۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
تعداد بازدید: ۱۴۷۰۹۶
دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به آن‌که برای نخستین بار در طول تاریخ این رویداد شاهد تشکیل اتحادیه تئاتر کشورهای مسلمان خواهیم بود خطاب به کسانی که هدفشان تحریم تئاتر بود گفت: تئاتر همواره به حرکت خود ادامه می‌دهد اما شما خود و مخاطبانتان را از این هنر محروم ساختید.
کد خبر: ۲۶۳۵۵

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، نشست خبری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صبح امروز سه‌شنبه ۲۷ دی ماه با حضور کوروش زارعی دبیر جشنواره؛ کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ نصرالله قادری مشاور عالی جشنواره؛ مصطفی موتورچی دستیار ارشد دبیر جشنواره؛ امین رهبر مدیر بخش رادیو تئاتر؛ صادق رشیدی مدیر بخش پژوهش؛ ایوب آقاخانی دبیر بخش نمایشنامه‌نویسی؛ داریوش نصیری دبیر بخش تئاتر خیابانی؛ حسن رونده دبیر بخش استان‌ها و مرتضی منصوری مدیر بخش بین‌الملل در تالار رودکی برگزار شد.

زارعی در ابتدای این نشست با بیان این‌که گام نخست چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۶ دی ماه با بخش رادیو تئاتر آغاز شده و از شنبه اول بهمن ماه شاهد آغاز رسمی بخش‌های صحنه‌ای، بین‌الملل و خیابانی این رویداد نمایشی هستیم خاطرنشان کرد: همچنین در روز شنبه اول بهمن ماه اختتامیه بخش رادیو تئاتر، بخش نمایشنامه‌نویسی و بخش پژوهش را شاهد خواهیم بود.

تشکیل اتحادیه تئاتر جهان اسلام آرزوی دیرینه تئاتر فجر

زارعی در ادامه این نشست با بیان آن‌که چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برای نخستین بار شاهد تشکیل اتحادیه تئاتر جهان اسلام به‌عنوان یکی از آرزو‌های دیرینه این رویداد نمایشی بزرگ و شناخته‌شده در منطقه و جهان بود خاطرنشان کرد: امسال میزبان ۳۰ مدیر تئاتر کشور‌های اسلامی هستیم و بنا داشتیم تا این بخش را در خوزستان برگزار کنیم تا شاهد اجرای چند اثر به زبان عربی نیز باشیم، اما مسئله بودجه و مواردی دیگر مانع از این امر شد و امیدواریم که در ادوار بعدی بتوانیم شاهد تحقق این رویداد به میزبانی خوزستان باشیم.

وی با بیان این‌که در مجموع ۶۲ اثر صحنه‌ای در قالب حضور ۳۷ نمایش در بخش مسابقه تئاتر ایران و ۲۳ نمایش در بخش بین‌الملل به‌همراه ۲ اثر ویژه آثار بخش مسابقه تئاتر ایران و بخش بین‌الملل را تشکیل می‌دهند و همچنین ۳۱ نمایش خیابانی و ۱۳ رادیو تئاتر و ۷ نمایش از برگزیدگان بخش تئاتر صاحب‌دلان جمیع ۱۰۴ آثار این رویداد را به خود اختصاص خواهند داد.

زارعی چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را سال استعداد‌های درخشان و جوان کشور دانست و تصریح کرد: ۸۰ درصد آثار حاضر در جشنواره امسال سهم استان‌هاست و ۲۰ درصد آن تنها به هنرمندان ساکن پایتخت اختصاص دارد و این نشان‌دهنده آن است که جشنواره امسال محملی برای درخشش هنرمندان استان‌ها و شهرستان‌های کشورمان در حوزه هنر‌های نمایشی است و این آغاز راهی برای عملیاتی کردن حمایت تمام‌قد از هنرمندان تئاتر به وسعت ایران است.

شاهد تغییر در جدول اجرا‌های صحنه‌ای و خیابانی خواهیم بود

زارعی در ادامه این نشست با بیان این‌که جدول تنظیم شده و ارائه‌شده قطعاً تا پیش‌از آغاز بخش نمایش‌های صحنه‌ای، بین‌الملل و خیابانی دست‌خوش تغییر خواهد شد درباره دلایل این تغییر گفت: به‌محض انتشار جدول اولیه، گروه‌هایی از ما تقاضای تغییر روز اجرای خود را داشتند.

وی افزود: دلیل این امر آن است که برخی از بازیگران آن‌ها جزو جوانان دانشجو هستند و در بازه زمانی پنجم تا هفتم بهمن ماه امتحانات دانشگاه را پشت سر می‌گذارند و به همین سبب تغییر جدول طبیعی خواهد بود.

