۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷
تعداد بازدید: ۷۶۱۱۹۹
شرکت تعاونی هنرمندان کار آفرین از سال ۹۴ در پارک علم و فناوری خراسان رضوی شروع به فعالیت کرده و محور فعالیت خود را ایجاد تابلو‌های نفیس قرار داده است.
کد خبر: ۳۱۲۴

در هر نمایشگاه حدود 10هزار یورو ارزش آوری داشته ایم

 

گلبهار حیاتی مدیرعامل شرکت تعاونی هنرمندان کار آفرین در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: من کارکنان شرکت تعاونی را ابتدا به صورت رایگان آموزش دادم و اکنون این افراد در کارگاه شرکت تعاونی ما کار می کنند و دستمزد دریافت می کنند و آخرین کاری که در حال حاضر دارم پیگیری می کنم امضای قراردادی با سازمان زندان های مشهد است به این صورت که زندانیان را آموزش می دهیم تا در زندان کار کنند و مزد بگیرند و زمانی که از زندان آزاد شدند کاری را بلد باشند و من در آن زمان هم در خدمتشان هستم. 

گلبهار حیاتی دیپلم اقتصاد دارد اما می گوید به زودی مدرک درجه یک هنری دریافت می کند که معادل مدرک دکترا است. 

وی حدود بیست سال در زمینه هنر نقاشی تدریس می نماید و طبق گفته خودش از طراحی تا مینیاتور و آبستره را آموزش می دهد. طی ده سال گذشته به کلاژ روی آورده و مواد اولیه کارش سنگ ، کاغذ ، پارچه و هر آنچه که دور ریختنی است را تبدیل به ارزش افزوده می نماید. 

شرکت تعاونی هنرمندان کارآفرین گلبهار هم اکنون در پارک علم و فناوری خراسان رضوی مستقر است و در زمینه کلاژ فعالیت می کند. گلبهار حیاتی شعار شرکت تعاونی شان را «از هیچ چیز به همه چیز رسیدن» مطرح می کند و می گوید: استفاده از ضایعات و دور ریزها ارزش افزوده بسیار زیادی را برای ما و برای کشور به ارمغان آورد ه است. ما در نمایشگاه های مختلفی شرکت کردیم در بلاروس، اسپانیا، آلمان، مجارستان، هلند، فرانسه ، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان،  افغانستان و توانستیم توانمندیهای زن ایرانی را به جهانیان نشان دهیم .

"نگهبانان شب"ایرانی از بین ۸۵۰۰ نفر از سراسر جهان انتخاب شد!

وی در ادامه گفت: دو سال پیش در مسابقات جهانی رمبراند که متولی برگزاری آن موزه سلطنتی هلند بود شرکت کردم و به وسیله صد هزار قطعه میلیمتری پارچه، دور ریزهای خیاط خانه ها  سرقیچی های خیاط خانه ها یک اثر به نام نگهبانان شب از خود رمبراند را کار کردم و بین 8500 نفر از سراسر جهان از آسیا و ایران کار من انتخاب شد و به مدت چهارماه در موزه سلطنتی هلند به نمایش گذاشته شد که این افتخاری برای من بود.

حیاتی، گلایه اش از کم توجهی به هنرمند در ایران را این طور بیان کرد: دو هفته دعوت شدم رفتم هلند و آنجا متوجه شدم که هنرمند چقدر ارج دارد چقدر عزت دارد و هم خوشحال شدم و هم غمگین شدم چون این ارج و قرب را در ایران ندارم.

مدیرعامل شرکت تعاونی هنرمندان کار آفرین ادامه می دهد: در سال 96 شرکت ما به دلیل خلاقیت ، نوآوری و اشتغال زایی تعاونی برتر ملی ایران شناخته شد و در سال 98 بین تمام شرکت هایی که در مسابقه شرکت کرده بودند به خاطر حافظ محیط زیست بودن و گرین آرت بودن شرکت تعاونی برتر سبز ملی ایران شناخته شدیم؛ به خاطر این که خدا این توانمندی را به ما داده که هر آنچه را که دور ریخته می شود رابه ارزش افزوده تبدیل می کنیم  و اثار بسیار خاص و گرانبهایی را تولید می کنیم .

