۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
تعداد بازدید: ۱۲۲۸۲۴
کارشناس ارشد زیست بوم دانش بنیان گفت: طی سال‌های اخیر به صورت میانگین سالانه هزار شرکت به جمع دانش بنیان‌ها اضافه شده‌اند. علاوه بر این، درآمد شرکت‌های دانش بنیان از سال 96 از حدود 40 هزار میلیارد تومان به 198 میلیارد تومان رسیده است که این امر به معنای رشد 5 برابری درآمد شرکت‌های دانش بنیان است.
کد خبر: ۲۳۵۵۴

رشد ۵ برابری درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مصطفی عرب، کارشناس ارشد زیست بوم دانش بنیان با اشاره به اینکه علی‌رغم وجود اطلاعات کلان، تصمیم‌سازی‌ها و سیاست گذاری‌ها در کشور عموما در قالب شورایی و نظام خبرگانی صورت می‌گیرد؛ اظهار داشت: تهیه گزارش‌های تحلیلی در حوزه دانش بنیان‌ها می‌تواند به تصمیم‌گیری سیاست‌گذاران این حوزه و تبیین جایگاه اقتصاد دانش‌بنیان نزد نخبگان و فعالان این حوزه در کشور کمک بسزایی کند. بر همین اساس، سعی کردیم به سراغ این برویم نظام اطلاعاتی جامعی ایجاد کنیم تا شفافیت اطلاعات را بالا برده و عدم تقارن اطلاعاتی را برطرف نمیاد و از طرفی هم اطلاعات را تجمیع، پردازش و تحلیل کرده و در اختیار خبرگان حوزه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه از سال ۹۷ این اتفاق را آغاز کردیم تصریح کرد: با توجه به اطلاعات تجمیع شده، از سال ۹۸ سالانه گزارش تحلیلی آماده کردیم که در آن خصوص زیست بوم شرکت دانش بنیان گزارش‌های عمومی و اختصاصی می‌دهیم. در گزارش زیست بوم شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر اطلاعات آماری و مرتباط با فعالان و کارکنان شرکت‌ها، به درآمد‌ها و دارایی شرکت‌های دانش بنیان و تسهیلات فعال این شرکت‌ها اعم از وام و ضمانت نامه پرداخته شده است. همچنین تحلیلی در خصوص تعداد کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان و جایگاه فعالیت زنان در اقتصاد دانش‌بنیان و وضعیت شرکت‌های بورسی که به عنوان دانش‌بنیان پذیرفته شده‌اند صورت گرفته است.

عرب با اشاره به اینکه گزارش زیست بوم دانش بنیان سومین سالی است که رونمایی می‌شود، تصریح کرد: با توجه به نامگذاری سال با عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی»، چنین گزارش‌هایی جایگاه ویژه‌ای دارد و لازم است تا اطلاعات تحلیلی در خصوص اقتصاد دانش بنیان در دسترس خبرگان و فعالان این حوزه قرار داشته باشند.

مدیر کارگزار اعتبارسنجی صندوق نوآوری و شکوفایی افزود با بیان اینکه گزارش زیست‌بوم شرکت‌های دانش‌بنیان مبتنی بر تحلیل شخصی نیست و پردازش ریز داده‌هاست، تصریح کرد: زیست بوم فناوری کشور از سال ۹۰ به صورت پرشتابی توسعه داده شده است و روند رشد تعداد شرکت‌ها و درآمد و تسهیلات فعال آن‌ها را مفصل در گزارش زیست‌بوم شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تحلیل قرار گرفته است. به عنوان نمونه نیمی شرکت‌های دانش‌بنیان بعد از سال ۱۳۹۲ تاسیس شده‌اند. وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر تعداد شرکت‌های دانش بنیان از حدود یک هزار و ۵۰۰ مورد به حدود هفت هزار و ۵۰۰ شرکت رسیده است، افزود: سال‌های اخیر به طور متوسط هزار شرکت به جمع دانش بنیان‌ها اضافه شده‌اند. علاوه بر این، درآمد شرکت‌های دانش بنیان از سال ۹۶ از حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان به ۱۹۸ میلیارد تومان رسیده است که این امر به معنای رشد ۵ برابری درآمد شرکت‌های دانش بنیان است.

عرب با بیان اینکه ۲۲ درصد از اعضای هیئت مدیره و ۱۲ درصد از مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان را زنان تشکیل می‌دهند اضافه کرد: بر اساس آمار‌های در پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۲۷۵ هزار نفر در شرکت‌های دانش بنیان فعالیت داشتند و این آمار نسبت به ابتدای سال ۹۹ رشد ۲۰ درصدی داشته است. این امر نشان می‌دهد تعداد قابل توجهی از فعالان و نخبگان در بدنه شرکت‌های دانش بنیان فعالیت می‌کنند./ فارس

برچسب ها: دانش بنیان شرکت دانش بنیان بودجه و درآمد
ارسال نظر
آخرین اخبار