هر چه تئاتر را تحریم کنید تئاتر به راه خود ادامه می‌دهد

زارعی همچنین در ادامه با اشاره به برخی تهدید‌ها از سوی تعدادی از هنرمندان برای جلوگیری از فعالیت دیگر همکارانشان در حوزه تئاتر و ممانعت از حضور آن‌ها در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خاطرنشان کرد: از همین‌جا تمام‌قد از تمامی هنرمندانی که در سراسر کشور در جشنواره‌های استانی، منطقه‌ای و دیگر رویداد‌های نمایشی حضور پیدا کردند سپاس‌گزارم و خوشحالم هنوز قلب عاشقان واقعی تئاتر برای روشن نگه‌داشتن چراغ این هنر به‌گرمی می‌تپد.

وی ادامه داد: خطابم رو به آن هنرمندانی است که تلاش کرده‌اند تا به نظر و زعم خودشان جشنواره تئاتر فجر را تحریم کنند. به آن‌ها می‌گویم که تحریم و ظلم آن‌ها به تئاتر؛ ظلم به تئاتر، ظلم به مردم و از همه مهم‌تر ظلم به خودشان است.

دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به آن‌که مردم را نباید از تئاتر محروم کرد یادآور شد: جشنواره‌های تئاتر استانی و مناطق نشان داده‌اند که مردم همواره عاشقانه آثار تئاتری را پیگیری می‌کنند و شاهد این مدعای من سالن‌های پُر و مخاطبانی که پشت در سالن‌ها در جشنواره‌های استانی و مناطق ماندند، است.

وی تصریح کرد: هر چه تئاتر را تحریم کنید تئاتر به راه خود ادامه می‌دهد. تئاتر هنری نیست که هیچ‌وقت و هیچ زمانی متوقف شود. با این کار تنها خودتان و مخاطبانتان را از آثار محروم می‌کنید.

هنر تئاتر بهترین زبان برای گفتگو میان ادیان است

در ادامه نشست زارعی در پاسخ به ۳ پرسش خبرنگار مبنی‌بر میزان بودجه جشنواره؛ دوم، دلایل عدم دعوت از گروه‌های شناخته‌شده و حرفه‌ای از کشور‌های صاحب تئاتر جهان در بخش بین‌الملل و درنهایت کیفیت آثار خارجی دعوت شده به مسابقه بین‌المللی این رخداد گفت: همواره این سوال مطرح می‌شود که چرا جشنواره تئاتر فجر از گروه‌های نامدار و شناخته‌شده دعوت نمی‌کند. مسئله اصلی به بودجه و نکته دوم به برنامه‌ریزی گروه‌ها و همچنین دستمزد‌های کلانی که آن‌ها به دلار می‌گیرند بازمی‌گردد. با توجه به نوسانات ارزی فراهم کردن این نقدینگی برای جشنواره قطعاً مقدر نبود و می‌توانستیم آن بودجه را در حمایت از تولید تئاتر ملی بکار ببریم.

وی در ادامه با تأکید بر آن‌که هنر تئاتر با توجه به این‌که ریشه در آیین و مذهب دارد و از کارکردی به نام دیالوگ و گفتگو بهره می‌برد، خاطرنشان کرد: شکل‌گیری اتحادیه تئاتر کشور‌های اسلامی، نخستین گام مهم در راستای صلح و دوستی به زبان هنر تئاتر در راستای دینی واحد، هدایتگر و مبین؛ یعنی دین اسلام است.

برآورد بودجه ما ۲۲ میلیارد تومان است، اما نمی‌دانیم چقدر به دست‌ما خواهد رسید

زارعی همچنین درباره بودجه جشنواره گفت: برآورد ما ۲۲ میلیارد تومان بود. اما تا به امروز این عدد به شکل کامل به جشنواره اختصاص پیدا نکرده و تنها مبلغی را برای برداشتن گام‌های نخست دریافت کرده‌ایم. هنوز خودمان نمی‌دانیم که تا چه حد از این مبلغ به دست ما می‌رسد.

وی افزود: این در حالی است که خود مسئولانی که به‌تازگی به شکل مستقل کار برآورد جشنواره را برعهده داشتند به برآوردی بالای ۳۰ میلیارد تومان دست پیدا کرده‌اند و امیدواریم که برآورد ارائه شده ما درنهایت از سوی مسئولان به شکل کامل به این رویداد اختصاص پیدا کند./ ایرنا

برچسب ها: کوروش زارعی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر تئاتر
ارسال نظر
آخرین اخبار