ضیائیان در گفتگو با خطوط:
رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفتگو با خبرنگار خطوط به تشریح وضعیت جوی کشور پرداخت.
گرفتاری تهران در چنبره آلودگی کم نبود، زلزله و آشفتگی های پس از آن هم بر تراژدی زندگی تهرانی ها افزود. اکنون دیگر کاملا آشکار شده است که پایتخت به شدت آسیب پذیر است و سقف توان ما برای مقابله با اوضاع، طلب دعا و توصیه های نخ نماست. این در حالی است که هر کودک ایرانی می داند که اول حرکت بعد خواست برکت.
رئیس کمیته محیط زیست یونسکو در گفتگو با خطوط:
رئیس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو گفت: تمامی ۱۶ دستگاهی که در قانون هوایی پاک مسئولیت دارند، ترک فعل کردهاند از سازمان محیط زیست گرفته تا سازمان برنامه و بودجه. البته قوه قضاییه برای ۵ مدیر این دستگاهها حکم انفصال خدمت و جریمه صادر کرده، اما کافی نیست. اولاً قوه قضاییه خیلی دیر وارد ماجرا شده، دوم اینکه با این کار چه چیزی حل میشود؟
مقایسه روزهایی که شهرها از هوای پاک برخوردار بودند در طول این یک دهه موید کاهش آن است، در حالی که انتظار میرفت این قانون بستری برای افزایش هوای پاک و دوری از آلودگی باشد. بیتوجهی دستگاههای تعریفشده در این قانون در کنار عدم وجود عزمی جدی برای جلوگیری از آلودگی بستری شده که هر روز بیش از گذشته با این معضل روبهرو میشویم آنگونه که در در تابستان نیز گریبان شهروندان را گرفته است.
آلودگی هوا در بسیاری از کلانشهرهای کشور تشدید شده است. بسیاری از کارشناسان رفع این مشکل را در گرو اجرای قانون هوای پاک می دانند، قانونی که روی میز بسیاری از مدیران خاک میخورد.
پانزدهمین همایش زمین شناسی با همکاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور برگزار میشود.
وظیفه در گفتگو با خطوط:
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: ایران همانند بقیه کشورهای خشک و کم آب به خصوص در منطقه خاورمیانه به طور تاریخی با خشکسالی دست و پنجه نرم میکند، خشکسالی جزو اقلیم ایران است. اگر نتوانیم در آینده این موضوع را به شکل بهتری مدیریت کنیم، وضع از این هم بدتر شده و با شرایط به مراتب نامناسبتری مواجه میشویم.
پژوهشگر محیط زیست در گفتگو با خطوط:
شاهسوند گفت: بنزینهایی که مطابق با استانداردهای جهانی است در خودروهای ما استفاده نمیشود، حتی لاستیک ماشینها هم در آلودگی هوا موثر است. اگر لاستیک بهتر تولید کنیم یا کیفیت خودروها بالاتر رود قاعدتاً بنزین با کیفیت بهتر سوزانده شود. در کل یکی از دلایل عمده آلودگی هوا مشکل کیفیت خودروهاست.
به نظر میآید ایران و دستکم برخی مناطق آن در آستانه تجربه روز صفر آبی هستند و با کمترین چالش یا مسالهای دچار بحران یا نبود آب خواهند شد.
کارشناس محیط زیست در گفتگو با خطوط:
کارشناس سازمان محیط زیست گفت: وضعیت جهانی محیط زیست خوب نیست. البته ناگفته نماند که وضعیت محیط زیست ایران از تمامی کشورهای دیگر بدتر است، چرا که از فناوریهای روز بیبهرهایم و بیش از 3 هزار تحریم پویا و فعال کشور را نابود میکند و این مسئله باعث شده بسیار ضعیفتر شویم.