۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
تعداد بازدید: ۱۰۳۸۸۵
نائب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: بیمه تأمین اجتماعی با وجود گذشت ۲ ماه از اجرای طرح دارویار و دریافت اعتباراتش، ریالی به داروخانه‌ها پرداخت نکرده است.
کد خبر: ۲۱۵۳۸

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، سیدعلی فاطمی، نائب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: حدود ۳ هزار و ۵۰۰ قلم دارو در فهرست رسمی دارویی کشورمان داریم که از نظر عددی بیش از ۹۷ درصد در داخل ایران تولید می‌شوند و حدود ۳ درصد هم دارو‌های وارداتی هستند که یا دارو‌های مربوط به بیماران خاص هستند یا دارو‌هایی که هستند که در ایران امکان تولیدشان وجود ندارد.

تامین اجتماعی مطالبات داروخانه‌ها برای طرح دارویار را نپرداخته است

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۳ درصد داروی وارداتی بیش از ۳۰ درصد بودجه دارویی کشور را مصرف می‌کند افزود: از این رو در سال‌های اخیر شرکت‌های دانش بنیان زیادی در داخل کشور دارو‌های عمدتاً بایولوژیک و دارای فناوری خاص نوترکیب را تولید کردند و در حال حاضر تولیدکننده و صادرکننده بسیاری از اقلام بایولوژیک در دارورسانی هستیم.

نائب رئیس انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: در طرح دارویار نقطه ضعف و ایرادی در کلیات طرح نمی‌بینیم چرا که تمام این طرح نقطه قوت است و می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند، اما در شیوه اجرا ممکن است موانعی پیش بیاید که از دو ماه پیش این موانع را پیش بینی کرده بودیم که الان رخ داده است.

فاطمی تاکید کرد: در حال حاضر، یارانه مربوط به نانوایی‌ها و بخش جایگاه‌های سوخت بلافاصله به حساب جاری نانوا و جایگاه واریز می‌شود، ولی در بحث دارو، یارانه دارو که از طریق داروخانه به بیماران پرداخت می‌شود و قرار است داروخانه در یک زمان نامشخصی یارانه را از دولت به واسطه سازمان‌های نیمه دولتی پس بگیرند.

وی یادآور شد: در این میان عملکرد بیمه در تدام طرح دارویار خیلی مهم است و اگر اعتباراتی که از سازمان مدیریت و برنامه ریزی دریافت می‌کنند را به موقع به داروخانه‌ها بدهند این طرح خوب ادامه پیدا می‌کند، ولی اگر انجام ندهند این کار با چالش روبرو می‌شود.

نائب رئیس انجمن داروسازان ایران توضیح داد: بیمه سلامت عملکردش خیلی خوب بوده است وهم یک هفته‌ای که مربوط به تیرماه بود وهم کل مطالبات داروخانه‌ها را در ماهی که گذشت را به طور کامل پرداخت کرده است.

فاطمی با بیان اینکه پرداختی دارو‌ها علاوه بر فرانشیز ۷۰ درصد یک ستون جداگانه‌ای تحت عنوان یارانه ارزی، گفت: متأسفانه بیمه تأمین اجتماعی با وجود گذشت ۲ ماه از اجرای این طرح گذشته و دریافت اعتباراتش، ریالی به عنوان طرح دارویار به داروخانه‌ها پرداخت نکرده است./صدا و سیما

برچسب ها: انجمن داروسازان ایران بیماران خاص حوزه دانش بنیان دانش بنیان
ارسال نظر
آخرین اخبار