۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
تعداد بازدید: ۷۰۰۴۷۲
دانشمندان دلیل انقراض زمین در ۵۵۰ میلیون سال پیش را کمبود اکسیژن خواندند و تغییرات آب‌ و‌ هوایی کنونی را خطری برای موجودات زنده می‌دانند.
کد خبر: ۲۳۳۷۴

علت انقراض زمین در ۵۵۰ میلیون سال پیش مشخص شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، ژئوبیولوژیست‌های ویرجینیا تک (دانشگاه ایالتی و موسسه پلی تکنیک ویرجینیا) به تازگی ادعا کرده‌اند که از بین رفتن بخش عمده‌ای از گونه‌های زنده در پایان دوره ادیاکاران (تقریبا ۵۵۰ میلیون سال پیش) به دلیل کاهش اکسیژن در دسترس سراسر جهان بوده است و این نخستین انقراض شناخته شده گونه‌های زنده زمین محسوب می‌شود.

همانطور که محقق فوق دکترا بخش علوم زمین ویرجینیا تک، در بیانیه منتشر شده توسط این دانشگاه توضیح می‌دهد، زمین در این دوره اولین انقراض دسته جمعی گونه‌های زنده خود را شاهد بوده که حدود ۸۰ درصد از آن‌ها در این رویداد از بین رفته‌اند.

این موضوع شامل از دست دادن بسیاری از انواع مختلف حیوانات می‌شود. با این حال، به نظر می‌رسد گونه‌هایی که به مقادیر قابل توجهی اکسیژن متکی بوده‌اند، آسیب بسیار شدیدتری را تجربه کرده‌اند. این امر نشان می‌دهد که رویداد انقراض از نظر محیطی کنترل شده بوده، همانطور که سایر انقراض‌های دسته جمعی در پرونده زمین شناسی کنترل شده است.

یکی از محققان این مطالعه در این‌باره گفت: تغییرات محیطی، مانند گرم شدن کره زمین و رویداد‌های کاهش اکسیژن، می‌تواند منجر به انقراض گسترده حیوانات و اختلال عمیق و سازماندهی مجدد اکوسیستم شود. بنابراین، این مطالعه ما را در مورد تاثیر طولانی مدت تغییرات محیطی فعلی بر روی بیوسفر آگاه می‌کند.
وی گفت: مطالعه ما نشان می‌دهد که مانند سایر انقراض‌های دسته جمعی در گذشته زمین، این مورد جدید، نخستین انقراض دسته جمعی حیوانات به دلیل تغییر عمده آب‌و‌هوایی محسوب می‌شود. یکی دیگر از داستان‌های هشدار دهنده‌ای که خطرات آب و هوای کنونی ما برای زندگی حیوانات را نشان می‌دهد.

پنج انقر‌اض دسته‌جمعی شناخته شده بزرگ در تاریخ حیوانات به این شرح هستند: انقر‌اض اردویسین–سیلورین (۴۴۰ میلیون سال پیش)، انقرا‌ض اواخر دونین (۳۷۰ میلیون سال پیش)، انقرا‌ض پرمین–تریاس (۲۵۰ میلیون سال پیش)، انقرا‌ض تریاس–ژوراسیک (۲۰۰ میلیون سال پیش) و انقر‌اض کرتاسه-پالئوژن (۶۵ میلیون سال پیش)./ صدا و سیما

برچسب ها: زمین دانشمند ایرانی
ارسال نظر
آخرین اخبار