۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
تعداد بازدید: ۹۲۱۷۶
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رابطه مالی نفت با پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها با دولت و حتی با خودش خیلی مشخص نیست، افزود: تا این رابطه‌ها مشخص نشود نمی‌توانیم کاری کنیم و نمی‌توان منابع را شفاف کرد.
کد خبر: ۲۱۴۸۹

رابطه مالی دولت با وزارت نفت در قانون بودجه مشخص نیست!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، حمیدرضا حاجی بابائی  درباره وضعیت شفافیت تمامی منابع حوزه نفت در کشور، گفت: متاسفانه رابطه مالی دولت با وزارت نفت در قانون بودجه یعنی هر آنچه -که در حوزه نفت درحال اتفاق افتادن است- مشخص نیست، هرچند مجلس در سال‌های اخیر تلاش بسیاری برای شفافیت داشته است؛ مثلا چقدر از درآمد کشور از نفت است؟، چقدر یارانه می‌پردازم؟ و وضعیت صادرات نفت و رابطه مالی وزارت نفت با پالایشگاه‌ها به چه صورت است؟، همچنین محل هزینه‌کرد ۱۴ و نیم درصد به عنوان سهم وزارت نفت از فروش نفت مشخص شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به‌عنوان مثال در قانون بودجه سال جاری مصوب شد که ۱۹ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی دولت یعنی همان ۱۴ و نیم درصد وزارت نفت به تامین قیر اختصاص یابد، اما دولت گفت؛ نمی‌تواند این منابع را از محل ۱۴ و نیم درصد تامین کند و از ما خواست بنویسم "از منابع در اختیار تامین شود" بنابراین باید پرسید؛ این "منابع در اختیار" چیست؟ و کجاست؟ و چرا در بودجه نیامده؟ که پاسخ دادند؛ از طریق تهاتر میان وزارت نفت و پالایشگاه‌ها ۱۹ هزار میلیارد تومان را تامین خواهند کرد لذا باید گفت؛ بخشی از درآمد‌ها و منابع وزارت نفت در تاریک خانه قرار دارد.

وی با بیان اینکه مبلغ ۱۹ هزار میلیارد تومان مدنظر برای قیر در قانون بودجه امسال ذکر نشد چراکه وزارت نفت گفت؛ بدون ذکر منبع می‌توانند آن را از طریق "منابع در اختیار" تامین کنند، توضیح داد: آن‌ها می‌توانند چنین مبالغی را بدون درج در قانون بودجه جا به جا کنند!، بنابراین باید رابطه مالی دولت با نفت مشخص و شفاف شود، هرچند در پی تلاش ۲ ساله مجلس یازدهم موضوعی همچون یارانه‌ها تا حد زیادی شفاف شد و درآمد حاصل از بنزین و ۹ حامل انرژی مشخص شد و به خزانه رفت.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رابطه مالی نفت با پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها با دولت و حتی با خودش خیلی مشخص نیست، افزود: تا این رابطه‌ها مشخص نشود نمی‌توانیم کاری کنیم و نمی‌توان منابع را شفاف کرد. /

پایان پیام/خانه ملت.

برچسب ها: وزارت نفت سازمان برنامه و بودجه کشور کمیسیون برنامه ، بودجه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بودجه عدم شفافیت شفافیت مالیاتی شفافیت
ارسال نظر
آخرین اخبار