۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
تعداد بازدید: ۱۲۲۵۷۴
شواهد بازار ارز نیز اکنون حاکی از موفقیت عرضه این اوراق به ویژه در روز نخست است؛ قیمت دلار در بازار آزاد در حال حاضر نسبت به روز چهارشنبه دست‌کم ۵ پله افت کرده و آماده ورود به کانال پایین‌تر است.
کد خبر: ۲۳۶۳۷

دلار و افت و خیز قیمت/اوراق ارز میتواند پیشروی قیمت دلار را بگیرد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بازار ارز روند نزولی خود را از روز‌های پایانی هفته گذشته بدین سو آغاز کرده بود. به نظر می‌رسد این روند همزمان با انتشار خبر عرضه اوراق ارزی از سوی بانک مرکزی تشدید شده باشد. اوراقی که بانک مرکزی از امروز فروش آن را در کف هزار دلار و سقف ۴ هزار دلار آغاز کرده است.

برخی ناظران اقتصادی نسبت به موفقیت این عرضه در کنترل بازار ارز تردید‌هایی را مطرح کرده‌اند، اما در مقابل، برخی دیگر انتشار اوراق سکه بانک مرکزی را مثال می‌زنند که طی دو هفته اخیر توانست روند رو به رشد قیمت در این بازار را کنترل کند.

شواهد بازار ارز نیز اکنون حاکی از موفقیت عرضه این اوراق به ویژه در روز نخست است؛ قیمت دلار در بازار آزاد در حال حاضر نسبت به روز چهارشنبه دست‌کم ۵ پله افت کرده و آماده ورود به کانال پایین‌تر است. در بازار‌های همسایه هم دلار نوسانی است. در بازار سلیمانیه قیمت دلار روز گذشته به کانال پایین‌تر سقوط کرده بود، اما امروز با اندکی رشد مواجه شد؛ با این حال، اما در ادامه مجددا به کانال ۳۴ هزار تومانی بازگشته است. دلار هرات نیز در کانال ۳۴ هزار تومانی افت و خیز را تجربه می‌کند، اما با این حال به طور کلی روندی نزولی را در کف کانال در پیش گرفته است.

گفتنی است بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال از امروز می‌توانند با مراجعه به شعب ارزی بانک ملی نسبت به خرید اوراق ارزی اقدام کنند. در شرح مشخصات این اوراق اعلام شده است که مبنای محاسبه برای تعیین مبلغ ریالی در زمان انتشار، بازخرید و سررسید اوراق، نرخ پایانی روز قبل نماد دلار توافقی اسکناس بازار متشکل معاملات ارزی خواهد بود. در همین حال این اوراق با نام و معاف از مالیات خواهد بود. در همین حال این اوراق سه‌ماهه و با سررسید ۲۵ بهمن ماه امسال خواهد بود که در مبالغ حداقل ۱۰۰۰ دلار و حداکثر ۴ هزار دلار عرضه می‌شود. ارزش هر ورقه نیز معادل ریالی ۱۰۰ دلار است. این اوراق همچنین قابل بازخرید قبل از سررسید در شعب بانک ملی ایران با نرخ پایانی روز قبل نماد دلار توافقی اسکناس بازار متشکل معاملات ارزی است، اما تاکید شده است فاقد امکان معاملات ثانویه و انتقال به غیر خواهد بود. در همین حال امکان تحویل فیزیکی اسکناس دلار در سررسید با پرداخت حق‌الوکاله اسکناس بانک مرکزی خواهد بود.

برچسب ها: پیش بینی بازارها پیش بینی قیمت دلار قیمت دلار
ارسال نظر
آخرین اخبار