۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
تعداد بازدید: ۱۳۱۵۲۸
پژوهشگران یک داروی ضدافسردگی جدید برای درمان اختلال افسردگی تولید کردند که بدون اثرات جانبی دارو‌های قبلی به سرعت تأثیر گذار است.
کد خبر: ۲۴۴۳۲

دارویی جدید برای درمان اختلال افسردگی تولید شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بر اساس پژوهشی که به‌تازگی انجام شده است، یک ترکیب مولکولی کوچک جدید که شلیک نورون‌های سروتونرژیک را تنظیم می‌کند، دارای اثر ضدافسردگی سریع است.

نتایج این پژوهش، راه را برای طراحی دسته جدیدی از درمان‌ها برای اختلال افسردگی عمیق (MDD) و سایر اختلالات خلقی که درمانشان دشوار است، هموار می‌کند.

از وبگاه سای‌تِک‌دِیلی (SciTechDaily)، اختلال افسردگی عمیق یکی از اختلالات روانی بسیار شایع است که صد‌ها میلیون نفر را در سراسر جهان دچار کرده است.

بیشتر دارو‌های ضدافسردگی امروزی ناقل سروتونین (SERT) را هدف قرار می‌دهند. این دارو‌ها محدود هستند، چهار هفته طول می‌کشد تا بر روی بیمار تأثیر بگذارند و ممکن است عوارض جانبی جدی از جمله خودکشی نیز در پی داشته باشند؛ ضمن اینکه فقط برخی از افرادی که این دارو‌ها را مصرف می‌کنند، پس از درمان، از افسردگی رهایی می‌یابند.

کتامین به‌عنوان جایگزینی برای این دارو‌ها در نظر گرفته شده است؛ اما خواص بالقوه اعتیادآور آن و همچنین خطر بروز اسکیزوفرنی باعث ایجاد نگرانی‌هایی درخصوص استفاده از آن شده است.

در نتیجه، لازم است ترکیبات ضدافسردگی جدید، با اثربخشی سریع و بدون این اشکالات جدی ساخته شود. نان سان (Nan Sun) و تیم پژوهشی یک داروی ضدافسردگی با اثربخشی سریع ساختند که با مختل‌کردن تعامل بین ناقل سروتونین و سنتز اکسید نیتریک نورونی (nNOS) عمل می‌کند.

پژوهشگران دریافتند که جداکردن ناقل سروتونین از سنتز اکسید نیتریک نورونی در مغز موش، باعث کاهش سروتونین بین‌سلولی در ناحیه‌ای از مغز به نام هسته رافه پشتی می‌شود؛ در نتیجه فعالیت نورون سروتونرژیک در این ناحیه افزایش می‌یابد و ترشح سروتونین در قشر میانی پیش‌پیشانی مغز به صورت چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و اثر ضدافسردگی سریع آن در موش‌ها پدیدار می‌شود./ صدا و سیما

برچسب ها: تولید دارو پژوهشگر درمان افسردگی
ارسال نظر
آخرین اخبار