۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
تعداد بازدید: ۳۹۳۴۸۵
در قرن ۲۱ هند به افزایش ایجاد پیوند و ارتباط با کشور‌های آسیای مرکزی متعهد است.
کد خبر: ۲۸۶

یک رسانه هندی در مقاله ای با اشاره به اهمیت بازار آسیای مرکزی برای جنوب آسیا نوشت: هند برای حضور و اتصال به بازارهای آسیای مرکزی مشتاق است و فعالانه برای رفع موانع این حضور تلاش می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط از« لایو مینت » هند، در اجلاس سازمان همکاری شانگهای که در تاریخ ۱۷ سپتامبر /26 شهریور در تاجیکستان برگزار شد، « نارندرا مودی » نخست وزیر هند در سخنرانی اش با اشاره به اهمیت بازار آسیای مرکزی گفت: هند همواره به دنبال ساختن پل ارتباطی میان کشورهای این منطقه و هند بوده است.

قرن ۲۱ و پیوندهای هند

وی در ادامه افزود بود: در قرن ۲۱ هند به افزایش ایجاد پیوند و ارتباط با کشورهای آسیای مرکزی متعهد است. 

 "نارندرا مودی" یا اشاره به اینکه به پیشرفت های زیادی برای ارتباط با آسیای مرکزی دست یافته است اظهار داشت : « ما معتقدیم کشورهای آسیای مرکزی منفعت زیادی از رابطه با بازارهای هند خواهند برد . متاسفانه گزینه های ارتباطی به دلیل فقدان اعتماد دوجانبه از دست می رود. گرچه سرمایه گذاری های ما در سال های اخیر در بندر چابهار در ایران و یا تلاش برای بوجود آوردن کریدور شمال به جنوب ما را به سمت این واقعیت اعتماد مشترک پیش می برد. » 

 

آرزوی قدیمی دهلی نو

نخست وزیر  هند در ادامه سخنان خود از آرزوی قدیمی دهلی نو برای ارتباط با منابع غنی انرژی در آسیای مرکزی سخن گفت و افزود: از زمان ظهور کشورهای مستقل در آسیای میانه در اوایل دهه ۱۹۹۰ هند در تلاش بوده تا با این کشورها ارتباطات خوبی ایجاد و روابط خود را با جمهوری های تازه استقلال یافته مستحکم کند. 

کارشناسان معتقدند پتانسیل های بالقوه ای برای همکاری در حوزه های بسیار متفاوت و گسترده وجود دارد که شامل ساخت و ساز، داروسازی، فناوری اطلاعات و گردشگری می باشد. 

 

تجارت هند با ۵ کشور آسیای میانه

در سال ۲۰۱۸ تجارت هند با ۵ کشور آسیای میانه یعنی قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و تاجیکستان کمتر از ۲ میلیارد دلار بوده است و بیشتر این تجارت ها از طریق ایران، امارات متحده عربی و روسیه  انجام گرفته است. در مقابل تجارت چین با کشورهای آسیای میانه در همین دوره ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار بوده است. چین به دلیل روابطش با پاکستان از این مسیر استفاده می کند که هند به دلیل اختلافاتش با پاکستان به آن دسترسی ندارد و مسیر افغانستان- ایران را جایگزین کرده که با روی کار آمدن دولت موقت طالبان در افغانستان این معادلات بهم خورده است. 

در این میان از آنجا که کشورهای آسیای میانه به دلیل ذخایر غنی انرژی بسیار مورد توجه می باشند با سیاست های تغییرات اقلیمی و تغییر جهت  دنیا به سوی استفاده از منابع پاک و غیرفسیلی تلاش هند برای دستیابی به بازار انرژی این کشورها با انتقاداتی رو به رو است. گرچه کشورهای آسیای میانه منابع معدنی غنی نیز دارند. برای مثال ازبکستان یکی از غنی ترین منابع اورانیوم در جهان را در اختیار دارد./طاهری

ارسال نظر
آخرین اخبار