۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
تعداد بازدید: ۴۲۳۶۳۴
زرنگار، عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: ازدواج یک نیاز است، اما آداب و شرایطی دارد که به آداب و شرایط درست باید پاسخ داده شود.
کد خبر: ۳۶۶۱۴

عوامل آمار کاهش ازدواج و افزایش طلاق/ از رواج سبک زندگی‌های غلط تا توجه به نیازهای مادی و ظاهری

ازدواج و رابطه بین زوجین یک پیوند مقدس/ اگر ادعا می‌کنیم که اهل بیتی هستیم باید رفتارها و زندگی‌هایمان هم اهل بیتی باشد

طاهره زرنگار، عضو هیئت علمی دانشگاه و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مناسبت روز ازدواج مطرح کرد: آمار ازدواج با توجه به شرایط و وضعیت کنونی جامعه به شدت کاهش یافته است و این یک نقص است. زندگی‌ها دیگر زندگی دینی نیست؛ اگر ادعا می‌کنیم که اهل بیتی هستیم باید رفتارهایمان و زندگی‌هایمان و سبک زندگی‌ها هم اهل بیتی باشد.

دوست پسر و دوست دختر بودن را خیلی بد نمی‌دانیم اما ازدواج را می‌گوییم وقتش نیست! در حالی که آموزه‌های دینی و علمی می‌گویند که ازدواج یک نیاز است حتی دین اسلام هم با مجرد بودن مخالف است. پیامبر می‌فرمایند: "جوانان بی‌همسر بدترین افراد امت من هستند."

بیشتر بخوانید: عملکرد دولت سیزدهم در حوزه زنان و خانواده/هنوز با گفتمان امامین انقلاب فاصله داریم!

رواج سبک زندگی‌های غلط!

زرنگار ادامه داد: متاسفانه به خواسته‌ها و نیازهای جوانان درست پاسخ داده نمی‌شود. دوست پسر و دوست دختر بودن را خیلی بد نمی‌دانیم اما ازدواج را می‌گوییم وقتش نیست! در حالی که آموزه‌های دینی و علمی می‌گویند که ازدواج یک نیاز است حتی دین اسلام هم با مجرد بودن مخالف است. پیامبر می‌فرمایند: "جوانان بی‌همسر بدترین افراد امت من هستند" و ما چقدر جوان داریم از که از دنیا می‌روند و مجرد هستند، این قبیح و زشت است، دین اسلام نباید مجرد داشته باشد. زن و شوهر باید مکمل یکدیگر باشند.

بیشتر بخوانید: علل کاهش چشمگیر میزان ثبت ازدواج و افزایش طلاق/چرا طلاق تابو اجتماعی گذشته را برای خانواده‌ها ندارد؟

وی افزود: ازدواج یک نیاز است اما آداب و شرایطی دارد که به آداب و شرایط درست باید پاسخ داده شود. سبک زندگی‌ها غلط است، نقش‌ها گاهی عوض می‌شوند و این عوض شدن نقش‌ها موجب می‌شود انتظارات نابجایی داشته باشیم که این انتظارات به خودمان آسیب خواهد زد. آمار طلاق بسیار بالاتر رفته است و این به دلیل است که نقش‌ها عوض شده و آسیب‌های زیادی وارد شده است. اگر ادعا می‌کنیم اهل بیتی هستیم، اهل بیت سبک زندگی را به ما نشان دادند و بهترین الگو هم هستند اما متاسفانه ما از اسوه‌های غیر علمی و غیر واقعی رعایت می‌کنیم و از واقعیت‌ها فاصله گرفته‌ایم. آمار پایین ازدواج به دلیل سبک زندگی غلط است، باید این مسیر اصلاح شود.

عوامل آمار کاهش ازدواج و افزایش طلاق/ از رواج سبک زندگی‌های غلط تا توجه به نیازهای مادی و ظاهری

به جای آنکه به نیازهای مادی و ظاهری توجه کنیم باید به نیازهای واقعی توجه کنیم. اولین اشکالی که در ازدواج می‌گیریم می‌گوییم طرف ندارد و چون ندارد پس نباید ازدواج کنیم. تعریف ما از ازدواج غلط است باید به تعریف درست ازدواج بپردازیم و بر اساس آن حرکت کنیم. 

توجه به نیازهای مادی و ظاهری

عضو هیئت علمی دانشگاه  بیان کرد: ازدواج و رابطه بین زوجین یک پیوند مقدس است. به جای آنکه به نیازهای مادی و ظاهری توجه کنیم باید به نیازهای واقعی توجه کنیم. اولین اشکالی که در ازدواج می‌گیریم می‌گوییم طرف ندارد و چون ندارد پس نباید ازدواج کنیم. تعریف ما از ازدواج غلط است باید به تعریف درست ازدواج بپردازیم و بر اساس آن حرکت کنیم. 

مشاور خانواده گفت: متاسفانه اخلاق و معنویت از زندگی‌ها فاصله گرفته است. در زندگی‌های کنونی اخلاقی رفتار نمی‌شود و بیشتر به دنبال حق و حقوق هستند در حالی که در زندگی باید عشق و اخلاق حاکم باشد. اگر رو این مسائل کار شود ازدواج‌های بسیار زیادی هم اتفاق خواهد افتاد. به فرزندآوری و فرزندپروری حضرت زهرا (س) توجه شود در کل باید زندگی‌هایمان زندگی اهل بیتی باشد تا شرمنده اهل بیت نشویم.

برچسب ها: طاهره زرنگار ازدواج ازدواج و طلاق موانع ازدواج جوانان آمار دلایل اصلی طلاق طلاق اهل بیت
ارسال نظر
آخرین اخبار