۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
تعداد بازدید: ۱۵۴۹۸۰
گروهی از محققان شرایط نامساعد و آب و هوای سرد قطب جنوب را تحمل کردند تا ۵ تکه شهاب سنگ جدید از جمله یک تکه سنگ ۷.۶ کیلوگرمی را کشف کنند.
کد خبر: ۲۶۵۳۷

شهاب سنگی بزرگ در قطب جنوب کشف شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، محققان این پروژه شامل پژوهشگران موزه فیلد همراه ماریا والدز محقق دانشگاه شیکاگو تخمین می‌زنند از حدود ۴۵ هزار شهاب سنگی که تا به امروز در قطب جنوب کشف شده، فقط حدود ۱۰۰ مورد آن‌ها به اندازه نمونه تازه کشف شده بزرگ بوده اند.

والدز در بیانیه‌ای در این باره می‌گوید: هنگام بحث درباره شهاب سنگ ها، اندازه اهمیتی ندارد و حتی کوچکترین تکه‌های این سنگ‌های آسمانی از لحاظ علمی ارزش زیادی دارند. البته کشف شهاب سنگی به این بزرگی بسیار نادر و هیجان انگیز است.

پژوهشگران به رهبری وینسیان دبایل (سیاره شناس دانشگاه FNRS-ULB) در بلژیک نخستین گروهی بودند که نقشه‌ای از اماکن احتمالی فرود شهاب سنگ‌ها را با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای تهیه کردند.

تیم تصمیم داشت فعالیت خود را در اوایل تابستان قطب جنوب (دسامبر ۲۰۲۲ میلادی) شروع کند، اما دمای منطقه حدود ۱۴ درجه فارنهایت (۱۰- درجه سانتیگراد) بود. به گفته والدز در برخی مواقع حین ماموریت هوای قطب جنوب از شیکاگو گرمتر بود.

هرچند شهاب سنگ کشف شده حجم زیادی دارد، اما از بزرگترین نمونه چنین سنگی روی زمین بسیار کوچک‌تر است. رکورد بزرگترین شهاب سنگ کشف شده به «هوبا» تعلق دارد که در نامیبیا یافت شد. طول و عرض این سنگ آسمانی۲.۷ و قطر آن ۰.۹ متر بود. وزن هوبا نیز حدود ۶۶ تن بود./ مهر

ارسال نظر
آخرین اخبار