۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۲
تعداد بازدید: ۴۴۱۲۹۰
وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: زمین به عنوان میراث ما از گذشتگان باید حفاظت و تحویل نسل‌های آینده شود به طوری که در آینده این سرزمین پایدار بماند و برای زیست انسان و سایر گونه‌ها مناسب باشد
کد خبر: ۳۶۶۲۸

بیابان

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مناسبت روز جهانی بیابان‌زدایی مطرح کرد: مناسبت این روز تاکید بر این دارد که برای حفظ و نگهداشت پایدار سرزمینمان همبستگی داشته باشیم و این میراث گرانبهایی که به دست ما رسیده را به صورت پایدار و سالم به آیندگان تحویل دهیم. این موضوع بر اهمیت مدیریت مسئولانه منابع زمینی و برای داشتن آینده پایدار تاکید بسیار می‌کند. اتحاد و مشارکت همگانی رمز موفقیت است و اهمیت همکاری بین دولت‌ها، جوامع و افراد برای مقابله با بیابان‌زدایی و خشکسالی هیچ جایگزینی ندارد. زمین به عنوان میراث ما از گذشتگان باید حفاظت و تحویل نسل‌های آینده شود به طوری که در آینده این سرزمین پایدار بماند و برای زیست انسان و سایر گونه‌ها مناسب باشد و این ممکن نیست مگر با به کارگیری شیوه‌های مدیریت مسئولان زمین که حاوی پشتیبان و رفاه بلندمدت و سلامت محیط زیست و ترویج‌دهنده اقدامات متناسب با اقلیم و پایداری سرزمین است.

بخش وسیعی از کشور ما دچار بحران خشکسالی است و روند کاهش بارش و افزایش دما به خصوص در سه دهه اخیر سرعت تخریب را افزایش داده است. ما مسئولیم برای حفاظت از تنوع زیستی زمین، مقابله با تغییرات آب و هوایی آن، کاهش آلودگی، استفاده پایدار از منابع طبیعی و حفاظت از گونه‌های جانوری تلاش کنیم چرا که امری ضروری است و غیر از این راه دیگری نیست. 

راهکارهای حفاظت از زمین چیست؟

وظیفه ادامه داد:  تنوع زیستی زمین ایران بی‌نظیر است که چشم‌انداز آن‌ها آدم را به به وجد می‌آورد. با این وجود فعالیت بی‌رویه انسان‌ها از جمله تغییرات آب و هوایی ناشی از گرمایش زمین و آلودگی محیط، زمین و منابع ارزشمند آن را در معرض خطر قرار داده. بخش وسیعی از کشور ما دچار بحران خشکسالی است و روند کاهش بارش و افزایش دما به خصوص در سه دهه اخیر سرعت تخریب را افزایش داده است. ما مسئولیم برای حفاظت از تنوع زیستی زمین، مقابله با تغییرات آب و هوایی آن، کاهش آلودگی، استفاده پایدار از منابع طبیعی و حفاظت از گونه‌های جانوری تلاش کنیم چرا که امری ضروری است و غیر از این راه دیگری نیست. 

وی افزود: تغییرات آب و هوایی که عمدتا ناشی از انتشارات گازهای گلخانه‌ای که بر اثر سوخت‌های فسیلی ایجاد می‌شود تهدیدی جدی برای زمین و ساکنان است. کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر و اتخاذ شیوه‌های زندگی پایدار یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در سال‌های اخیر بشر به آن پی برده و غالب کشورها در این مسیر دارند گام‌های اساسی برمی‌دارند که یک روش مهم برای مقابله با این چالش است. کاهش آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید مدنظر داشته باشیم، هوا، آب و خاک در معرض آلودگی هستند. استفاده از فناوری‌های پاک، مدیریت صحیح پسماند، ارتقای آگاهی عمومی همه این موارد از جمله راهکارهای موثر برای کاهش آلودگی هستند. باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که بهره‌وری مناسب برای استفاده از منابع داشته باشیم. برای حفاظت از زمین باید اقدام کنیم صرفا گفتگو و برگزاری سمینار کفایت نمی‌کند. یکی از مهم ترین کارها این است که مصرف انرژی را کاهش دهیم و صرفه‌جویی در منابع داشته باشیم. همچنین یکی از کارهایی که به بهبود محیط‌زیست کمک می‌کند، بازیافت و استفاده مجدد است. نزدیک به ۳۹۰ میلیون تن پلاستیک در جهان تولید اما به راحتی در طبیعت رها می‌شود.

بیابان

زمین از حالت طبیعی خود خارج شده است

تقریبا ۷۵ درصد زمین از حالت طبیعی خود تغییر شکل داده است و هیچگاه در تاریخ بشر با این سرعت این دگرگونی و تغییر زمین رخ نداده است. سرعت تغییر به صورت بی‌سابقه‌ای در حال رخ دادن است، بیابان‌زدایی و خشکسالی تاثیر مستقیمی در زندگی تمامی افراد دارد و باید با این روند مبارزه کنیم.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور به راهکار دیگر برای حفاظت از زمین اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اقدامات حمایت از سازمان‌های محیط زیستی است که به این طریق می‌توانیم ترویج آگاهی کنیم. روز جهانی مقابله با بیابان‌زدایی و خشکسالی برای ترویج آگاهی عموم مردم است که یکی از کارها تقویت اجرای کنوانسیون مقابله با بیابان‌زدایی سازمان ملل متحد است به خصوص کشورهایی همانند شمال آفریقا و خاورمیانه که با این چالش روبه‌رو هستند می‌توانند در اجرای این کنوانسیون نقش موثرتری ایفا کنند.

وظیقه در پایان بیان کرد: به طور متوسط در دنیا ۲۳ درصد از زمین دیگر قابل بهره‌برداری نیست عمدتا هم به دلیل تخریب سرزمینی و بیابانی شدن آن است. تقریبا ۷۵ درصد زمین از حالت طبیعی خود تغییر شکل داده است و هیچگاه در تاریخ بشر با این سرعت این دگرگونی و تغییر زمین رخ نداده است. سرعت تغییر به صورت بی‌سابقه‌ای در حال رخ دادن است، بیابان‌زدایی و خشکسالی تاثیر مستقیمی در زندگی تمامی افراد دارد و باید با این روند مبارزه کنیم. زندگی همه ما به زمین وابسته است. در کل بسیاری از مشکلات محیط زیستی انسان‌ساز هستند، انسان خود بخشی از مشکل است اما می‌تواند بخشی از راه‌حل هم باشد.

برچسب ها: منابع آبی بحران خشکسالی احد وظیفه معرض خطر بارش
ارسال نظر
آخرین اخبار