۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸
تعداد بازدید: ۴۳۰۴۴۵
درویش، رئیس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو گفت: متاسفانه هیچ کدام از دولت ها اقدامات خوبی در راستای محیط زیست انجام نداده‌اند و ما موظفیم به دولت بعدی یادآوری کنیم سند امنیت غذایی امضا شده و موظف به اجرایش هستید.
کد خبر: ۳۶۶۰۹

سازمان، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برای حفظ محیط‌زیست چه اقدامی انجام داده‌اند؟/کاهش سالانه۳میلیارد مترمکعب مصرف آب بخش کشاورزی چه شد؟

وضعیت ناگوار محیط زیست کشور/ از نظر فرونشست زمین جز ۵ کشور اول جهان هستیم/ مسئولین گزارش عملکرد یک ساله خود را در اجرای سند امنیت غذایی ارائه کنند

 دولت چهاردهم موظف به اجرای سند امنیت غذایی است

محمد درویش، رئیس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مناسبت روز جهانی محیط زیست مطرح کرد: متاسفانه وضعیت محیط زیست کشور بسیار ناگوار است و یکی از بالاترین روندها در تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی را داریم، ناترازی به بیش از ۱۵۰ میلیارد متر مکعب رسیده است و این مسئله سبب شده تا از نظر فرونشست زمین جزء ۵ کشور اول جهان باشیم. از نظر چشمه‌های تولید گرد و خاک و فرسایش خاک ۸ برابر متوسط جهانی نرخ فرسایشمان باشد و در حقیقت آلودگی هوا مطابق گزارشی که مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی منتشر کرده بیش از ۱۱ میلیارد دلار در سال به کشور خسارت وارد کند.

سند امنیت غذایی که به تصویب آقای رئیس جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید یکی از مهم‌ترین، امیدبخش‌ترین و خردمندانه‌ترین رفتارهایی بود که در طول ۴۵ سال اخیر از جمهوری اسلامی دیده‌ایم.

بیشتر بخوانید: مشکل آلودگی هوا در کلمبیا فقیرترین کشور‌ جهان حل شده چرا در تهران، اصفهان، تبریز و مشهد قابل حل نیست؟

سند امنیت غذایی به کجا رسید؟

درویش با اشاره به اهمیت سند امنیت غذایی گفت: بنده فکر می‌کنم شاید برای اولین بار باشد که حاکمیت متوجه عظمت محیط زیست شده چرا که سال گذشته سند امنیت غذایی که به تصویب آقای رئیس جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید یکی از مهم‌ترین، امیدبخش‌ترین و خردمندانه‌ترین رفتارهایی بود که در طول ۴۵ سال اخیر از جمهوری اسلامی دیده‌ایم، در حقیقت طی ۴۵ سال اخیر برای اولین بار بود که رئیس یک دولت در ایران دستور می‌دهد مصرف آب در بخش کشاورزی ۳۰ میلیارد متر مکعب کم شود؛ این یک جراحی بزرگ بود چرا که در این سند آمده است تا افق ۱۴۱۱ باید ۴۵ میلیارد متر مکعب ناترازی آب‌ها کاهش پیدا کند، ۲۰ درصد فرسایش خاک کاهش پیدا کند، اما متاسفم که در طول این یک سالی که این سند امضا شد هیچ موقع هیچ اشاره‌ای به امضای این سند به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت نشد و هم اکنون در شرایطی صحبت می‌کنیم که وضعیت محیط زیست کشور بسیار ناگوار و خطرناک است و این ناگواری آنچنان جدی است که عالی‌ترین مقامات جمهوری اسلامی هم بالاخره قبول کردند باید از اقتصاد آب محور فاصله بگیرند و ۳۰ میلیارد متر مکعب در مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه جویی کنند که بسیار این مسئله مهم است.

وضعیت ناگوار محیط زیست کشور/ از نظر فرونشست زمین جز ۵ کشور اول جهان هستیم/ مسئولین گزارش عملکرد یک ساله خود را در اجرای سند امنیت غذایی ارائه کنند

بیشتر بخوانید: روز زمین پاک نباید در حد شعارهای شیک و فانتزی و توافقات معمولی بین کشورها که هیچ موقع محقق نمی‌شود، باقی بماند!

متاسفانه هیچ کدام از دولت ها اقدامات خوبی در راستای محیط زیست انجام ندادند و ما موظفیم که یاداوری کنیم به دولت بعدی ایران سند امنیت غذایی امضا شده است و حالا موظف به اجرایش هستید.

وی افزود: متاسفانه هیچ کدام از دولت ها اقدامات خوبی در راستای محیط زیست انجام ندادند و ما موظفیم که یاداوری کنیم به دولت بعدی ایران سند امنیت غذایی امضا شده است و حالا موظف به اجرایش هستید.

رسانه‌ها به سراغ نمایندگان مجلس بروند!

رئیس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو در پایانابراز امیدواری کرد به جای اینکه فقط در این روز حرف‌های قشنگ زده شود، مسئولین گزارش عملکرد یک ساله خود را در اجرای سند امنیت غذایی ارائه کنند. سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی بگویند که در این راستا چه اقدامی انجام داده‌اند اینطور می‌توانیم پاسدار واقعی روز جهانی محیط زیست باشیم. رسانه‌ها در روز جهانی محیط زیست به سراغ مسئولین و نمایندگان مجلس روند و از آن‌ها بپرسند قرار بود طی این یک سال دست کم ۳ میلیارد متر مکعب مصرف آب در بخش کشاورزی کم شود، ۵ میلیارد متر مکعب ناترازی هم کاهش پیدا کند، آیا این اتفاق رخ داده؟ آیا اصلا خبری از اجرای سند امنیت غذایی کشور دارید؟ آیا می‌دانید چه کسانی مقصر هستند که این سند اجرا نشده است؟ و ما به این ترتیب نشان دهیم که روز جهانی محیط زیست برایمان مهم است. 

برچسب ها: محمد درویش #محیط زیست امنیت غذایی فرونشست زمین مصرف آب بخش کشاورزی ایران جهان وزارت نیرو وزارت جهاد کشاورزی
ارسال نظر
آخرین اخبار