۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
تعداد بازدید: ۱۰۲۵۵۶
محققان حوزه نوآوری پزشکی برای اولین بار موفق به ساخت‌ رگ‌های مصنوعی از دو ماده قابل تحمل برای بدن ساخته‌اند که در طول زمان در بدن رشد و همانند یک رگ طبیعی زنده عمل می‌کند.
کد خبر: ۲۳۷۳۲

تولید یک «رگ خونی زنده» توسط دانشمندان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، این اولین بار است که دانشمندان شاهد شکل گرفتن چنین رگ‌هایی با مشابهت بالا به ساختار پیچیده رگ‌های طبیعی خون هستند. یک همکاری تحقیقاتی بین‌المللی به رهبری دانشگاه سیدنی نوعی فناوری ایجاد کرده که امکان تولید موادی را فراهم کرده است که مشابه ساختار رگ‌های خونی هستند و این امر نتایج بزرگی برای آینده جراحی دارد.

تحقیقات پیشا بالینی نشان داد زمانی که این رگ خونی تولید شده در بدن موش‌ها پیوند شد، بدن موش آن را پذیرفت و سلول‌ها و بافت جدید شروع به تولید و توسعه در مکان‌های مناسب کردند و بدین ترتیب آن را به یک «رگ خونی زنده» تبدیل کردند.

هر چند در گذشته دیگران نیز با درجات مختلفی از موفقیت برای ایجاد (ساخت) رگ‌های خونی تلاش کرده‌اند، پرفسور آنتونی وایس از «مرکز چارلز پرکینز» خاطرنشان کرد این اولین بار است که دانشمندان شاهد توسعه (شکل گیری) رگ‌ها با چنین درجه بالایی از شباهت به ساختار پیچیده رگ‌های خونی طبیعی بوده‌اند.

وایس گفت: طبیعت، این لوله ساخته شده (مصنوعی) را در طول زمان به لوله‌ای تبدیل می‌کند که شبیه یک رگ واقعی است و عملکردی مشابه یک رگ خونی واقعی دارد. توانایی این فناوری برای بازآفرینی ساختار پیچیده بافت‌های بیولوژیک نشان می‌دهد که این ظرفیت بالقوه را دارد که نه تنها رگ‌های خونی را تولید کند و به جراحی یاری برساند؛ بلکه زمینه را برای ساخت سایر بافت‌های ترکیبی (مرکب از مواد مصنوعی/ synthetic) مانند دریچه‌های قلب در آینده فراهم سازد.

دکتر کریستوفر برویر از مرکز نوآوری پزشکی در بیمارستان کودکان ملی و از تهیه‌کنندگان این گزارش تحقیقی گفت که درباره پتانسیل (ظرفیت بالقوه) این تحقیق برای کودکان هیجان زده است.

وی افزود: در حال حاضر زمانی که کودکان از یک رگ غیرطبیعی رنج می‌برند، جراحان راه دیگری بجز استفاده از رگ‌های مصنوعی (synthetic) ندارند. این رگ‌ها که برای مدت زمانی کوتاه خوب کار می‌کنند، اما کودکان پس از رشد خود ناگزیر از جراحی‌های بیشتر هستند. این فناوری جدید پایه و اساسی هیجان‌انگیز برای رگ‌های خونی تولیدی ایجاد می‌کند که در طول زمان رشد و توسعه می‌یابند.

دیواره‌های (جداره‌های) رگ‌های خونی طبیعی از حلقه‌های هم‌مرکزی از الاستین (پروتیینی که به رگ‌ها توانایی انعطاف و کش‌آمدن می‌دهد) تشکیل شده است و در نتیجه، این حلقه‌ها منعطف هستند و به رگ‌ها اجازه می‌دهند تا در پاسخ به فشار خون اندازه خود را تغییر دهند.

این فناوری جدید به این معنی است که برای اولین بار این حلقه‌های مهم هم‌مرکز الاستینی می‌توانند بطور طبیعی در درون جداره لوله‌های ایمپلنت شده، رشد و توسعه پیدا کنند. بر خلاف فرایند‌های کنونی برای تولید مواد مصنوعی مورد استفاده در جراحی که می‌تواند طولانی، پیچیده و پر هزینه باشند، این فرایند تولیدی جدید سریع و مناسب است.

یکی از محققان گفت: این رگ‌های مصنوعی زیبا و مناسب (elegant) هستند؛ زیرا تنها از دو ماده طبیعی قابل تحمل توسط بدن ساخته می‌شوند. لوله (رگ مصنوعی) ساخته شده نیز می‌تواند بطور ایمن در یک کیسه پلاستیکی استریل تا زمان ترانسپلانت (کاشته شدن در بدن) نگهداری شود./ ایرنا

برچسب ها: دانشمند ایرانی محققان ایرانی پزشکی
ارسال نظر
آخرین اخبار