۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
تعداد بازدید: ۶۳۹۲۳
درحالی در هفته گرامیداشت افراد دارای معلولیت کمک هزینه معیشت مراکز نگهداری شبانه‌روزی بهزیستی به میزان ۵۰ درصد افزایش یافته و از دو میلیون تومان برای هر نفر در ماه به ۳ میلیون تومان رسیده است که رئیس هیات مدیره مرکز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی ایران می‌گوید: هزینه هر فرد دارای معلولیت در مراکز شبانه‌روزی ماهانه معادل ۱۰ میلیون تومان است.
کد خبر: ۲۴۴۱۶

هزینه نگهداری ماهانه هر معلول در مراکز شبانه‌روزی چه قدر است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، ناهید یارمحمدی رئیس هیات مدیره مرکز حمایت از معلولین ضایعات نخاعی ایران با اشاره به نحوه ارائه خدمات مرکز روزانه حمایت از معلولان ضایعات نخاعی به ایسنا می‌گوید: زمانی که فرد دارای آسیب نخاعی وارد مرکز می‌شود توسط تیم درمانی، کاردرمانگر، فیزیوتراپ، مسئول فنی، پرستاری، روانشناسی، مددکاری و متخصص تغذیه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و وارد چرخه توانبخشی می‌شود. به عبارتی پروتکل درمانی برای او طرح‌ریزی می‌شود.

وی با بیان اینکه در واحد ADL مراکز روزانه نیز فعالیت‌های روزمره به افراد آسیب‌دیده نخاعی را آموزش می‌دهند، می‌افزاید: افراد به مدت دو سال در این فرآیند توانبخشی قرار می‌گیرند و پس از دریافت این آموزش‌ها می‌توانند کار‌های فردی‌شان را به صورت مستقل انجام دهند.

یارمحمدی با انتقاد از میزان رشد کمک هزینه مراکز نگهداری روزانه، اظهار می‌کند: درحالی ۹ ماه از سال گذشته که به تازگی یارانه مراکز بعد از کش و قوس‌های فراوان در هیات وزیران افزایش پیدا کرده و کمک هزینه مراکز روزانه با رشد ۳۵ درصدی از یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان برای هر نفر در ماه به یک میلیون و ۸۲۰ هزار تومان افزایش یافته که امسال با تورم بالا مواجه هستیم، چراکه ماهانه برای هر فرد ۵ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان هزینه می‌کنیم حال آنکه کمک هزینه مراکز روزانه اکنون به یک میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر خدمات توانبخشی برای افراد تحت پوشش نگهداری در مراکز روزانه نیز سرویس ایاب و ذهاب جهت رفت و آمد به مرکز در راستای دریافت خدمات توانبخشی در نظر گرفته شده است، یادآور می‌شود: کمک هزینه مراکز شبانه‌روزی نیز از دو میلیون تومان برای هر نفر در ماه به ۳ میلیون تومان افزایش یافته و این درحالیست که هزینه ماهانه هر فرد دارای معلولیت معادل ۱۰ میلیون تومان است که این رقم هزینه‌های فیزیوتراپی، کاردرمانی، مددکاری پرستار و فیزیوتراپ و خوراک پوشینه را شامل می‌شود. البته بخشی از هزینه‌ها توسط خیرین و مشارکت‌های مردمی پرداخت می‌شود و اگر این کمک‌ها به مرکز ارائه نمی‌شد باطبع با تعطیلی مراکز روزانه مواجه بودیم.

رئیس هیات مدیره مرکز حمایت از معلولین ضایعات نخاعی ایران درخصوص هزینه پوشینه افراد تحت پوشش مستقر در بخش نگهداری شبانه‌روزی می‌گوید: یک بیمار نخاعی ماهانه حداقل به چهار بسته پوشینه نیاز دارد که هزینه هر بسته پوشینه معادل ۲۵۰ هزارتومان است؛ به عبارتی هزینه پوشینه هر فرد در ماه یک میلیون تومان است، درحالیکه کمک هزینه لوازم بهداشتی که سازمان بهزیستی به ازای هر نفر پرداخت می‌کند تنها ۳۰۰ هزارتومان است. از سوی دیگر بیماران دارای آسیب نخاعی به لوازم بهداشتی متعددی از جمله سوند نیاز دارند که یک بیمار باید روزانه ۴-۵ بارسونداژ شود که قیمت هر سوند حدود ۶۰۰۰ تومان است.

رئیس هیات مدیره مرکز حمایت از معلولین ضایعات نخاعی ایران در این راستا به مشکلات افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آن‌ها اشاره می‌کند و معتقد است که خانواده‌های دارای معلولان ضایعه نخاعی دچار مشکلات اقتصادی هستند، زیرا این بیماران نیازمند لوازم بهداشتی هستند.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی با اشاره به افزایش حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی به یک میلیون و ۵۰۰ اظهار می‌کند: درحالی حق پرستاری به میزان ۵۰ درصد افزایش یافته و به یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان رسیده است که هزینه مراقبت از یک بیمار نخاعی در ماه بین ۸ تا ۱۵ میلیون تومان است.

یارمحمدی همچنین می‌گوید: مرکز حمایت از معلولین ضایعات نخاعی ایران برای افزایش کمک هزینه معیشت مراکز غیردولتی و مستمری معلولان در سال ۱۴۰۲ نامه‌نگاری‌هایی با مجلس و سازمان بهزیستی انجام خواهد داد.

رئیس هیات مدیره مرکز حمایت از معلولین ضایعات نخاعی ایران با تاکید بر اینکه در ایران به دلیل عدم اجرای قوانین و تامین کافی بودجه و اعتبارات قانونی اغلب معلولان تحت فشار قرار دارند، خواستار اجرای کامل قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت شد، چراکه افراد دارای معلولیت در رفت و آمد، بهداشت، درمان و تامین هزینه‌های درمانی و توانبخشی دچار مشکلات جدی هستند. از سوی دیگر بیماران ضایعه نخاعی در معرض زخم بستر و عفونت‌های مجاری ادرار قرار دارند که همین عوارض ثانویه منجر به مرگ و میر در آن‌ها می‌شود./ ایسنا

برچسب ها: معلولان شبانه روزی سازمان بهزیستی
ارسال نظر
آخرین اخبار