۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
تعداد بازدید: ۱۳۹۹۸۱
دبیر علمی هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر گفت: تعداد کتاب‌هایی که در طول سال ۱۴۰۰ چاپ شده است تعدادشان زیاد نیست و این مسئله نشان می‌دهد که ما در حوزه شعر کودک و نوجوان رشد چندانی نداشته ایم و باید بیشتر در این حوزه سرمایه گذاری و ایجاد انگیزه شود تا شاعران کودک و نوجوان دست به خلق شعر جدید بزنند و کار‌های بیشتری تولید شود.
کد خبر: ۲۶۴۹۴

باید در حوزه شعر کودک و نوجوان سرمایه‌گذاری بیشتری شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، رضا اسماعیلی دبیر علمی هفدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر گفت: به لطف خدا امسال هفدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر در حال برگزاری است، مراسم افتتاحیه این جشنواره در شیراز برگزار شد، در این مدت ما دو محفل ادبی داشته ایم که یکی از محافل ویژه بانوان و محفل سوم نیز ویژه شعر نو بوده است که در واقع قالب‌های نیمایی یا سپید توسط شاعران مختلف به خوانش درآمده اند.

به گفته اسماعیلی، بعد از چاپ و انتشار فراخوان، آثار از طریق دبیرخانه آماده و گردآوری شد و ناشران، مولفان آثارشان را ارسال کردند و امسال بیش از سه هزار و صد عنوان کتاب به دبیرخانه رسیده که در مقایسه با سال گذشته با دو هزار و هفتصد عنوان رشد ۲۰ درصدی داشته است.

اسماعیلی گفت: از میان سه هزار و صد عنوان اشعار واصله در حوزه‌ی شعر بزرگسال یعنی شعر کلاسیک و شعر نو حجم آثار بیشتر است و نشان می‌دهد که استقبال شاعران از این دو حوزه نسبت به باقی حوزه‌ها مثل محاوره و شعر کودک و نوجوان بیشتر است.

او می‌گوید: تعداد کتاب‌هایی که در طول سال ۱۴۰۰ چاپ شده است تعدادشان زیاد نیست و این مسئله نشان می‌دهد که ما در حوزه شعر کودک و نوجوان رشد چندانی نداشته ایم و باید بیشتر در این حوزه سرمایه گذاری و ایجاد انگیزه شود تا شاعران کودک و نوجوان دست به خلق شعر جدید بزنند و کار‌های بیشتری تولید شود.

دبیر علمی هفدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر گفت: آثار ارسالی به صورت کتاب چاپ شده با مجوز وزارت ارشاد در چرخه‌ی داوری قرار می‌گیرند، کار داوری آغاز شده و در حال حاضر داوران مشغول داوری آثار هستند و اینکه زمان داوری تا چه زمانی طول بکشد مشخص نیست، داوران به صورت جدی و پر سرعت از ۸ صبح تا ۷ عصر دنبال می‌شود امیدوار هستیم که در روز‌های آینده کار داوری به پایان برسد و بتوانیم برای مراسم اختتامیه آماده باشیم.

وی افزود: چند سالی است که در این جشنواره تک اثر داوری نمی‌شود و آثار در قالب آثار پذیرفته می‌شوند و در واقع مجموعه اشعار داوری خواهند شد، و این آثار از لحاظ قالب و موضوع محدودیتی ندارد شاعران می‌توانند در تمام قالب‌های ادبی نو و کلاسیک کتاب‌های خود را ارسال کنند، اشعار محاوره یا همان ترانه در یک بخش ویژه مورد داوری قرار می‌گیرد.

اسماعیلی گفت: شاخه‌ی کودک و نوجوان نیز شامل مجموعه شعر‌هایی که ویژه کودکان و نوجوانان چاپ شده است به صورت مستقل داوری می‌شود، بخش دیگر پژوهش و نقد‌های ادبی جز دیگر داوری آثار است که درباره‌ی شعر عنوان این بخش می‌باشد.

به گفته اسماعیلی، این بخش اختصاص به نقد و پژوهش‌های دارد که کتاب‌هایی را با موضوع پژوهش‌های ادبی در طول سال ۱۴۰۰ چاپ و منتشر شده در این بخش مورد داوری قرار می‌گیرد و ما در هر بخش دو برگزیده خواهیم داشت، اگر در یک بخش اثری قابل توجه نباشد که از نظر ارزشمندی قابل عنوان بر برگزیده شدن نباشد در دسته بندی شایسته تقدیر قرار می‌گیرد.

اسماعیلی گفت: آثار برگزیده در جشنواره شعر فجر در قالب‌های مختلف حمایت می‌شوند به گونه‌ای که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در لیست خرید کتاب قرار می‌گیرد، برای کتاب جلسات نقد و بررسی برگزار می‌شود، قطعا چنین اقداماتی در فروش کتاب موثر خواهد بود و با بازتاب‌های رسانه‌ای استقبال و واکنش مثبت مردم را به همراه دارد، همچنین در طول سال نیز جلسات معرفی و رونمایی، جشن امضا برای آن شاعر و کتاب اتفاق می‌افتد که همگی این رویداد‌ها در افزایش آمار فروش کتاب موثر است./ باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: جشنواره شعر فجر حوزه هنری کودک و نوجوان ادبیات کودک و نوجوان
ارسال نظر
آخرین اخبار