۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳
تعداد بازدید: ۲۲۱۹۵۶
صفدری، مدیر کل سازمان انتقال خون اظهار کرد: عقب‌ماندگی‌های تاریخی در سازمان انتقال خون بسیار است مثلاً سازه انتقال خون یک سازه بسیار قدیمی است و بیش از ۵۰ سال قدمت دارد، اگر همراهی‌های لازم صورت گیرد شاید بتوانیم سازه جدید سازمان را هرچه زودتر بسازیم و مراکز اهدای خون افزایش یابد.
کد خبر: ۳۶۶۲۴

اهدای خون

دکتر ابوالحسن صفدری، مدیرکل انتقال خون استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مناسبت روز جهانی اهدا کنندگان خون در ابتدا مطرح کرد: از اهداکنندگان بزرگوار و عزیز متشکرم، چرا که آن‌ها سرداران گمنام نظام سلامت هستند که بدون هیچ چشم داشت مادی و فقط برای نجات جان انسان‌ها بخشی از وجود خویش که همانا خون است را هدیه می‌دهند. اما بررسی آمارها در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که میزان اهدای خون مردم استان سیستان و بلوچستان ۵۵۰۰۰ واحد بوده است که این میزان از اهدای خون، پاسخگوی نیازهای بیماران در استان نمی‌باشد.

صفدری ادامه داد: ما ۷۵۰ هزارنفر واجد شرایط اهدای خون در استان داریم که از این میزان حدود ۴۰ هزار نفر با انتقال خون همراهی دارند و بعضا سالی ۲ الی ۳بار خون اهدا می‌کنند و از این میزان فقط ۵۵هزار واحد خونگیری کامل را در سال ۱۴۰۲ داشته‌ایم. اما میزان مصرف ما در سال ۱۴۰۲، ۱۵۰هزار واحد بوده است و نزدیک به ۱۰۰هزار واحد خون را از سایر استان‌ها وارد کردیم که این آمار زیبنده استان ما نیست چرا که به صبوری و نوع دوستی مشهورند. باید به مردم کمبودها را بگوییم و باید آن‌ها را از فواید اهدای خون برای بدن خودشان آگاه کنیم چرا که خیلی از افراد از این فواید اطلاعی ندارند. اگر فقط ۱۵۰هزار نفر سالی یکبار هم خون دهند مشکل خون استان سیستان و بلوچستان حل خواهد شد اما این در حالی است که این میزان امروزه بسیار کم است. 

وی افزود: بیشتر اهداکنندگان ما را جمعیت اهداکنندگان آقایان تشکیل می‌دهند و بانوان میزان کمتری است و ما انتظار داریم درصد اهدای خون در بانوان افزایش یابد و ترس از اهدای خون در سال ۱۴۰۳ نداشته باشیم. ما برای معرفی به جامعه، افرادی داریم که هیچ وقت رسانه‌ها به آن‌ها نپرداخته‌اند و انتظار داریم که خبرگزاری‌ها با آن‌ها مصاحبه کنند و از فواید بی‌شمار اهدای خون در اهداکنندگان خصوصا بانوان گزارش‌هایی تهیه شود. مثلا ما یک خانم پرستار داریم که بالغ بر ۳۳ بار اهدای خون داشته و نه تنها این میزان اهدا منجر به کم خونی در بدن ایشان نشده بلکه فوایدی داشته است مورد بعدی، خانم نابینایی داریم که ۲۳ بار اهدای خون داشته اما گمنام مانده است. رسانه‌ها می‌توانند در معرفی این افراد نقش بیشتری ایفا کنند.

اهدای خون

مدیر کل انتقال خون استان سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه ما از ظرفیت‌های سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها و همچنین بیان مشکلات در بین خیرین نتوانسته‌ایم استفاده خوبی داشته باشیم. در استان سیستان و بلوچستان از ۲۶ شهرستان استان در ۲۰ شهرستان، مرکز اهدای خون نداریم و این یک رخداد تلخ و یک عقب‌ماندگی تاریخی است. ظرفیت ساخت و ساز مرکز اهدای خون در بودجه‌های دولتی وجود ندارد. چطور می‌شود برای یک شهر بیمارستان ساخته شود اما برای اتاق عمل و اورژانس آن فکری نکرده باشند. اگر خیرین پای کار بیایند می‌توانیم کارهای بزرگی در حوزه ساخت زیرساخت‌ها و هم بیان تبلیغات فواید اهدای خون در بدن انجام دهیم تا فرهنگ‌سازی لازم در این خصوص شکل گیرد.

صفدری ادامه داد: در شبکه‌های مجازی از بلاگرها دعوت می‌کنیم به سازمان ما تشریف بیاورند. همچنین از اساتید دانشگاه، معلمان، روشنفکران و همه عزیزان می‌خواهم پای کار بیایند تا سال ۱۴۰۳ سال استقلال استان سیستان و بلوچستان در زمینه اهدای خون باشد. پیام من به آن‌هایی که خون اهدا نمی‌کنند این است که فواید اهدای خون همانند پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی ناگهانی، فعال شدن شبکه خون‌سازی در بدن، پیشگیری از کبد چرب است پس پای کار بیایند و نجات‌دهنده افراد دیگر باشند.

مدیر کل سازمان انتقال خون در پایان خاطرنشان کرد: عقب‌ماندگی‌های تاریخی در سازمان انتقال خون بسیار است مثلاً سازه انتقال خون یک سازه بسیار قدیمی است و بیش از ۵۰ سال قدمت دارد، اگر همراهی‌های لازم صورت گیرد شاید بتوانیم سازه جدید سازمان را هرچه زودتر بسازیم و مراکز اهدای خون در استان سیستان و بلوچستان افزایش یابد. هم اکنون ۳۳۰۰ بیمار تالاسمی ماژور در استان وجود دارد، تا چه زمانی باید شاهد تولد این دسته از افراد در استان باشیم و بالاترین آمار کشوری را داشته باشیم؟ نهادهایی که در ارتباط با فرهنگ جامعه هستند، پای کار بیایند تا پیشگیری از تولد جدید بیمار تالاسمی ماژور را رقم بزنیم.

برچسب ها: اهدای خون سازمان انتقال خون ایران اهداکنندگان
ارسال نظر
آخرین اخبار