۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
تعداد بازدید: ۱۱۲۵۳۵
طبق گزارش هر دو نهاد آماری کشور؛
بر اساس گزارش بانک مرکزی، رشد بخش صنعت کشور در نیمه اول امسال ۵.۸ درصد بوده است. رشد فصل تابستان نیز ۸.۷ درصد بوده که رقم کم‌سابقه‌ای است
کد خبر: ۲۶۵۱۴

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، گزارش هر دو نهاد آماری کشور یعنی مرکز آمار و بانک مرکزی، بیانگر رشد چشمگیر بخش صنعت ایران در دولت سیزدهم است.

بخش صنعت تأثیر زیادی در بهبود رشد اقتصادی کشور در یک سال اخیر داشته و پس از رشدهای منفی مستمر در دولت گذشته، اکنون صنعت به مدار پیشرفت بازگشته است.

 

بر اساس گزارش مرکز آمار، ارزش افزوده بخش صنعت، در فصل بهار و تابستان ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۵.۱ و ۴.۸ درصد رشد داشته است.

 این میزان رشد فصلی در درجه اول به صورت متوالی از سال ۱۳۹۶ بی‌سابقه بوده است و در درجه دوم بیش از متوسط رشد اقتصادی کل بخش‌های اقتصادی کشور است (فصل بهار ۱۴۰۱ حدود ۴.۲ و فصل تابستان حدود ۲.۵ درصد).

بدین ترتیب رشد بخش صنعت کشور در نیمه اول امسال ۴.۹ درصد بوده است. البته بانک مرکزی، ارقام بهتری از رشد بخش صنعت ارائه می‌دهد که عمدتاً ناشی از فراگیری آماری بیشتر محاسبات بانک مرکزی خصوصاً در زمینه کارگاه‌های بزرگ صنعتی نسبت به مرکز آمار است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، رشد بخش صنعت کشور در نیمه اول امسال ۵.۸ درصد بوده است. رشد فصل تابستان نیز ۸.۷ درصد بوده که رقم کم‌سابقه‌ای است.

طبق گزارش مرکز آمار، ارزش افزوده بخش معدن از زمستان ۱۳۹۹ تا بهار ۱۴۰۱ رشد منفی داشته است، اما روند این رشد منفی از زمستان ۱۴۰۰ و بهار ۱۴۰۱ به صورت متوالی در منفی ۰.۷ کنترل شده و نهایتاً در تابستان ۱۴۰۱ رشد اقتصادی بخش معدن نیز به میزان ۰.۷ درصد مثبت شده است. همچنین ارزش‌افزوده در حوزه عمده‌فروشی و خرده‌فروشی در بهار و تابستان ۱۴۰۱ به ترتیب ۴.۸ و ۲.۶ درصد بوده است.

پایان پیام/ 

ارسال نظر
آخرین اخبار