در هر نمایشگاه حدود 10هزار یورو ارزش آوری داشته ایم

حیاتی گفت: من این کار را با پیشنهاد همسرم استاد نادر سیار که استاد من بودند شروع کردم . ابتدا کلاژ را  شروع کردم قبل از این که کلاژ پارچه را شروع کنم از دانه های ener که در رنگسازی استفاده می شود استفاده کردم و کارهای زیبایی را انجام دادم ولی در نمایشگاهی که در یونسکو در تهران برگزار کردم از من ایراد گرفته شد که این دانه ها ، دانه های پلاستیکی است و حافظ محیط زیست نیست.

به همین دلیل آن را دیگر ادامه ندادم و گفتم کاری را انجام بدهم که حافظ محیط زیست باشد. آمدم با سرقیچی های خیاط خانه ها که دور ریخته می شود  تابلو زدم. سپس آمدم تکنیکم را تغییردادم و با پارچه های خیلی ریزتر کار انجام دادم و دیدم خیلی زیبا شد. کاربردی دارم کار می کنم. قیمت ها را خیلی کاهش دادم به طوری که اکثر افراد جامعه بتوانند بخرند و استفاده کنند .

وی در پاسخ به این سئوال که چه چیزی برای استفاده عموم عرضه کرده اید، گفت: الان جعبه هایی را در تیراژ بالا دارم تولید می کنم  که در جبه را کلاژ کار می کنم و در داخل جعبه کتاب قرار می گیرد، جواهرات قرار می گیرد صنایع دستی قرار می گیرد هر آنچه که دوست دارند توی آن جعبه می توانند قرار دهند جعبه هایی با ابعاد 20 *30 و قاب آئینه درست کردم که بسیار مورد توجه قرار گرفته روی آباژور و مبلمان شهری که مورد توجه قرار گرفت.

من با بودجه بسیار کمی کار را شروع کردم و برای پنجاه نفر اشتغالزایی ایجاد کردم آموزش رایگان به شرط اشتغال برای کارکنانم ارائه کردم که الان دارند توی مجموعه ما کار می کنند و دریافتی دارند. 

بعد از پارچه اکنون به کاغذ روی آوردم و از دور ریزهای کاغذ و بروشورهای تبلیغاتی که دور ریخته شده را جمع آوری می کنیم و باز هم به و سیله آنها آثار نفیسی را خلق کردیم.

 استقبال پارک های علم و فناوری از حضور هنرمندان

به دلیل این که شرکت ما جزو شرکت های خلاق شناخته شده پارسال در جشنواره بین المللی ملی چیستا که صندوق ملی نوآوری و شکوفایی برگزار کننده اش بود جزء چند شرکت برتر خلاق ایران شناخته شدیم.

گلبهار حیاتی در نهایت تصاویر چند تابلوی خود را در اختیار خطوط قرار می دهد و می گوید: این نقاشی هایی که فرستادم تماما قطعات میلیمتری پارچه است و در آن ها از رنگ اصلا استفاده نشده و از دور ریزهای خیاط خانه هاست و اولین ارز آوری که داشتم مربوط به 10 سال پیش بود که 12 هزار یورو فروش داشتم و در هلند 10 هزار یورو و در اسپانیا 10 هزار یور .

هر نمایشگاهی که رفتم بین 5 تا 10 هزار یورو ارز آوری داشتم و آخرین نمایشگاهی که رفتم مربوط به قبل از کرونا بود که حدود 5000 یورو ارزآوری داشت.  

در هر نمایشگاه حدود 10هزار یورو ارزش آوری داشته ایم

 

در هر نمایشگاه حدود 10هزار یورو ارزش آوری داشته ایم

 

در هر نمایشگاه حدود 10هزار یورو ارزش آوری داشته ایم

پیامی که ارائه این گزارش برای علاقمندان به ایجاد شرکت های خلاق در پارک های علم و فناوری دارد این است که پارک های علم و فناوری از حضور هنرمندان نیز استقبال می کنند و فضای کار برای این رشته ها نیز مهیاست. 

برچسب ها: پارک علم و فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوی هنر گلبهار حیاتی شرکت تعاونی هنرمندان کار آفرین
ارسال نظر
آخرین اخبار