۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸
تعداد بازدید: ۱۵۰۵۴۹
سخنگوی دولت گفت: آغاز عملیات فاز ۲ فرودگاه امام با مشارکت یک طرف ایرانی و چینی و سرمایه‌گذاری ۲ و نیم میلیارد یورویی طی پنج سال فراهم می‌شود. وی ضمن اشاره به زیرساخت‌های پیشرفته این فاز افزود: فاز اول این فرودگاه قادر به جابه‌جایی ۱۰ تا ۱۱ و در نهایت ۱۵ میلیون نفر مسافر بود، ولی فاز دوم به تنهایی ۳۵ میلیون نفر جابه‌جا می‌کند.  
کد خبر: ۱۰۱۱۹

بهادری جهرمی:فاز دوم به تنهایی ۳۵میلیون نفر جابه‌جا می‌کند/آغاز عملیات با مشارکت طرف چینی و سرمایه‌گذاری ۲و نیم میلیارد یورویی

 

جزئیات نشست خبری سخنگوی دولت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط به نقل از تابناک، نشست خبری سخنگوی دولت، به همراه داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، امروز‌ سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ با اصحاب رسانه برگزار شد.

علی بهادری جهرمی گفت: انتهای این هفته مترو پرند افتتاح خواهد شد. همچنین دستور رئیس‌جمهور مبنی برای لایروبی خلیج گرگان انجام شد، این کانال ۹ کیلومتر طول و ۴۰۰ متر عرض دارد. 

 

وی ادامه داد: با این حساب بهره‌گیری از محیط زیستی این منطقه به زودی از سر گرفته خواهد شد. با آبگیری و لایروبی این خلیج امکان تردد شناورهای سبک حاصل می‌شود و کیفیت آب افزایش پیدا می‌کند و گرد و غبار و ریزد گرد را که به واسطه خشکی خلیج گرگان به وجود آمده بود، کاهش می‌یابد. همچنین به حفظ زندگی ۱۵ گونه ماهی و ۱۵۰ هزار پرنده مهاجر هم کمک خواهد شد.

جهرمی همچنین درباره آغاز عملیات فاز ۲ فرودگاه امام (ره) توضیح داد: آغاز عملیات فاز ۲ فرودگاه امام با مشارکت یک طرف ایرانی و چینی و سرمایه‌گذاری ۲ و نیم میلیارد یورویی طی پنج سال فراهم می‌شود. وی ضمن اشاره به زیرساخت‌های پیشرفته این فاز افزود: فاز اول این فرودگاه قادر به جابه‌جایی ۱۰ تا ۱۱ و در نهایت ۱۵ میلیون نفر مسافر بود ولی فاز دوم به تنهایی ۳۵ میلیون نفر جابه‌جا می‌کند. 

 

رئیسی به مجلس می‌رود

در ادامه این نشست خبری داوود منظور به ارائه جزئیاتی از تدوین لایحه بودجه پرداخت و گفت: امسال لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دو قسمت ارائه می‌شود. بخش اول ناظر به احکام و تبصره‌ها هست و به علاوه ارقام کلان مربوط به بودجه به ویژه منابع بودجه عمومی و همچنین ترازهای مهم به ویژه تراز عملیاتی و فروض تدوین بودجه است.

 

منظور اداه داد: باتوجه به تعطیلات هفته جاری مجلس اولین روز برگزاری مجلس در هفته آینده امیدوارم فرصت فراهم شود و رئیس‌جمهوری برای لایحه بودجه در مجلس حاضر شود.

مردم نگران مالیات نباشند

وی همچنین درباره افرایش سهم مالیات در بودجه ۱۴۰۳ گفت: مردم و بنگاه‌های اقتصادی نگران این موضوع نباشند. قوانین مالیاتی تغییر نکرده است و وصول مالیات بر اساس این قوانین صورت می‌گیرد. همچنین نرخ مالیات نیز بر مبنای گذشته تعیین شده است.

