۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
تعداد بازدید: ۱۱۷۴۱۲
مقامات ایران، اروپا و امریکا از ازسرگیری مذاکرات احیای برجام در پنجشنبه (امروز)، خبر دادند.
کد خبر: ۱۹۵۳۴

از سر گرفته شدن مذاکرات احیای برجام!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، اتحادیه اروپا با ارائه پیش نویس توافق، درخواست کرده ایران و امریکا دوباره به میز مذاکرات بازگردند.

در وین، نمایندگان ایران و گروه 1+4 و امریکا باهم مذاکره می کنند. مذاکرات میان ایران و امریکا به صورت غیرمستقیم و به وسیله نماینده اتحادیه اروپا انجام می شود.

از ایران علی باقری کنی رئیس هیات مذاکره کننده ایران راهی وین اتریش شد تا در مذاکرات شرکت کند. از امریکا هم نماینده این کشور در امور ایران راهی وین شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دیروز با اعلام سفر هیات ایران به وین برای ادامه مذاکرات هسته ای گفت: "در این دور از گفتگوها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف ها از جمله ایده های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارایه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت".

به نوشته ایسنا، انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین نیز ساعاتی پیش راهی وین شد و در صفحه توییترش نوشت: در راه وین برای مذاکره درباره اجرایی شدن کامل برجام بر مبنای متن ارائه شده هماهنگ‌کننده مذاکرات [جوزپ بورل] در ۲۰ ژوئیه. از مقامات اتریش کمال قدردانی را دارم.

به گزارش ایسنا، یک منبع آمریکایی به پایگاه خبری اکسیوس گفت: ما با انتظارات پایین به وین بازمی‌گردیم اما تلاش‌مان را با حسن نیت انجام می‌دهیم.

مذاکرات هسته ای احیای برجام در وین از زمستان گذشته متوقف و با بن بست روبه رو شد. دلیل بن بست هم اختلافات سیاسی ایران و امریکا اعلام شد. بعد از این، یک مرحله مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و امریکا با میانجیگری اتحادیه اروپا در دوحه قطر، بی نتیجه برگزار شد.

هنوز مشخص نیست اختلافات سیاسی و غیرهسته ای ایران و امریکا برای خروج احیای برجام از بن بست، چگونه حل خواهد شد. یکی از این اختلافات، وجود نام سپاه در فهرست گروه های تروریستی وزارت خارجه امریکاست. ایران با خروج این نام از فهرست اصرار دارد اما امریکا این موضوع را نمی پذیرد.

هدف از مذاکرات احیای برجام، بازگشت امریکا به عضویت برجام، رفع تحریم های ضدبرجامی امریکا علیه ایران و بازگشت ایران به محدودیت های هسته ای برجامی است.

توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در 23 تیر 1394 (14 ژوئیه 2015) بعد از چند مرحله مذاکرات هسته ای در وین در دوره دولت اول حسن روحانی به دست آمد. گروه 1+5 شامل 5 عضو دائم شورای امنیت یعنی امریکا، فرانسه، چین، روسیه و بریتانیا به علاوه آلمان است.

دولت ترامپ رئیس جمهور امریکا در 18 اردیبهشت 1397، از برجام خارج شد و تحریم های امریکایی علیه ایران را بازگرداند. این وضعیت تا پایان دولت ترامپ ادامه داشت اما دولت جو بایدن وعده بازگشت به برجام را مطرح کرد. با این حال مذاکرات هسته ای برای بازگشت امریکا به برجام و رفع تحریم های ضدایرانی تاکنون بی نتیجه بوده است./ عصر ایران

ارسال نظر
آخرین اخبار