گونه‌ای که می‌توانیم صادرات نیز داشته باشیم"، گفت: می‌توان با اقداماتی این ۱۵ درصد تولید را پوشش داد و اگر ستاد تنظیم بازار به ما ابلاغ کند، این مساله را سر و سامان می‌دهیم.

وی افزود: میزان صادرات در فروردین و اردیبهشت و خردادماه کاهش پیدا کرد، اما در تیر و مرداد و شهریور ماه روند افزایشی پیدا کرد و میزان تولید در سه ماه اخیر نیز ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است

نیکوهمت با اشاره به اهمیت افزایش کیفیت در روغن موتور‌ها خاطرنشان کرد: تاکیدات زیادی روی این مساله صورت گرفته در همین راستا به دنبال برنامه‌هایی برای افزایش کیفیت هستیم. در حوزه قیمت‌گذاری نیز این موضوع با دقت و حساسیت از سوی سازمان‌های حمایت از مصرف کننده صورت می‌گیرد و نظارت ویژه‌ای روی آن وجود دارد.

وی با تاکید بر این که قیمت گذاری روی محصولات ۴ شرکت اصلی به صورت مصوب و با نظارت ویژه صورت می‌گیرد تصریح کرد: در ۲۰۰ شرکت دیگر که تولید روغن فراورشی یعنی بازیافت روغن، صورت می‌گیرد، مشمول این نوع قیمت گذاری نمی‌شوند و همین مساله موجب ایجاد یک التهاب قیمت در بازار شده است؛ لذا باید برای این اختلاف دو نرخی راهکاری ایجاد شود.

وی با بیان این که هیچ مشکلی در تامین خوراک نداشته‌ایم و نخواهیم داشت گفت: خوراک اصلی این چهار پالایشگاه لوبکات است که قیمت آن با قیمت نفت عجین شده و با افزایش قیمت نفت قیمت آن نیز افزایش می‌یابد. در این راستا با توجه به این که قیمت خوراک افزایش پیدا می‌کند، اما قیمت عرضه تغییر نمی‌یابد با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

نیکوهمت با بیان اینکه ادامه تولید با قیمت‌های سابق امکان پذیر نبود، اما بعد از افزایش ۲۵ درصدی توانستیم برنامه‌هایی را برای افزایش تولید به وجود بیاوریم.

وی افزود: جنگ روسیه و اوکراین بازار را ملتهب کرد و شرکت‌هایی که مظروف‌سازی داشتند تقاضای افزایش ۴۰ تا ۷۰ درصد قیمت‌ها را دادند و در آن زمان می‌توانستیم به صورت فله فروشی میزان صادرات را افزایش دهیم.

نیکوهمت با اشاره به اقداماتی که برای افزایش تولید در داخل کشور صورت گرفته است گفت: میزان تولید در فروردین ماه ۸۰۰۰ تن بود که توانستیم در مرداد ماه آن را به ۱۵ هزار تن افزایش دهیم و قرار شده که این عدد در شهریورماه به ۱۶ هزار تن و در مهر ماه به ۱۷ هزار تن افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، صبح امروز شعبه عرضه مستقیم محصولات شرکت نفت سپاهان در اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران افتتاح شد.

انتهای پیام/تسنیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار