۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
تعداد بازدید: ۱۱۲۲۶۴
استامینوفن دارویی نسبتاً ایمن است؛ اما در صورت زیاده رویی در مصرف آن، باعث ایجاد آسیب‌های جدی به سلامت بدن می‌شود.
کد خبر: ۲۳۸۱۳

عوارض مصرف طولانی‌ مدت استامینوفن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، فاصله بین حد مجاز مصرف روزانۀ دارو و میزانی که به کبد آسیب می‌زند، اندک است و همین امر عامل بسیاری از مسمومیت‌ها با استامینوفن است.

در بعضی از افراد، میزان مجاز مصرف روزانه از این هم کمتر است، کسانی که با داروی ضدانعقاد وارفارین درمان می‌شوند ممکن است سریع‌تر دچار آسیب کبدی ناشی از مصرف استامینوفن شوند و باید استامینوفن را با احتیاط بیشتری مصرف کنند.

خوردن قرص استامینوفن به تعداد زیاد و یک‌باره می‌تواند موجب مسمومیت شود که خطرناک است؛ همچنین خوردن قرص استامینوفن به تعداد زیاد در زمان طولانی باعث ایجاد مسمومیت حاد نمی‌شود؛ اما، به کبد و کلیه و ارگان‌ها دیگر بدن آسیب می‌زند.

علائم مصرف بیش از حد (Overdose) استامینوفن معمولاً شامل بی‌اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ و درد در قسمت راست و بالای شکم است.

اگرچه مشکلات ناشی از مصرف استامینوفن در بیشتر موارد درمان‌پذیر است، اما گاهی اوقات مصرف بیش از حد این دارو می‌تواند به نارسایی کبد بیانجامد که درصورت درمان‌نشدن فوری، می‌تواند باعث مرگ بیمار شود.

عوارض مصرف طولانی‌مدت استامینوفن

استامینوفن، بعد از مصرف و جذب، در کبد پردازش و متابولیزه می‌شود و در نهایت از طریق کلیه دفع می‌شود. در حالت عادی در اشخاصی که سالم هستند مصرف دوز‌های پایین این دارو مشکلات جدی ایجاد نمی‌کند، اما در کسانی که بیماری کبدی، کلیوی یا گوارشی دارند مصرف این دارو حتی در دوز‌های پایین هم می‌تواند آسیب برساند.

استامینوفن موجب مهار تولید و ایجاد یک سری فاکتور‌های محافظت‌کنندۀ معده می‌شود. مصرف طولانی‌مدت استامینوفن و دارو‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی دیگر، مثل پروفن، باعث آسیب‌پذیری بیشتر معده می‌شود و در طولانی‌مدت ممکن است موجب خونریزی و زخم معده شوند.

همچنین دفع متابولیت‌های استامینوفن از کلیه و اثری که خود دارو بر عروق کلیه دارد، در صورت مصرف طولانی‌مدت، باعث ایجاد آسیب به کلیه می‌شود که حتی می‌تواند به نارسایی کلیه بینجامد. افرادی که فشارخون و بیماری زمینه‌ای کلیوی دارند باید در مصرف این‌گونه دارو‌ها حساسیت بیشتری داشته باشند./ صدا و سیما

برچسب ها: عوارض دارویی مسمومیت سلامت بدن
ارسال نظر
آخرین اخبار