۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
تعداد بازدید: ۱۲۰۶۴۱
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی کشور گفت: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو برابر قانون مکلفند با کنترل آب‌های سطحی و استحصال آب باران به کسری آب سفره‌های زیر زمینی و کمبود آب در کشور کمک کنند.
کد خبر: ۲۶۳۱۵

اجرای عملیات آبخیزداری با روش بیومکانیکی/وزارت جهاد و نیرو مکلفند به کسری آب در کشور کمک کنند

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط،  ابوطالب قزلسفلو مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی کشور گفت: اجرای عملیات آبخیزداری به جزء تقویت سفره‌های زیر زمین، با روش بیومکانیکی، تراس بندی و احداث هلالی‌های آبگیر باعث تقویت و توسعه پوشش گیاهی، ترسیب کربن، تولید علوفه، ایجاد اشتغال، کاهش فرسایش خاک، کاهش رسوب و خسارت سیل و افزایش عمر مفید سد‌ها می‌شود.

به گفته آقای ابوطالب قزلسفلو آبخیزداری همچین باعث مدیریت سیلاب و کاهش خسارت سیل شده، بخشی از بیلان منفی و کمبود آب سفره‌های زیرزمینی را جبران و آبخوان‌ها را تغذیه می‌کند.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه استفاده از روش‌هایی مانند جمع آوری سطوح آبگیر باران از ایجاد سیلاب و روان آب در معابر شهری و روستایی جلوگیری می‌کند و در بخش‌های مختلف کشاورزی، فضای سبز و مصارف غیر بهداشتی قابل استفاده است، افزود: در بسیاری از کشور‌ها حتی کشور‌هایی که مشکل کمبود آب ندارندمانند بنگلادش هم از این روش استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: این روش به طور فراگیر در کشور انجام نشده و مواردی در استان مرکزی و گلستان انجام شده است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی کشور گفت: در هر هکتار عملیات آبخیزداری حدود ۵۰۰ متر مکعب و در هر هکتار عملیات پخش سیلاب ۱۰۰۰ متر مکعب آب استحصال می‌شود.

ابوطالب قزلسفلو اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو برابر قانون مکلفند با کنترل آب‌های سطحی و استحصال آب باران به کسری آب سفره‌های زیر زمینی و کمبود آب در کشور کمک کنند.

وی افزود: کشور ما کم بارش است و هر چند میانگین سالانه بارش‌ها ۲۵۰ میلیمتر است، ولی با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها ضمن صرفه جویی در مصرف منابع آبی باید از روش‌های کارشناسی و فنی برای استحصال همین میزان آب هم بهره‌مند شویم.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی کشور گفت:در قانون ششم توسعه باید ۱۰ میلیون عملیات آبخیزداری انجام می‌شد، اما تا کنون ۵۸ درصد اجرایی شده و در صورت اختصاص اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۶۳ درصد عملیات آبخیزداری در کشور انجام خواهد شد./ صدا وسیما

ارسال نظر
آخرین اخبار