منظور تصریح کرد: بنابراین قرار نیست اتفاق جدیدی در مالیات‌ستانی صورت بگیرد و بار مالیاتی جدیدی به مردم و بنگاه‌های اقتصادی تحمیل شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: یکی از منابع رشد دولت در مالیات گسترش تور مالیاتی است برای  فراریان از مالیات است که در بودجه ۱۴۰۲ به صورت جدی دنبال می‌شود.

ارقام بودجه ۱۴۰۳ واقع‌گرایانه است؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: ما خودمان را مقید می‌دانیم که در اولین برش برنامه هفتم، بودجه را متناسب با آن تدوین و تصویب و اجرا کنیم. ما سعی کردیم اعداد و ارقام و پیش‌بینی‌های خود را درباره منابع دولت واقع‌گرا تنظیم کنیم. لاجرم در سال جاری باید بخشی از درآمد نفتی را صرف امورات جاری کنیم

منظور تاکید کرد: هدف ما این است که بودجه ۱۴۰۲ را تا ۹۰ و ۹۵ درصد اجرایی کنیم. تا الان این میزان حدود ۷۰ درصد است و در نظر داریم که آن را تا پایان لایحه بودجه به ۹۰ درصد برسانیم.

وی افزود: ما سعی کردیم که بودجه ما متکی بر درآمد پایدار باشد و تلاش می‌کنیم این را در بودجه سال آینده عملی کنیم. یکی از پارامترهای تاثیرگذار در این زمینه تراز عملیاتی است. این عدد در بودجه ۱۴۰۲ منهای ۴۵۴ همت است.

منظور توضیح داد: معمولاً فرض براین است که این کسری تراز عملیاتی را از منابع حاصل از تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جبران کنیم که مهمترین بخش در این امر، فروش نفت است. یعنی ما باید لاجرم در سال جاری بخشی از درآمد نفتی را صرف امورات جاری کنیم اما این موضوع اصلأ پذیرفته نیست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: ما در بودجه سال ۱۴۰۳ تلاش داریم تراز عملیاتی را به منهای ۳۰۷ همت برسانیم تا حدود یک سوم کمتر از این میزان در بودجه سال جاری باشد. در بودجه ۴۰۳ تلاش ما اتکا به منابع پایدار، اجتناب از فروش اوراق و دارایی‌های سرمایه‌ای برای امور جاری دولت است.

درآمدهای نفتی صرف هزینه‌های دولت شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین تاکید کرد: امیدواریم در یک تا دو گام آینده بتوانیم تراز عملیاتی را هم صفر کنیم و دولت را با درآمدهای پایدار اداره کنیم. اگر درآمدی حاصل از نفت و فروش اموال داریم باید صرف امور دیگر کنیم، نه هزینه‌های جاری دولت.

وی یادآور شد: یکی دیگر از منابع بودجه عمومی تملک دارایی‌های مالی است که اگر دولت‌ها منابع کمی داشته باشند، اوراق منتشر می‌کنند و در دولت بنا نداریم اوراق منتشر کنیم و با آن حقوق و دستمزد بدهیم، البته در بودجه سال آینده تملک دارایی مالی افزایش یافته است دلیل آن، این است که امسال و سال آینده باید اوراق فروخته شده در سال‌های قبل را باید به موقع بازپرداخت کنیم.

منظور گفت: امسال خالص درآمد ما از انتشار اوراق منفی بود، یعنی فروش اوراق را صرف امور جاری نکردیم و صرف پرداخت بدهی سال‌های قبل شد. برای سال آینده نیز عدد پیش‌بینی شده که بتوانیم بدهی‌های سال‌های قبل را به موقع بازپرداخت کنیم و امیدواریم منابع دولت به قدری خوب شود که بدون نیاز به انتشار اوراق، بدهی سال‌های گذشته را پرداخت کنیم، اما این اقدام باید مرحله به مرحله انجام شود و امکان یک‌باره انجام دادن آن وجود ندارد.

برچسب ها: داود منظور مردم مالیات قوانین لایحه بودجه 1403 فرودگاه امام سرمایه گذاری مشارکت طرف چینی میلیارد یورویی
ارسال نظر
آخرین اخبار