۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
تعداد بازدید: ۵۹۴۴۲
کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران فعلا بازنده تحولات ناشی از جنگ اوکراین نیست. چه بسا ممکن است غرب تاکتیک فشار بر ایران را کم کند و با تن دادن به توافق ایران را از روسیه دور و به خود نزدیک کند.
کد خبر: ۱۰۴۲۶

ایران بازنده تحولات ناشی از جنگ اوکراین نیست!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، کیومرث یزدان‌پناه استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران گفت: جنگ اوکراین تا همین جا هم خیلی به ضرر گفتگو‌های وین بوده، نزاع و جنگ لفظی غرب با روسیه بر سر اوکراین عملا مذاکرات وین را به حاشیه برده و حتی ممکن است روسیه برای عقب‌نشینی غرب در خصوص برجام گروکشی کند.

به گفته وی ایران و مذاکرات میان ۲ توده پرفشار و سهمگین غرب و روسیه گیر افتاده‌اند و این مسائل آینده مذاکرات را نامعلوم ساخته است. البته ایران فعلا بازنده تحولات ناشی از جنگ اوکراین نیست. چه بسا ممکن است غرب تاکتیک فشار بر ایران را کم کند و با تن دادن به توافق ایران را از روسیه دور و به خود نزدیک کند. اتفاقا اگر این چنین شود، هر ۲ طرف سود خواهند برد.

روسیه چند روز پس از صدور فرمان به رسمیت شناختن دو جمهوری لوهانسک و دونتسک و درپی فعالیت‌های تحریک‌آمیز اوکراین و غربی‌ها روز پنجشنبه به اوکراین حمله کرد. روسیه تا امروز به نزدیکی کی‌یف، پایتخت اوکراین رسیده و در حال تصرف دیگر شهرهای اوکراین است.

این در حالی است که هشتمین دور مذاکرات وین برای لغو تحریم های ایران پس از تعطیلات سال نو میلادی در وین از سر گرفته شد. این مذاکرات در راستای لغو تحریم های ایران به همان شکل اولیه و بازگرداندن طرف آمریکایی به این توافق است. دور هشتم مذاکرات اکنون در وین در حال انجام است و انتظار می‌رود این دور آخرین دور این گفتگو‌ها باشد، زیرا گفته می‌شود طرفین قصد دارند مذاکرات را در فوریه ۲۰۲۲ به پایان برسانند. مقامات کشورمان در این دور از گفتگوها بر لغو کامل تحریم ها علیه ایران تاکید دارند.

انتهای پیام/باشگاه خبرنگاران جوان.

 
برچسب ها: توافق هسته ای ایران بحران اوکراین
ارسال نظر
آخرین اخبار