۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
تعداد بازدید: ۳۴۵۴۵
تشریح جزییات تهاتر کالایی ایران و برزیل
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل اظهار کرد: توافقاتی با برزیل برای زمین‌هایی در قالب ۱۰ هزار هکتاری درحال انجام است که به صورت قطعات کوچکتر به ایرانی‌ها عرضه شود، به این صورت که هر کسی مقداری از این زمین ۱۰ هزار هکتاری را برمی‌دارد و شروع به پرداخت و کشاورزی می‌کند.
کد خبر: ۱۰۰۲۳

برزیل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، سید فخرالدین عامریان در مورد نتایج سفر وزیر کشاورزی برزیل به ایران اظهار کرد: وزیر کشاورزی برزیل در قالب هیئتی که ۳۰ نفر از تجار برزیل و روسای چند اتحادیه چهارشنبه شب وارد تهران شدند. بعد از آن دیداری را از تخت جمشید و پتروشیمی شیراز داشتند. بعد از بازدیدی که از خط تولید اوره در پتروشیمی شیراز داشتند، صحبت‌هایی با آقای سعادتی‌نژاد داشته و تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کردند مبنی بر اینکه ۴۰۰ هزار تن اوره را به صورت تهاتر به برزیل صادر کرده و به جای آن نهاده وارد کنند.
وی افزود: ما مشکلاتی را در تهاتر کالا داشتیم که بیشتر مربوط به کشور خودمان است. از آنجا که نهاده‌های دامی مانند ذرت و کنجاله‌های سویا ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند و از طرف دیگر صادرکنندگان پتروشیمی باید ارز صادراتی خود را به صورت ارز نیمایی وارد کشور کند، تجار نمی‌توانند چنین تهاتری را انجام دهند. منتظر هستیم تا این مشکل حل شود تا دوستانی که می‌توانند اوره یا دیگر کالا‌ها صادر کنند، بتوانند در مقابل آن نهاده وارد کرده و بانک مرکزی هم اجازه رفع تعهد را له بانک عامل آن‌ها بدهد.
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل گفت: الان هم ما بیش از یک میلیون تن اوره به برزیل صادر می‌کنیم،  برزیل در سال بیش از ۵ میلیون تن اوره وارد می‌کند. از آنجا که صادرکنندگان ما صادرات بیشتری در این حوزه انجام نمی‌دهند، برزیل مابقی نیاز اوره‌ای خود را از دیگر کشور‌ها مانند روسیه تامین می‌کند. فرض کنیم شرکت صادرکننده بخواهد اوره را بفرستد و در مقابل ذرت ارسال نکند باید چه کرد؟ باید ضوابطی مثل LC باشد که چنین مشکلاتی به وجود نیاید. مشکل این است که این تهاتر به چه صورت انجام خواهد شد؟
وی ادامه داد: یکی از راه حل‌ها ایجاد صندوق مشترک است که اتاق بازرگانی نیز از مدت‌ها قبل آن را پیگیری می‌کند تا یک بانک ایرانی و یک بانک برزیلی بتوانند تضمین‌های لازم را از طرفین داشته باشند. با این حال با وضعیت فعلی به نظر نمی‌رسد که همین تفاهم‌نامه هم به نتیجه برسد. صرف اینکه یک تفاهم‌نامه نوشته شود و طرفین نتوانند آن را اجرا کنند دارای ارزش نیست.  
عامریان بیان کرد: امیدواریم ضوابط درستی در این زمینه طراحی شود، در صورتی که این اتفاق رخ دهد ما می‌توانیم سالانه ۵ میلیون تن اوره به برزیل صادر کنیم که ارزش آن حدود ۳ میلیارد دلار می‌شود درحالی که ما بیش از ۵ میلیارد دلار از این کشور واردات داریم.
وی افزود: در مذاکراتی که در کمیسیون کشاورزی مجلس داشتیم، مطرح شد که بتوانیم کالا‌های کشاورزی انار، پسته، کشمش، خرما و زعفران را که در برزیل طرفداران زیادی دارند را به این کشور صادر کنیم. با مذاکراتی که با وزیر کشاورزی برزیل داشتیم قرار شد که ایران یک نمایشگاه دائمی را در شهر سائوپالو برزیل تشکیل دهد که تولیدکنندگان ما بتوانند کالا‌های خود را در این نمایشگاه‌ها عرضه کرده و نسبت به فروش مستقیم به تجار برزیلی اقدام کنند.
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل تصریح کرد: با اینکه برزیل ۵ تا ۶ میلیارد دلار به کشور ما صادرات دارند. به محض اطلاع‌رسانی در مورد جلسه یا نمایشگاهی در ایران ۴۰ تا ۵۰ نفر از تجار یا تشکل‌های آن‌ها به ایران می‌آیند، ولی تولیدکنندگان ما به خود این زحمت نمی‌دهند که برای نمایشگاه‌ها یا همراه با وزرا یا نمایندگان مجلس به این کشور سفر کنند تا بتوانند محصولات خود را بفروشند. زعفران ما اسپانیا رفته، آنجا بسته‌بندی شده و به برزیل می‌رود. چرا ما مستقیما این کار را نکنیم؟ قرار نیست تاجر زعفران بنشیند و دولتی‌ها برای او در برزیل بازار پیدا کنند. با اینکه ما تحریم هستیم وزیر برزیل سه روز در ایران به جا‌های مختلف رفت و کار کرد که این موضوع نشان از تمایل این کشور به گسترش روابط دارد، اما متاسفانه از طرف ما چنین پیگیری دیده نمی‌شود. ما از همه این کالا‌ها به سفیر و همراهان هدیه داده‌ایم، اما تجار و بازرگانان ما باید تلاش کنند که در برزیل برای خود شریک تجاری بیابند.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون کشت فراسرزمینی خاطرنشان ساخت: در مورد کشت فراسرزمینی نیز مذاکرات زیادی شد. کشاورزان ما بسیار علاقه دارند که برای خرید زمین و تولید محصول در برزیل اقدام کنند. درخواست اتاق بازرگانی از وزیر کشاورزی برزیل در این مورد درخواست کرد. توافقاتی برای زمین‌هایی در قالب ۱۰ هزار هکتاری درحال انجام است که به صورت قطعات کوچکتر به ایرانی‌ها عرضه شود، به این صورت که هر کسی مقداری از این زمین ۱۰ هزار هکتاری را برمی‌دارد و شروع به پرداخت و کشاورزی می‌کند. مشکلی که داشتیم این بود که کسانی که سرمایه‌گذاری می‌کردند باید ویزا می‌گرفتند، اما قوانین اخیر مجلس برزیل مبنی بر اینکه در صورت سرمایه‌گذاری و خرید ملک یا زمین کشاورزی بتواند اقامت بگیرد و به کشاورزی ادامه دهد. ان‌شا‌الله تا یک تا دو هفته آینده اتاق بازرگانی شروع به عرضه زمین‌ها می‌کند تا دوستان بتوانند برای کار کشاورزی خود اقدام کنند. / ایلنا

برچسب ها: کشاورزی وزیر کشاورزی زمین
ارسال نظر
آخرین اخبار