۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵
تعداد بازدید: ۵۵۰۲۶۳
بابایی در گفتگو با خطوط عنوان کرد:
بابایی، رئیس کمیسیون کشاورزی استانداری همدان گفت: جای رشد همچنان در حوزه کشاورزی باقی است و می‌توانیم بهتر باشیم به دلیل آنکه علم و تکنولوژی روز دنیا در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی تمامی ندارد.
کد خبر: ۳۶۶۲۶

کشاورزی

بهزاد بابایی، رئیس کمیسیون کشاورزی استانداری همدان و فعال حوزه کشاورزی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مناسبت روز جهاد کشاورزی مطرح کرد: تمامی جهاد کشاورزی ایران در منطقه حرفی برای گفتن دارد به طوری که از نظر کالاهای اساسی همچون گندم به خودکفایی رسیده‌ایم حتی امسال هم پیش بینی می‌کنیم تا ۱۵ میلیون تن دولت خرید تضمینی گندم را انجام دهد. این مسائل آورده‌ها و عملکرد موفق حوزه جهاد کشاورزی است در سال‌های اخیر در حوزه آب و خاک باتوجه به محیط عملکرد وزارتخانه قابل تقدیر است.

جای رشد همچنان باقی است

جای رشد در حوزه کشاورزی همچنان باقی است و می‌توانیم بهتر باشیم به دلیل آنکه علم و تکنولوژی روز دنیا در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی تمامی ندارد. همیشه باید در این حوزه فعال و پیش‌رو باشیم.

بابایی ادامه داد: اما جای رشد همچنان باقی است و می‌توانیم بهتر باشیم به دلیل آنکه علم و تکنولوژی روز دنیا در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی تمامی ندارد. همیشه باید در این حوزه فعال و پیش‌رو باشیم، قابلیت آموزش‌پذیری و انتقال را داشته باشیم، این یکی از ویژگی‌های ما در برنامه‌های آینده باید باشد. 

وی به یک مشکل در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: یک مشکلی که همچنان در حوزه کشاورزی پابرجاست، موضوع شورای نرخ‌گذاری و خرید تضمینی محصولات کشاورزی است. خرید تضمینی باعث می‌شود که کشاورز متوجه شود که هندوانه تولید کند دولت حمایت نخواهد کرد اما اگر گندم بکارد به عنوان مثال ۱۷ الی ۱۹ هزارتومان قیمت‌گذاری خواهد شد. چنین قیمت‌گذاری باید پیش از کشت رخ دهد نه بعد از اینکه کشت شود و بعد بگویند اختلاف نظر شورای نرخ‌گذاری ۱۹ هزار تومان است. این‌ مسائل باعث می‌شود کشاورزان به نتیجه دلخواهی که می‌خواهند نرسند. 

تراز کشاورزی ایران مثبت نیست!

کشاورزی

طبق آماری که مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد تراز کشاورزی ایران باید مثبت باشد اما مثبت نیست، با وجود اینکه در عرصه‌هایی همانند تولید گندم موفق بوده‌ایم اما باید در تمامی محصولات کشاورزی منافع کشاورزان با نرخ‌‌گذاری صحیح خرید تضمینی و شورای نرخ گذاری اتفاق می‌افتاد‌.

رئیس کمیسیون کشاورزی استانداری همدان بیان کرد: هر دولتی که سرکار می‌آید باید حمایت‌های مستقیم و غیر مستقیم از کشاورزان داشته باشد، یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم پرداخت کند. متاسفانه تورم‌های اخیر در حوزه کود، سم و بذر تاثیر گذاشته و بخشی از سرمایه‌گذاری از این حوزه حذف شده است. طبق آماری که مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد تراز کشاورزی ایران باید مثبت باشد اما مثبت نیست، با وجود اینکه در عرصه‌هایی همانند تولید گندم موفق بوده‌ایم اما باید در تمامی محصولات کشاورزی منافع کشاورزان با نرخ‌‌گذاری صحیح خرید تضمینی و شورای نرخ گذاری اتفاق می‌افتاد‌.

لزوم توجه به کارنامه کاندیدها

کشاورزی

برخی از کاندیدها در حوزه کشاورزی برنامه و برخی‌ها کارنامه دارند، ما باید به کارنامه طرف رای دهیم و یک اتکایی هم به برنامه آن داشته باشیم، اینکه فقط بیایند و شعار دهند و بگویند ما جهاد کشاورزی را متحول می‌کنیم و شعارهای پوپولیستی و دست بگذارند رو کمبودها و نقطه ضعف‌ها و از آن برای تبلیغ خود استفاده کنند، درست نیست.

این فعال حوزه کشاورزی خاطرنشان کرد: هم اکنون ایام انتخابات است که کاندیداها دارند فعالیت‌های سیاسی انجام می‌دهند و برنامه‌های خود را اعلام می‌کنند. بنده از تمامی مردم و مخصوصا جامعه کشاورزی تقاضا دارم انتخابات سرنوشت‌ساز است، اما به نظر بنده هر نامزدی که بیشترین فعالیت را در حوزه کشاورزی انجام داده قابل تقدیر است و کشاورزان باید از آن حمایت کنند و به آن شخص رای دهند. برخی از کاندیداها در حوزه کشاورزی برنامه و برخی‌ها کارنامه دارند، ما باید به کارنامه طرف رای دهیم و یک اتکایی هم به برنامه آن داشته باشیم، اینکه فقط بیایند و شعار دهند و بگویند ما جهاد کشاورزی را متحول می‌کنیم و شعارهای پوپولیستی بدهند و دست بگذارند رو کمبودها و نقطه ضعف‌ها و از آن برای تبلیغ خود استفاده کنند، درست نیست. باید ببینیم کاندیداهای محترم در عرصه کشاورزی یا در عرصه‌های مختلف چه عملکرد موفقی داشته اند. همچنین از خبرنگاران می‌خواهیم به دلیل آنکه فصل انتخابات است یک مقدار هم در حوزه سیاست‌گذاری و سیاسی بودن کشاورزان خبر تهیه کنند تا جامعه روشنفکرتر از این باشد.

برچسب ها: خرید تضمینی گندم نرخ گذاری #کشاورزی وزارت کشاورزی مشکلات
ارسال نظر
آخرین اخبار