۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۲
تعداد بازدید: ۵۰۶۵۹۷
محمدی، رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران گفت: حجاب را بهتر است به عنوان یک مسئله تربیتی و دینی نگاه کنیم نه یک مسئله تحکمی و اجباری در قالب قوانین و برخورد سلبی با شهروندان.  
کد خبر: ۳۶۶۲۵

حجاب

کوروش محمدی، رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به طرح نور اشاره و مطرح کرد: طرح جدید مقابله با حجاب یک ضعف کلی در نوع نگاه به این موضوع است. متاسفانه ما مسئله‌ای را که باید به عنوان یک مسئله اجتماعی در احکام اجتماعی جامعه مورد توجه قرار گیرد طراحان این طرح موضوع را در خیابان، افراد و شهروندان متمرکز کرده‌اند. بحث حجاب را بهتر است به عنوان یک مسئله تربیتی و دینی نگاه کنیم نه یک مسئله تحکمی و اجباری در قالب قوانین و برخورد سلبی با شهروندان. 

حل کردن تمامی مسائل با برخوردهای سلبی

برای یک نوجوان موضوع حجاب باید در غالب آیین تربیتی که جامعه به آن القا می‌کند، نهادینه شده باشد، به عنوان ارزش پذیرفته شده باشد که اصلا نیازی به تذکر نداشته باشد.

محمدی ادامه داد: طبیعتا در موضوع حجاب با سلسله مباحث و برنامه‌ریزی‌های تربیتی که آن هم کار کردن روی نسل‌های پایه است روبه‌رو هستیم و در حوزه تعلیم و تربیت جامعه این توانایی و قابلیت را داریم که برای جامعه ارزش‌گذاری کنیم، برای یک نوجوان موضوع حجاب باید در قالب آیین تربیتی که جامعه به آن القا می‌کند، نهادینه شده باشد، به عنوان ارزش پذیرفته شده باشد که اصلا نیازی به تذکر نداشته باشد. در این زمینه هیچ فعالیت و حساسیتی را در دستگاه‌های متولی جامعه نمی‌بینیم و نهایتا به برخوردهای انتظامی توسط پلیس با مردم برمی‌گردیم و می‌خواهیم همه چیز را با برخورد سلبی یا جریمه حل کنیم. طبیعی است که با جریمه کردن و ایجاد برخوردهای تنبیهی موضوع حجاب در کسی نهادینه نمی‌شود بلکه این رفتار تبدیل به یک رفتار تقابلی هم خواهد شد.

حجاب

ایجاد فاصله بین حاکمیت و شهروندان

هیچ تکلیفی برای دستگاه‌های فرهنگی در نظام تعلیم و تربیت و در کل برای کسانی که دارند حقوق می‌گیرند، دیده نمی‌شود حتی خود نمایندگان مجلس بابت این طرح از خودشان دارند رفع تکلیف می‌کنند یعنی همه چیز را به دوربین‌ها و پلیس می‌سپارند.

وی افزود: طرح نور به هیچ عنوان جواب نمی‌دهد و به نوعی حقوق اجتماعی افراد را هم تحت تعرض قرار می‌دهد. موضوع حجاب باید در قالب برنامه‌های تربیتی، دینی و تعلیمی و در قالب آموزش‌ها و سیستم تعلیم و تربیت کشور به جامعه تزریق شود. متاسفانه بی تکلیفی دستگاه‌های فرهنگی در این طرح بیداد می‌کند و عملا هیچ تکلیفی برای دستگاه‌های فرهنگی در نظام تعلیم و تربیت و در کل برای کسانی که دارند حقوق می‌گیرند، دیده نمی‌شود حتی خود نمایندگان مجلس بابت این طرح از خودشان رفع تکلیف می‌کنند یعنی همه چیز را به دوربین‌ها و پلیس می‌سپارند حتی برخورد بدتری که در این ایام از نمایندگان شاهد هستیم این است که شهروندان تهدید می‌شوند به اینکه در مقابل دوربین‌های نظارتی نباید مقاومت کنند. این نشان می‌دهد هیچ برنامه فرهنگی در دل طرح نور وجود ندارد و کمیسیون فرهنگی عملا خود را خلع سلاح و تهی کرده است. این طرح حتی در بین کسانی هم که موافق حجاب اجباری هستند، طرفدار زیادی ندارد و نوعی فاصله بین حاکمیت و شهروندان ایجاد می‌کند.

آقایان از حوزه کارشناسی کمک بگیرند

درخواست بنده از قانونگذار این است که در مقابل با جامعه مسلمان و آداب مسلمانی با حکم تنبیهی و طرح‌های این چنین برخورد نکنند بلکه با اعتماد به حوزه کارشناسی روی مسائل تربیتی، فرهنگی و نهادینه سازی ارزش‌ها در جامعه کار شود.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران گفت: بهتر است در رابطه با موضوع حجاب آقایان از حوزه کارشناسی کمک بگیرند و از صدور طرح‌های هیجانی خودداری کنند. لذا درخواست بنده از متولیان این است که از حوزه کارشناسی کمک بگیرند تا موضوع حجاب را به درستی در جامعه رصد کنند. جامعه ایرانی یک جامعه مسلمان است، والدین اهل حجاب هستند پس دلیلی ندارد که با جامعه‌ای که برچسب مسلمانی دارد برخورد سلبی کنیم. درخواست بنده از قانونگذار این است که در مقابله با جامعه مسلمان و آداب مسلمانی با حکم تنبیهی و طرح‌های این چنین برخورد نکنند بلکه با اعتماد به حوزه کارشناسی روی مسائل تربیتی، فرهنگی و نهادینه سازی ارزش‌ها در جامعه کار شود.

محمدی در پایان ادامه داد: اگر زنجیره ارزش‌ها در جامعه آسیب دیده مقصران زیادی در حوزه فرهنگی و آموزشی وجود دارد که آن‌ها باید پاسخگو و جریمه شوند، دلیلی ندارد که شهروند جریمه شود.

برچسب ها: کشف حجاب حجاب طرح نور دستگاه‌های مسئول فرهنگی تعلیم و تربیت احکام دینی
ارسال نظر
آخرین اخبار