پایگاه خبری تحلیلی خطوط: طی سالهای پیش از انقلاب دولتها هرگز توانایی اینکه باری از دوش مردم بردارند را نداشتند و همیشه باری بر مردم تحمیل کردند. این دولتها توانایی اینکه بتوانند دولت و مجلس را در راستای منافع ملی به یک همگرایی در جهت حل مشکلات جامعه برسانند نداشتند. اما در دولتهای بعد از انقلاب این دولت و مجلس بود که در راستای منافع ملی حرکت میکردند و این روند مطلوب بوده است، در برخی دولتها افزایش و در برخی کاهش داشته است، اما در مورد دولت سیزدهم جناب آقای رئیسی نیز باید گفت که دولت در همان یک سال اول دوره چهار ساله نخست نتوانسته رضایت مردم را جلب کند. نگاهی به قیمت ارز نشان میدهد که رویکرد و عملکرد اقتصادی دولتها در این حوزه طی سالیان متمادی چگونه بوده است. چنانکه از پیش از انقلاب ارزش ریال نسبت به دلار بسیار ضعیف شد و از انقلاب به بعد نیز قیمت دلار از ۶۸ ریال به ۳۰۰ هزار ریال رسیده است. بنابر این به نظر میرسد که با توجه به آنچه در کشور میگذرد و شرایط اقتصادی و معیشتی که از مردم شاهد هستیم؛ دولت و مجلس نتوانستند در راستای حل مشکلات مردم آنطور که باید و شاید عمل کنند و این انتظار میرود که به فکر حل مشکلات مردم باشند. از طرف دیگر آنچه در مورد تغییرات در دولت گفته میشود درست است و با توجه به برخی عملکردها دولت حتما نیاز به تغییرات دارد. البته کوچکترین دولت؛ دولتی بود که با شانزده وزارتخانه تشکیل شد و بزرگترین دولت نیز دولتیست که با ۲۴ وزارتخانه روی کار آمده است؛ لذا دولتهایی با ادغام یا تفکیک برخی وزارتخانهها دائما به کوچک و بزرگ کردن دولتها پرداختهاند؛ لذا دولتها این تجربه را دارند که این اقدامات را در راستای تامین منافع مردم انجام دهند، اما بسیار دیده شده که برخی از این اقدامات به سود مردم تمام نشده است. در ماجرای وزارت صمت نیز مشاهده کردیم که عملکرد وزارت صمت در حوزه خودرو به نحوی پیش رفت که این وزارتخانه را به حیاط خلوت خودرو سازها تبدیل کرده که باعث ایجاد گرفتاری برای مردم شده است. تنها چاره دولت این است که ارز را صرفا تک نرخی اداره کند و هر گز به سمت ارز ۲ نرخی حرکت نکند.