۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱
تعداد بازدید: ۲۰۶۶۵
جشنواره بین‌المللی «عروسک امید» هفته آینده با نمایش عمومی عروسک‌ها و معرفی برترین‌ها به پایان می‌رسد.
کد خبر: ۱۰۳۱۵

برترین‌های جشنواره بین‌المللی«عروسک امید» معرفی می‌شوند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی «عروسک امید»، جشنواره بین‌المللی «عروسک امید» که از مهرماه سال جاری با شعار «یک عروسک، یک امید» فعالیت خود را آغاز کرده، هفته آینده با نمایش عمومی عروسک‌ها و معرفی برترین‌ها به پایان می‌رسد.

شرکت‌کنندگان در این جشنواره در چهار بخش ساخت عروسک‌های نمایشی، عروسک‌های بازیچه، عروسک‌های بومی - محلی و ساخت عروسک‌ها با اشیا مختلف اقدام به ساخت عروسک و همچنین اجرای نمایش‌های کوتاه با عروسک‌های ساخته شده کرده‌اند.

در این‌جشنواره که توسط مرکز رویش و شکوفایی استعداد «روشا» مستقر در مرکز نوآوری روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، بخشی از عروسک‌های ساخته شده با هدف مسئولیت اجتماعی و کمک به کودکان نیازمند به فروش خواهند رسید.

علاقه‌مندان می‌توانند از هشتم تا یازدهم اسفندماه همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۱ با مراجعه به مجموعه ارجمند «باغ کتاب» از مجموعه عروسک‌های امید دیدن کنند.

پوپک عظیم‌پور عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و دبیر جشنواره بین‌المللی «عروسک امید» با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره گفت: عروسک به عنوان بخشی از میراث ملموس و ناملموس کشورها و یکی از قوی‌ترین و غنی‌ترین ابژه‌های فرهنگی می‌تواند در انتقال المان‌های مختلف فرهنگی از قبیل فولکلور، آئین‌ها، افسانه‌ها، اسطوره‌ها، لباس و … به نسل‌های آینده و در جریان گفت‌وگوی تمدن‌ها ایفای نقش کند. در همین راستاست که در بزرگترین گردهمایی‌های جهانی مثل رقابت‌های ورزشی المپیک و نمایشگاه‌های بزرگ بین‌المللی از عروسک به عنوان سمبل‌ها و سفیران فرهنگی استفاده می‌شود.

این‌پژوهشگر و مدرس نمایش عروسکی گفت: با توجه به تنوع زبانی و قومیتی بالا در ایران از دیرباز عروسک‌های متنوعی در مناطق مختلف کشور ساخته شده و نسل به نسل به ما منتقل شده‌اند. تا پیش از ورود عروسک‌های فرنگی، معمولاً مادران و مادر بزرگ‌ها بودند که با ساخت عروسک، شادی، شعف و آرامش را به دنیای کودکان می‌بردند. عروسک‌ها هنوز هم پناهی امن و مطمئن برای کودکان هستند تا جایی که بسیاری، رازهای مگویی را که با پدر و مادرشان نمی‌گویند با عروسک‌ها در میان می‌گذارند.

وی افزود: در شرایطی که پاندمی کرونا، ماه‌هاست که فضایی آکنده از دلتنگی و انزوا را در همه‌جا حاکم کرده تصمیم گرفته‌ایم به کمک عروسک‌ها، شادی و امید را به خانواده‌های ایرانی برگردانیم. جشنواره بین‌المللی «عروسک امید» که فراخوان عمومی آن ابتدا در مهرماه اعلام شد و به دلیل استقبال زیاد از جشنواره تا بهمن ماه تمدید شد، با این هدف برگزار می‌شود که با ساخت هر عروسک، شعله امیدی را در سرمای این روزهای سخت و دلگیر روشن کند.

عظیم پور با بیان این که بازخوردهای مثبتی که در این مدت از شرکت‌کنندگان گرفته شده، نشان از موفقیت جشنواره در این مسیر موفق داشته است، اظهار داشت: به گفته شرکت‌کنندگان ساخت عروسک‌ها، محملی برای ارتباط نزدیکتر کودکان با مادربزرگ‌ها و پر کردن شکاف نسلی بوده و در مواردی همراه با ساخت یک عروسک بومی یا نمایشی، افسانه یا آئین مربوط به آن برای کودکان خانواده شرح داده شده است. یکی از تاثیرگذارترین و احساسی‌ترین بازخوردها، ویدئویی از یک مادربزرگ مبتلا به آلزایمر بود که در حال ساخت عروسک برای جشنواره است که در فضای مجازی هم بازتاب زیادی داشت.

وی در پاسخ به این‌پرسش مبنی بر این‌که که آیا امید و سرزندگی ای که هدف برگزارکنندگان جشنواره بوده در خود عروسک‌های ساخته شده هم بازتابی داشته یا نه گفت: شعار جشنواره (یک عروسک، یک امید) ناظر به امیدواری و شعفی است که با ساخت هر عروسک در عروسک‌ساز و خانواده او دمیده می‌شود و از طرف دیگر با توجه به ماهیت خیریه جشنواره و به فروش گذاشته شدن عروسک‌هایی که از طرف سازندگانشان به دبیرخانه اهدا شده، امیدواریم از محل فروش بخشی از عروسک‌ها هم، جوانه امیدی را در دل تعدادی از کودکان نیازمند بکاریم. با این حال بخشی از شرکت‌کنندگان تلاش کرده‌اند این امید را در قالب عروسک خود هم به نمایش بگذارند که نمونه‌های زیبایی از ترسیم امیدها و آرزوها در لباس عروسک در ضیافت دیدنی عروسک‌های امید در مجموعه ارجمند «باغ کتاب» که حامی این رویداد هنری - فرهنگی بوده به نمایش در خواهند آمد.

دبیر جشنواره بین‌المللی عروسک امید در پایان گفت: بالغ بر ۱۵۰ عروسک از شهرهای مختلف ایران و چند کشور خارجی از جمله مصر، هلند، نروژ، روسیه و … به دبیرخانه جشنواره واصل شده‌اند که روز پنج‌شنبه پنجم اسفند با حضور سه تن از متخصصان این حوزه مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرند و آثار برگزیده در اختتامیه جشنواره و نمایشگاه عروسک‌ها (۱۲ اسفند) معرفی می‌شوند.

آئین افتتاحیه جشنواره بین‌المللی عروسک امید، امروز شنبه هفتم اسفند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با ظرفیت محدود در باغ کتاب تهران برگزار می‌شود.

برچسب ها: پوپک عظیم پور جشنواره بین‌المللی عروسک امید تئاتر عروسکی
ارسال نظر
آخرین اخبار