۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
تعداد بازدید: ۲۹۶۸۰۶
رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: علی رغم اینکه رئیس جمهور شهید تاکید بسیاری بر موضوعات سلامت داشتند اما باز هم خیلی خوب دنبال نشد بنابراین با حجم انباشته‌ای از معضلات مربوط به نیروی انسانی و کادر بهداشت و درمان مواجه هستیم.
کد خبر: ۳۶۶۱۹

امیدافرینی در حوزه نیروی انسانی بهداشت و درمان کشور از دولت آینده انتظار است(آقای نصیری آقای رئیس زاده گفتند اگر می شود این جمله تیتر زده شود!)

محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به وضعیت حوزه سلامت در دولت سیزدهم اشاره و مطرح کرد: چیزی که هم‌اکنون در حوزه سلامت کشور با آن مواجه هستیم این است که یک عدم توازنی در نگاه به مقوله‌های حوزه سلامت وجود دارد یعنی در بحث پرداختن به تخت و تخت‌های ویژه و بیمارستان‌ها، دستگاه‌های فیزیکی و مسائلی از این قبیل توجه خوبی شد اما به میزان نیروی انسانی که اساس حوزه سلامت کشور و جان‌مایه اصلی حوزه سلامت کشور است به همان نسبت توجه نشد. علی رغم اینکه رئیس جمهور شهید تاکید بسیاری بر موضوعات سلامت داشتند اما باز هم خیلی خوب دنبال نشد بنابراین با حجم انباشته‌ای از معضلات مربوط به نیروی انسانی و کادر بهداشت و درمان مواجه هستیم.

چالش‌های حوزه سلامت!

اگر ما با صراحت، شهامت و تدبیر با چالش‌های جامعه پزشکی برخورد کنیم می‌توانیم این چالش‌ها را تبدیل به فرصت کنیم. فرصت برای ارتقای سلامتی مردم، حفظ و ارتقای پیشینه بی‌نظیر پزشکی کشور و هم فرصت‌های اقتصادی در حوزه سلامت.

بار اصلی خدمات به مردم بر دوش دستیاران و نیروهای طرحی است که این دو نیرو بیشترین حجم خدمات را در مراکز دولتی و مناطق محروم ارائه می‌دهند اما میزان توجه به این دو قشر خوب نبوده و باید این موضوع را دستور کار قرار داد. بحث‌هایی همانند عدم ورود پزشکان عمومی به برخی از رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی هم داریم که این هم جز اولویت است بنابراین آن چیزی که در دولت آینده امید می‌رود و انتظار داریم این است که در وهله اول حوزه سلامت و جامعه پزشکی را به عنوان یک فرصت نگاه کنند. بنده به جد معتقدم که اگر ما با صراحت، شهامت و تدبیر با چالش‌های جامعه پزشکی برخورد کنیم می‌توانیم این چالش‌ها را تبدیل به فرصت کنیم. فرصت برای ارتقای سلامتی مردم، حفظ و ارتقای پیشینه بی‌نظیر پزشکی کشور و هم فرصت‌های اقتصادی در حوزه سلامت.

امیدافرینی در حوزه نیروی انسانی بهداشت و درمان کشور از دولت آینده انتظار است(آقای نصیری آقای رئیس زاده گفتند اگر می شود این جمله تیتر زده شود!)

اقداماتی که باید در اولویت باشد

دولت آینده باید از نظارت بهداشت و مسئولین آن براساس وضعیت شاخص‌های بهداشتی کار بخواهد نباید گول فضای تبلیغاتی را بخورد. اگر می‌خواهیم بهداشت مقدم بر درمان باشد راه درست این است که براساس شاخص‌ها حرف زده و اقدام شود اگر غیر از این باشد حتما به بیراهه خواهیم رفت.

اصل اول در دولت آینده در حوزه سلامت امیدافرینی در حوزه نیروی انسانی بهداشت و درمان کشور است. "امیدافرینی، افزایش امید و تکریم و تثبیت و نگهداشت نیروی انسانی" این موضوع شاکله آن چیزی است که بنده از دولت آینده انتظار دارم. مطلب بعدی توجه به اسناد بالادستی است یعنی محور حرکت و زیربنای کارهای اجرایی در تمام پیکره‌ی سامانه‌ی بهداشت و درمان کشور باید بر اساس اسناد و قوانین بالادستی باشد. طرح‌های خلق‌الساعه ناقص و هزینه‌زا باید کنار گذاشته شود. برخوردهای سلیقه‌ای با مباحث بهداشتی کشور باید کنار گذاشته شود همچنین در حوزه دغدغه‌های مردم یکی بحث دسترسی و دیگری بحث هزینه‌ها است این دغدغه‌ها باید از دوش مردم برداشته شود. طبق صحبت‌های مقام معظم رهبری که فرمودند: "اگر خانواده‌ای بیماری دارند ما می‌خواهیم جز رنج بیمارداری رنج دیگری نداشته باشد این هم جز اولویت است یعنی رفع دغدغه در دسترسی و هزینه‌های درمان باید جز اولویت‌ها باشد تا مردم در حوزه بهداشت و درمان یک امنیت خاطر داشته باشند". در حوزه بهداشت هم نکته اساسی و کلیدی این است که محور اقدامات در حوزه بهداشت و درمان و مدیران و عملکرد آن‌ها و نظارت بر حوزه بهداشت و درمان و ارزیابی عملکرد نظارتخانه‌ باید بر اساس شاخص‌های بهداشتی باشد.

حرف‌های دهن‌پرکن، روزنامه‌پسند، تبلیغات‌پسند نباید ملاک ارزیابی بهداشت و درمان کشور از سمت حاکمیت باشد. دولت آینده باید از نظارت بهداشت و مسئولین آن براساس وضعیت شاخص‌های بهداشتی کار بخواهد نباید گول فضای تبلیغاتی را بخورد. اگر می‌خواهیم بهداشت مقدم بر درمان باشد راه درست این است که براساس شاخص‌ها حرف زده و اقدام شود اگر غیر از این باشد حتما به بیراهه خواهیم رفت.

برچسب ها: امید آفرینی بهداشت و درمان سلامت نیروی شاخص های محمد رئیس زاده
ارسال نظر
آخرین اخبار