به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، سیاوش مفیدی ـ بازیگر، از حضور در سریال طنز «چشم بندی» و آسیب شناسی مجموعههای طنز تلویزیون گفت.
او که این شبها با سریال «چشم بندی» در قاب تلویزیون دیده میشود، از همکاری با این مجموعه طنز ابراز رضایت میکند و میگوید: «چشمبندی» سریال خوبی است و راضی ام. نقشی هم که در این مجموعه دارم از درونمایههای طنز زیادی برخوردار است. «چشم بندی» دومین همکاری ام با شاهد احمدلو بعد از سریال «سه دونگ سه دونگ» است که آن هم تجربه خیلی خوبی بود و از جمله کارهای موفق تلویزیون در ماه مبارک رمضان بود.
مفیدی خاطرنشان میکند: نکات مثبت زیادی در همکاری با شاهد احمدلو وجود دارد؛ او ضمن اینکه کاربلد است، تعامل خوبی با بازیگر دارد و این ویژگی مثبتی است. اگر بازیگران پیشنهادهایی در جهت پیشبرد کار داشته باشند، آقای احمدلو حتماً قبول میکند؛ ضمن اینکه دیدش به کمدی و طنز بسیار خوب است.
بازیگر سریالهای «قرارگاه مسکونی»، «سه دونگ سه دونگ»، «نون خ»، «نوروز رنگی» و «معمای شاه»، درباره وضعیت حال حاضر تلویزیون به لحاظ جذب مخاطب، خصوصا در حوزه تولید و پخش سریال ها، چنین بیان میکند: متاسفانه تلویزیون سالهای زیادی است که با ریزش مخاطب مواجه شده است. الان هم هر چقدر دست عوامل سازنده را بیشتر باز بگذارند و سانسورها و خط قرمزها را کم کنند، تلویزیون دوباره میتواند مخاطب جذب کند.
او درباره اهمیت مبحث فیلمنامه خصوصا در حوزه سریالهای کمدی اینگونه میگوید: در حال حاضر که در تلویزیون چندان سریال طنز ساخته نمیشود و بیشتر به سمت درام و کارهای سیاسی ـ امنیتی رفته اند و ما دیگر مثل سالهای قبل خیلی کار طنز نداریم، ولی واقعاً بخش فیلمنامه بسیار مهم است. ضمن اینکه نویسندهای هم که مینویسد باید با فضای طنز و کمدی آشنا باشد. اگر نویسنده از این فضا دور باشد نمیتواند متن خوبی بنویسد. در هرحال در همه کارها فیلمنامه مهم است نه فقط در کار طنز. از طرفی هم بازیگران بخش مهمی از کار هستند که میتوانند به کاراکترها جان بدهند.
بازیگر سریال «چشم بندی» در ادامه مهمترین مشکل سریالهای طنز تلویزیون را در بخش فیلمنامه و خط قرمزهای موجود عنوان میکند.
سیاوش مفیدی در این زمینه چنین اظهار میکند: نمیگویم فیلمنامههای ما ضعیف هستند بلکه باید قویتر شوند و چهارچوب داشته باشند. از طرفی کارگردانی هم که کار طنز میسازد باید با طنز آشنا باشد. اگر خط قرمزها هم کمتر شوند به نظرم سریالهای طنزمان حال و روز بهتری پیدا میکنند.
بازیگر برنامههای طنز «خنده بازار»، «شکرآباد» و «دست به نقد» در ادامه درباره اینکه چطور میشود سریالی همچون «چشم بندی» در عین حال که سفارشی است، چندان اسپانسر در آن گل درشت نباشد تا کار آسیب نبیند؟ معتقد است: سریال «چشم بندی» سریالی سفارشی به آن معنا نیست، ولی خط اصلی داستان بحث بیمه است. بحث گل درشت نبودن ظرافتی است که نویسندهها باید به آن توجه داشته باشند. به عنوان مثال در همین سریال، خط اصلی موضوع بیمه است، اما هیچ دُرشت نمایی نشده است و خدا را شکر نویسندگان ما حواسشان بوده و سفارشی بودن کار، در ذوق نمیزند بلکه در جهت داستان پیش میرود که اگر این طور نباشد قطعا بیننده کار را پس میزند. به اعتقاد من بازیگر این مجموعه هیچ نکتهای را بزرگنمایی نکرده است.
مفیدی پیرو همین صحبتهایش درباره سریالهایی که اکنون روی آنتن تلویزیون هستند، تصریح میکند: در بخش سریال سازی باید سلیقه مردم بیشتر در نظر گرفته شود. اگر با سلایق مردم پیش برویم و آگاهی داشته باشیم، نسبت به اینکه بیننده چه کاری را دوست دارد و جامعه طالب چه نوع کارهایی است، میتوانیم مخاطب را مثل گذشته جذب کنیم. از طرفی دیگر من امیدوارم شرکتهای دولتی دیگری مثل بیمه به تهیه کنندههای صداوسیما کمک کنند تا بتوانند کار کنند و حداقل بودجه کارها تامین شود.
این بازیگر در پایان اعلام کرد: سریال «چشم بندی» آخرین کار تلویزیونی ام بود و فعلاً کار جدیدی ندارم. پیش از آن در سریال «پلاک ۱۳» و یک مسابقه تلویزیونی با عنوان «آب و آتش» در شبکه نسیم حضور داشتم./ ایسنا