۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
تعداد بازدید: ۳۰۰۰۴۵
رادپور، کارشناس بازارهای مالی گفت: اگر با همین رویکرد و فرمانی که مملکت دچار رکود تورمی شده پیش رویم همچنان مشکلات پابرجاست فرقی هم نمی‌کند چه دولتی سر کار بیاید.
کد خبر: ۳۶۶۱۸

ثابت ماندن نرخ ارز آرامش قبل از طوفان است، دوباره پس از رئیس جمهور جدید شاهد افزایش تمامی قیمت‌ها خواهیم بود!

انتخابات مانع مشکلات جامعه نیست/ دولت بعدی باید کاری کند تا ریسک‌های تحمیلی به صاحبان کسب و کار از بین رود

میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به وضعیت بازار ارز اشاره و مطرح کرد: دولت‌ها ناخواسته در جهتی حرکت می‌کنند که شانسشان برای بقا بیشتر شود. کشوری که ۵۰ درصد تورم دارد چطور رئیس بانک مرکزی آن ادعای تثبیت قیمت ارز را می‌تواند بکند. عملا در کشوری که ۵۰ درصد تورم است نباید انتظار داشت که قیمت بازاری تثبیت شود یا بتوان آن را کنترل کرد.

پس از انتخابات آثاری را در بازار ارز و دیگر بازارها شاهد خواهیم بود که تاکنون هم بودیم بنابراین اگر هم اکنون آرامشی در بازار ارز حاکم است می‌توانیم این آرامش را به انتخابات پیش رو نسبت دهیم، دوباره پس از رئیس جمهور جدید شاهد افزایش تمامی قیمت‌ها خواهیم بود.

علت ثبات کنونی نرخ ارز چیست؟

رادپور ادامه داد: پس از سال ۹۲ رابطه بسیار جدی‌تری میان نرخ تورم و نرخ ارز را شاهد بودیم پیش از آن رابطه به این شدت استوار نبود یعنی با وجود تورم قیمت ارز ثابت می‌ماند اما پس از سال ۹۲ هرچه قدر دچار تورم شدیم قیمت ارز هم جابه جا شده است. آقای رئیسی زمانی که آمدند قیمت ارز حوالی ۲۳ هزار تومان بود اما هم‌اکنون حوالی ۶۵ هزارتومان است. ثبات قیمت کنونی ارز فقط برای قبل از انتخابات و یک جور آرامش قبل از طوفان است و این ثبات برقرار نخواهد بود.

وی افزود: باید دید ریشه بی ثباتی قیمتی که در تمامی بازارها شاهد آن هستیم به چه دلیل است، در تمامی بازارها شاهد رکود جدی هستیم مثلا بازار سهام ما در وضعیت افتضاحی قرار گرفته و یا بازار کالا و خدمات ما همانند موشک دارد به سمت بالا می‌رود. متاسفانه در کشور رکود جدی ایجاد شده است و تولید رو به نزول است. هرسال که می‌گذرد نسبت به سال قبل وضعیت بدتر می‌شود. در طی چند سال گذشته اقتصاد ما شاهد بدترین پدیده اقتصادی شده است. تنها چیزی که در جامعه افزایش پیدا نکرده است فقط حقوق و دستمزد است و قدرت خرید مردم هم بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. یک رویداد سیاسی همانند انتخابات مانع هیچ مشکلات جامعه نیست. پس از انتخابات آثاری را در بازار ارز و دیگر بازارها شاهد خواهیم بود که تاکنون هم بودیم بنابراین اگر هم اکنون آرامشی در بازار ارز حاکم است می‌توانیم این آرامش را به انتخابات پیش رو نسبت دهیم، دوباره پس از رئیس جمهور جدید شاهد افزایش تمامی قیمت‌ها خواهیم بود.

ثابت ماندن نرخ ارز آرامش قبل از طوفان است، دوباره پس از رئیس جمهور جدید شاهد افزایش تمامی قیمت‌ها خواهیم بود!

دولت بعدی باید کاری کند تا ریسک‌هایی که به صاحبان کسب و کار تحمیل شده از بین رود، تا اقتصاد رونق پیدا کند اینگونه مسئله تورم حل خواهد شد و دیگر شاهد افزایش نرخ ارز نخواهیم بود.

افزایش نرخ دلار تا ۶۰۰ هزا تومان!

کارشناس بازارهای مالی گفت: بنده تصورم این بود اگر آقای رئیسی ۸ سال رئیس جمهور بماند قیمت دلار را ۶۰۰ هزار تومان هم تحویل خواهد داد پس اگر با همین رویکرد و روش فرمانی که این مملکت دچار رکود تورمی شده است پیش رویم همچنان مشکلات پابرجاست فرقی هم نمی‌کند چه دولتی بر سر کار بیاید، هر شخصی باشد تا ۶ سال دیگر دلار رو نرخ ۶۰۰ هزار تومان هم خواهد رفت.

رادپور خاطرنشان کرد: اقدام دولت بعدی در جهت کاهش قیمت ارز راه‌اندازی بازار مبادلات ارز و طلا و سامانه نیما و...نیست، این‌ها مزخرفات است. بازار ارز کشور اصلا شفاف نیست، اتفاقا دولت و بانک مرکزی در جهتی حرکت کردند که بازار ارز را غیرشفاف‌تر، غیر قانع‌تر، غیر بهینه‌تر و مسئله‌دارتر کردند. اقداماتی که حاکمیت انجام داده عموما باعث افزایش هزینه‌ها و افزایش بیشتر قیمت‌ها شده است. دولت بعدی باید کاری کند تا ریسک‌هایی که به صاحبان کسب و کار تحمیل شده از بین رود، تا اقتصاد رونق پیدا کند اینگونه مسئله تورم حل خواهد شد و دیگر شاهد افزایش نرخ ارز نخواهیم بود.

برچسب ها: نرخ ارز ثبات نرخ ارز میثم رادپور انتخابات دولت چهاردهم #کسب و کار بازار سهام
ارسال نظر
آخرین اخبار