۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
تعداد بازدید: ۱۰۳۱۹۲
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم؛
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: ایران رتبه اول در جهان از لحاظ میزان مصرف انرژی را دارد و دو و نیم برابر دنیا مصرف انرژی داریم.
کد خبر: ۲۳۳۷۹

ایران دو و نیم برابر دنیا مصرف انرژی دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، داریوش گل‌علیزاده با بیان اینکه در شهری مانند تهران بارگذاری بیش از حد فعالیت و جمعیت، مصرف انرژی را افزایش می‌دهد، گفت: با عنایت به اینکه پایه سوخت تولید انرژی در کشور ما حدود ۹۴ درصد بر مبنای اتلاف سوخت‌های فسیلی است، اگر در چنین شرایطی آلودگی نداشته باشیم، جای تعجب دارد.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم خاطرنشان کرد: ایران رتبه اول در جهان از لحاظ میزان مصرف انرژی را دارد که دو و نیم برابر دنیا و ۱۵ برابر ژاپن مصرف انرژی داریم. شدت مصرف انرژی معیاری است که اگر آن را کنترل کنیم و به حداقل برسانیم، شاید بسیاری از شهر‌ها از این وضعیت آلودگی هوا نجات پیدا کند.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته انباشت تکالیف بر جای مانده را داریم، عنوان کرد: همین موضوع سبب شده که امروز شرایط کشور در کلانشهر‌ها به‌گونه‌ای باشد که هر چقدر اقدام می‌شود، به اندازه سرعت انتشار آلودگی هوا نیست.

گل‌علیزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۶.۵ میلیون خودرو از ۲۵ میلیون خودروی شماره‌گذاری شده در کشور فرسوده است، اذعان کرد: از ۱۲ میلیون موتورسیکلت شماره‌گذاری شده در حدود ۹.۵ میلیون موتورسیکلت فرسوده داریم و این عدد در کلانشهر‌ها به هفت میلیون می‌رسد.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم ادامه داد: خودرو‌های فرسوده هم از نظر مصرف سوخت نگران‌کننده هستند و هم از لحاظ انتشار آلودگی هوا چندین برابر یک خودروی استاندارد آلودگی منتشر می‌کنند.

وی ادامه داد: صورت مساله آلودگی هوا در کشور مشخص است و راهکار آن نیز معلوم است. طی دو سه هفته گذشته جلسات متعددی با دستگاه‌های اجرایی داشتیم. بهانه دستگاه‌های اجرایی در گذشته این بود که اعتبارات لازم تخصیص پیدا نکرده است؛ اما در حال حاضر با توجه به برآورد اولیه تا سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که این تکالیف قانونی هوای پاک انجام شود.

گل‌علیزاده تصریح کرد: اگر منابع کشور محدود باشد که محدود است، بر اساس وزن تکالیف اولویت‌بندی خواهد شد. اگر بخواهیم وابستگی خود را به سوخت‌های فسیلی به حداقل برسانیم، باید نیروگاه‌های تجدیدپذیر را توسعه دهیم که خوشبختانه در این زمینه وزارت نیرو برنامه خوبی ارائه داده که ۱۰ هزار مگاوات تا پایان دولت سیزدهم ایجاد کند و امیدواریم که این موضوع محقق شود و اگر این اتفاق رخ دهد، می‌توان آثار آن را در کیفیت هوا مشاهده کرد./ مهر

برچسب ها: مصرف انرژی مرکز ملی هوا آلودگی هوا
ارسال نظر
آخرین اخبار